Jump to content

Tips på bra Mikrofon under 1600kr


OSHE_Ante
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag skulle satsa på en kondensatormick på en bom som din "ljudsnubbe/slav" får hålla över det som du vill ska höras. Antingen kopplar du den till kameran och spelar in ljudet där, eller så bandar du det separat på portabel DAT eller MD. Att använda en mick som du fäster på kameran begränsar flexibititet, du kommer långt från ljudkällan och du löper en risk att kamerans brum kommer med. Har du ingen som kan hålla mick på bom åt dig är det ju förstås en lösning. Om du bara kommer att spela in monolog kan en myggmikrofon vara ett föredra. Men som sagt, en kondensatormick ger störst flexiblitet. Och lyckas du komma över två stycken, kan du banda justa ljudeffekter och bakgrundsljud i super-sonic-stereeeeooo! ;)

Link to comment
Share on other sites

Myggor passar enbart till repotage & intervjuer där det inte spelar nån roll om dom syns eller inte, dessutom kan dom vara väldigt otrevliga att jobba med om man har otur.

Ljudkvaliteten i de flesta myggor lämnar dessutom en del extra att önska....

Sen att spela in stereo är inte att rekomendera om man inte verkligen vet vad man gör, risken är annars att man får kraftigt fasfel & sitter med problem som kan bli bra jobbiga att reda upp.

Stereo-effekten bör man lägga till i mix istället, eller veta vad man gör ordentligt i förväg.

Samma sak med surround.

Till ljud däremot som verkligen vinner på stereo redan från början är ambianceljud, dvs rena bakgrundsljud!

Men även dom kan med lätthet spelas in i mono, bara inte lika kul ;-)

 

Den micken du nämde där tycker jag är ganska usle, plus att den gillar att gå sönder titt som tätt, dålig sladdvinda :-(

 

I övrigt så finns det ganska gott om trådar här vid det här laget som rekomenderar bra mickar i den prisklassen!

Bara att bläddra bakåt i listan :-)

Link to comment
Share on other sites

Nja, den såg inget vidare ut, ingen bas & låg diskant, tillsammans med att vara ganska trögdriven.

Jag rekomenderar Röde NT3 om pengar är the issue, annars en Shotgun-mick från Sennheiser!

Ska du spela in spelfilm så gäller generellt att en stereomick kan ställa till mer problem än nytta, i vart fall om man inte vet exakt vad man gör & varför.

Ambianceljud är ett exempel på något en sån tar bra, röst motsatsen.

Link to comment
Share on other sites

Sen att spela in stereo är inte att rekomendera om man inte verkligen vet vad man gör, risken är annars att man får kraftigt fasfel & sitter med problem som kan bli bra jobbiga att reda upp.

 

Kan du utveckla dig lite?

Jag har spelat in enbart i stereo och har aldrig fått något fasfel...

Gå gärna in på tekniska fakta om hur fasfel uppstår, så man vet hur man undviker det.

Link to comment
Share on other sites

[citat=OSHE_Ante]ok..Så en stereo mic är inte bra om man ska spela in spelfilm...borde man har två mikrofoner. Går det bra att spela in atmosfär ljud med en stereo mic...

kan inte mycket om mikrofoner...

 

vet du någon bra sida man kan beställa en Röde NT3?[/citat]

 

http://jam.se hittar du en massa mickar och annat kul. Finns också en hel del begagnat! Bl.a shootgunmickar för video och den rekomenderade Röde NT3 :)

Link to comment
Share on other sites

Alltså om man spelar in i Mono så kan man ju ändå inte mixa riktigt bra stereo sen...

Anta att det händer något i vänstra och högra sidan av bilden samtidigt...

Om jag då spelar in i Mono så kan jag ju aldrig få det att låta så att ljudet från vänstra sidan BARA låter till vänster, och ljudet från högra sidan bara till höger.

Man kan ju lägga mono-filen som två stereospår sen men ljudbilden kommer ju fortfarande vara i mono! :/

Link to comment
Share on other sites

Jodå, spelar man in i mono så är det mycket lättare att få ljuden mer exakt i ljudbilden!

