Christian van Caine
Medlemmar-
Inlägg
2 684 -
Blev medlem
-
Dagar Vunna
5
Allt postat av Christian van Caine
-
Mest underskattade film/skådis
Christian van Caine svarade på ämne startat av Jeopardyjack i Filmcafé
Seagul är mitt stora hat-objekt. Annars...hm. Skådis...får väl dra till med Christoffer Lambert då, eftersom folk gnällt som fan över han! Som underskattad film måste jag säga Butterfly Effect! En av dom absolut bästa filmer jag nånsin sett, åtminstonde Director´s Cut-versionen jag fick på rea för 30:-(!!!) happy happy, joy joy!!!!! -
Som jag ser det är väl HD bara nästa generation DV? Jag vet att specarna är helt annorlunda, men principerna fortfarande absolut desamma. Kul förresten, fick nöjet att vara med & arbeta på HD för ett tag sen, dom är inte tråkiga dom inte! :-D
-
Vill höra åsikter om redigerings program!
Christian van Caine svarade på ämne startat av Rydén i Videoredigering
I mångt & mycket en smaksak skulle jag säga. Om du vill arbeta med lite mer professionellt inriktade prylar så är det i stort sett bara Avid Xpress & Premiere Pro att välja mellan. Två väldigt olika program, men som är mycket bra att kunna. I alla fall Avid har en gratis version du kan ta hem & testa. Både Pinnacle & Vegas är i min åsikt rena leksaker. -
Helst både och :-)
-
Så du menar alltså att dom kränger sekunda varor för fullpris & skarvar om ursprunget?? Sånna rövhål! Jeez, några att hålla sig ifrån, alltså.
-
Widescreen. Fusk 16:9 eller ej?
Christian van Caine svarade på ämne startat av EzekielMartyr i Videoteknik
Föredrar åsså anamorphiskt (utdraget), då behåller man full upplösning :-) -
Kan ha fel, men saknar inte den åsså display?? Trevligt att dom äntligen lärt sig vikten av XLR i vart fall!
-
Final Cut Pro :-) Filmklippning på MacIntosh
-
http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=3621
-
Tips på bra Mikrofon under 1600kr
Christian van Caine svarade på ämne startat av OSHE_Ante i Musik och ljud
Jajjemän! Klarar kanske inte dom värsta vindarna, men fullt duglig. Finns diverse lösningar om man behöver fetare vindskydd (följer med mickmuff), men du kan ju testa med muffen & se om du tycker den räcker! Sen är det olika hur lång en boom bör vara, jag arbetar med boomar mellan 1,5m upp till nästan 4, men dom är smått jävliga att ha att göra med, speciellt som jag föredrar min ADK 51:a när jag har möjlighet men inte tillgång till en Sennheiser-shotgun, & en 51:a väger fläsk i sånna här sammanhang :-) Satsar du på ungefär 1,5- till 2-meter så har du en ganska bra längd om du inte kan fälla ihop den, 3 meter är schysst om du gör det ihopfällbart. Behövs nästan aldrig (enligt mig) mer än så, plus att det blir svårt att hantera sånna längder med presition. -
Har precis hittat Solaris begagnad för 30:-! Ska bli kul att se den, har hört möe om den & den verkar absolut bra av vad jag förstått!
-
Hm, nu när ni säger det, kan allt liknas en del hur soldaterna behandlade vietnameser under kriget! ....å andra sidan, utan en förklaring hade jag aldrig tänkt på likheterna, & redan som det är så kan man ju trots allt ofta referera fritt i filmer med rätt motivation, vare sig det egentligen stämmer/varit menat eller inte :-) Kul med tolkningar! Kan gå åt många vitt skilda håll & endå vara fullständigt korrekt! :-D
-
Tackar! Nåt nytt att leka med vad tiden lider ;-)
-
Vad skiljer exempelvis Super 8 från Pro 8? Misstänker det både finns fler olika varianter av 8mm, & även ett gäng av dom andra formaten, typ 35 osv. Vad skiljer varianterna åt?
-
brackets? Vad är det? *nyf* Jo! Med den rösten lär det vara svårt att misslyckas! :-D
-
10 dödsynder gällande personregi
Christian van Caine svarade på ämne startat av Henrik.Andersson i Regi och skådespel
Sen när målade inte Da Vinci sina egna tavlor? Låter föga troligt... -
xm2 och xlr-adapter. inställningar?
Christian van Caine svarade på ämne startat av bustermannen i Musik och ljud
Om adaptern är av den typen jag tror den är så vill jag minnas bästa sättet att ställa in den var att först ställa adapterns vridpottar på full patte (den har mig veteligen ingen förstärkning nämligen), & sen ställa kamerans reglage till önskad volym. Bästa sättet är att anpassa sig till programmet (det som ska spelas in alltså) så den sniffar rätt nära 0:an, men är du ovan så är en normal volym på ungefär mellan -10 & -12dB bra. Sen gäller det att lyssna noggrant. Lyssnar man inte så kommer det med fet sannorlighet skita sig rätt rejält. Den där switchen är inte dum heller! Mycket trevligare i klippen att ha allt båda högtalarna direkt :-) -
Fridens! Vet nån om det går att få fram en SMPTE-klocka inkorporerad i filmen från Premiere, eller hur man skulle kunna lösa det?
-
Inte det minsta! Naken råkkar!!!! Hähä, en slägga är mycket effektivare ;-)
-
Pinnacle studio ny industristandard?
Christian van Caine svarade på ämne startat av Mr.Man i Filmcafé
Hoppas bara det har god inverkan på prylarna. kan inte precis påstå att Pinnacle har så gott rykte på lägre nivå kanske.... Hur är deras dyrare prylar? -
Josef: Jo, bara det där med Zaphod är oroväckande i sig, men låter som Alan Rickman gör rösten till Marvin, & det låter ju absolut lovande! Ömh, hur formaterade ni texten förut förresten?? Så man kunde dölja den?
-
MPG till DVD format, går det?
Christian van Caine svarade på ämne startat av swempa i DVD och Blu-ray
Såvitt jag vet så är det en formatering som görs i DVD-brännarprogrammet, på samma sätt som en VCD sällan är i DAT-format utan vanlig MPEG vcd-specat. Osäker på exakt vad som kodas i den processen, men jag vet att det inte är ny komprimering i vart fall.Åtminstonde inte om du har gjort originalet korrekt. -
Upplösning på VHS och Video8 ???
Christian van Caine svarade på ämne startat av Mr_Nitro i Videoteknik
Sen får du ju tänka på att VHS är analogt åsså, så det går inte riktigt att jämföra på det viset. Det är alltid bättre att ha lite headroom. -
Har du spelat in med mycket Gain? Sånt kan ställa till mycket problem. Annars gäller tyvärr Skit in/Skit ut. Det går att lägga brusfilter & lite sånt, men det blir i praktiken aldrig lika bra som om du hade spelat in perfekt från början tyvärr. Sen känner jag iof inte till kameran heller, vad är det för typ kamera? Antal chip & sånt?
-
Gött! Tack för tipset :-) Hittills har jag gjort subbar i vanlig text som jag fick pilla in manuellt, men det suger ju ganska hårt. Har lagt in mycket subbar i film, men tyvärr aldrig sånna jag gjort själv. Encore måste jag ta en titt på åsså! Precis fått min första egna DVD-brännare :-)