Att det är inspelat i mono är inte liktydigt med uppspelat i mono, panorerar man kanalen hårt vänster som kommer det bara ljud ur vänster högtalare, panorerar man hårt höger så kommer allt från höger.

Stereokänslan kommer sen av reverb & lämpliga effekter, & väldigt mycket resten av mixen. Allt är ju som bekant en helhet.

 

Det finns flera orsaker att jag aldrig skulle spela in dialog i stereo. Den största är att mixen blir ganska svårhanterlig, det är svårt att ge alla ljud en egen plats i bilden eftersom det inte går att färändra stereobilden av ett redan inspelat ljud, bara spegelvända kanalerna (alla varianter av fuskad M/S-Stereo VÄGRAR jag erkänna).

Den andra är att man kan få fasfel mellan kanalerna om man kör mixen genom en mono-tv eller förstärkare med mono, exempelvis radio.

Den tredje orsaken är att det kan bli väldigt svårt att få nivåerna jämna om det skiljer för mycket mellan kanalerna, dom passar inte riktigt ihop.

 

Med detta inte sagt att inte stereo är kul eller användbart, tvärt om, det kan förhöja en hel del med äkta vara, men på rätt ställe.

Allt handlar om att veta vad man gör & varför.

Vet man att man ska ta ett ljud av exempelvis en navkapsel som rullar ut ur bild till vänster & kan ta helt nya ljud produktionen till ära så kan man absolut spela in på det viset redan från början. Faktum är att jag verkligen rekomenderar det om man kan. Men ska man arkivera ljudet för framtiden så är det att rekomendera att antingen ta en hel hög med varianter som rullar åt alla tänkbara håll (har jag gjort mycket), eller så spelar man in det i mono & sveper med panoreringen åt det håll det rullar (dito).

Funkar väldigt fint det åsså.

Just ja, har man otur så kan reverb & sånt låta bra skumt om man lägger det på väldigt breda ljudbilder.

 

På frågan om man vinner mer på två separata mickar än en redan färdig stereomick så är mitt svar NÄSTAN absolut!

Även det beror mycket på vad du ska ha den till, men vet du inte det så kan jag varmt rekomendera två matchade fristående mickar!

Då har du nämligen valmöjligheten att kunna göra vilken typ av inspelning du vill,

Mono: Lättarbetat men om man inte behandlar det så kan det låta tråkigt. Blir enkel stereo väl mixad.

A/B: mickarna står en bit ifrån varandra, runt metern, riktade 0 grader från varandra. Ger en väldigt bred ljudbild med fasskilnader lika mycketsom volymskilnad som separerar kanalerna.

X/Y: Mickarna är korsade med en vinkel av 90 grader, dvs ett kvarts varv. Ger en mer kompakt stereobild men lättare att arbeta på. Ger faskorrekt ljud men med volymskilnader som separerar kanalerna.

M/S är en variant åsså som görs av två dubbelriktade mickar, men den varianten tycker jag inte om, så den beskriver jag inte närmare. Låter inte speciellt övertygande tycker jag, mer en effekt än stereoplacering.

 

Däremot om du ska ut i det fria & spela in ambiance exempelvis så är en redan färdig stereomick jättepraktisk! Man slipper alla sladdar & hållare, det räcker med en uppsättning :-)

Faktum är att i alla sättningar när man vill ha X/Y Stereo är en redan färdig stereomick väldigt praktisk, men nackdelen är som sagt att man är fast i XY. Jag gillar personligen A/B bättre, bredare stereobild.

Just ja, ska man spela in en bil som passerar snabbt ganska nära så är X/Y väldigt trevligt! :-)

Link to comment
Share on other sites

Fasfel beror på att två kanaler med väldigt lika program (ljudvågor) ligger lätt förskjutna mot varandra eller rakt av spegelvända, exempelvis om man råkar koppla plus till minus på en av högtalarna på enförstärkare exempelvis.

Om det är som extremast, det vill säga 180 grader (plus är minus & vice verca på en av kanalerna), så hörs det inte ett pip mixade tillsammans, men vanligtvis är det inte riktigt så. Det är enligt den principen balansering på ljudkablar fungerar.

 

När vågorna tar ut varandra så dör helt enkelt dom frekvenserna som kolliderar, resultatet blir ett ihåligt, dött & VÄLDIGT jobbigt ljud.

Är det riktigt illa så kan det bli så det slår lock för öronen & man mår illa, men det är lyckligtvis inte speciellt vanligt, bara hört effekten några få gånger :-)

 

Det krävs lite att man vet vad man letar efter, men största felet många nybörjare gör är att deras mixar är fulla med fasfel, åtminstonde när dom har spelat in akustiskt.

Genom att åtgärda sånna fel kan man lyfta mixen nåt rent extremt :-)

 

Hm, vet inte om ni förstog riktigt vad jag sa nu, men det är väldigt svårt att förklara utan att kunna ge något mer konkret exempel. Ännu svårare att förklara hur man undviker det, men ett sätt att testa är att köra två identiska ljud perfekt syncade i centrum av ljudbilden & sen fördröja det ena några samples.

 

Sen, för att förvirra ännu mer, går faktiskt fasfel att utnyttla & ha kul med åsså!

Med mellan 5-20 millisekunders fördröjning så får man en Chorus/Flanger/ Phaser-effekt som faktiskt är riktigt användbar, några millisekunder till & det blir kort-eko (short-delay, inte card :-). Ungefär 50ms & över blir delay.

Vad som ställer till det med stereoinspelade ljud är att kanalerna inte är identiska, så effekten är inte konstant.

Att micka upp trummar är av den orsaken en hel vetenskap.

 

Att hantera ljud är en konstart som kräver mycker tid & möda, men kan ge så mycket tillbax :-)

Link to comment
Share on other sites

Är NT3:an hypernjure? Hade för mig att den var vanlig njure, eller det kanske är en ny kul modell jag inte känner till?? Hoppas verkligen det! :-D

Försökte leta upp den jag har, men tjejen har precis flyttat in så det är lite lätt....stökigt...här just nu, får leta noggrannare nu i dagarna :-)

 

Just ja, höll på att glömma svara, jupp! Cardioid är samma som njure!

Tycker dock det svenska namnet passar bättre! Ser ju way mer njurigt ut än hjärtligt, den ikonen!? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Okej Christian, men det är en sak jag bara inte håller med om.

Om jag spelar in i mono så finns det ju egentligen ingen stereobild alls.

ALLA ljud ligger på samma plats i ljudbilden.

Om jag har en person som går från höger till vänster i bilden, då kan jag ju bara panorera ut det så att eftersom han går mot vänster så rör sig ljudet dit också.

Men om det samtidigt (för att ta ett exempel) finns kanske en klocka som tickar väldigt högt i högra delen av bilden SAMTIDIGT som den här personen går från höger till vänster i bilden, då går det ju inte att mixa rätt!

Jag vill alltså ha att klockan fortsätter ticka i högra delen av bilden, medan mannens fotsteg går från höger till vänster.

Är det inspelat i mono så ligger tickandet och fotstegen på exakt samma ställe i ljudbilden oavsett var de befinner sig i jämförelse till varandra, inte sant? Därför om jag panorerar till vänster så flyttas alla ljud till vänster, och det blir helt tyst till höger.

Har för mig att det är därför man lätt får känslan av dubbat ljud när man tittar på mono-inspelade filmer.

Eller har jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Jo alltså, jag tror du missuppfattat mig lite där.

Meningen är att man aldrig ska ta för många ljud samtidigt, om möjligt aldrig mer än ett.

Genom att ta ett ensamt monoljud av en kille som går från en sida av rummet till den andra med hjälp av panorering & mixa samman den med en separat inspelning av en klocka exempelvis så är det inga problem!

Det är en förberedelse man MÅSTE göra innan man spelar in, att ta undan eller dämpa ALLT som inte ska låta, eftersom det kommer förstöra tagningen.

Ligger det ambiance av något slag på dialogen så ligger man tyvärr redan från början brunt till, eftersom alla förändringar (och det lär bli en hel del hur vältagen den än är) kommer påverka ambiancen lika mycket.

 

Alla ljud, även dom minsta, måste tas separat.

Tillåmä i en tät ambiance är det att kraftigt föredra att ha ljuden separerade genom att (i det här exemplet: en vältrafikerad gata) ta ett väldigt lugnt sorl, lägga till avlägsna bilar, röster, måhända lite väldigt avlägsna sirener & en touch vind, som man sen mixar samman till en bra grund.

Orsaken är att, om allt redan är färdigt, så är det lätt att dialogen & viktiga ljud krockar med bakgrunden, eller att det blir mycket "döda ögonblick", vilket kan ge ett väldigt grötigt intryck & ge hela filmen generellt ett undermedvetet intryck av amatörism eller helt enkelt likgiltighet. Inte måste, men kan med lite otur.

Saker som inte är bra.

 

Nu talade jag givetvis om hur det skulle funka i en kommersiell film, men principerna är endå desamma, ju seriösare man tar problemen, desto bättre blir resultaten :-)

Link to comment
Share on other sites

Okej, du menar så.

Men jag gillar inte att dubba på ljud och sånt i efterhand...förutom när

man måste, när det t.e.x. ska vara ett kontinuerligt sorl eller dylikt i bakgrunden under en dialog.

Annars märks det ju tydliga hack och avbrott när man klipper....

Men jag föredrar att spela in i stereo så ofta det går, så slipper man dubba på ljud i efterhand och sitta och mixa för att göra fusk-stereo.

Link to comment
Share on other sites

Nja, hack & sånt blir det aldrig om man är försiktig, själv klipper jag alltid ljud på samplenivå för att matcha in skarvarna.

Sen får man givetvis åsså ta hänsyn till fluxar & akustikskiftningar, men i det stora hela så är att ljudlägga en film precis som att spela in & mixa en låt!

Det GÅR att spela in en hel låt med bara två stereokopplade mickar, men det är inte att rekomendera eftersom det inte går att redigera alls, bara dynamik & frekvens-putsa.

Samma sak med film, det GÅR att ta rubbet med två mickar, men det går inte att redigera & mycket program hamnar fel tyvärr.

Faktum är att på även en hel konsertorkester på ibland 50 man eller mer så mickas varje enskilt instrument upp. Visserligen med flera allmäntagande, men endå.

Samma sak på film, det finns inga kommersiella filmer inspelade utan multitracking.

Man kan gärna kalla det fusk-stereo, som det mesta annat i film så är det en illusion.

Men som jag sa, vet man vad man gör så är en riktig stereotagning (helst med A/B för den fetra effekten tycker jag!!) inte nödvändigtvis fel.

Men bara på enskilda ljud. Mixningen kommer man aldrig ifrån hur man än gör.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Ja om du jämför det så så får jag nytt perspektiv på det.

Vid inspelning mickar man ju upp alla instrument för sig, ofta mer flera mickar.

Men det skulle bli väldigt omständigt och kräva en del folk om man skulle micka upp filminspelningen lika bra, även om det är att föredra.

Och när man spelar in musik så spelar man ju inte in alla instrument samtidigt (om man inte känner för det vill säga)

Jag önskar bara jag hade haft en kamera med XLR-ingång och fantommatning så hade jag kört med min kondensatormic på bom för bästa ljudupptagning. :P

Link to comment
Share on other sites

Precis :-)

 

Jo, finns ju adaptrar med phantom, men dom jag hittat har varit svindyra & i många fall inte speciellt bra :-(

Men men, nånstans måste det ju finnas schyssta prylar :-)

Bästa on-location-bandaren jag använt so far är en Fostex PD-4 DAT.

Förbannat bra, men kostade skjortan med Armani-kostym i tre delar...

Nu är jag på jakt efter en Fostex Field-Recorder. Lär tyvärr inte precis vara billigare....

Link to comment
Share on other sites

jag har bestämt mig nu...jag ska beställa en röde nt3...

men jag undrar en sak, leveras mikrofonen med vindskydd?

Annars vart kan man köpa ett hyfsat biligt?

och hur lång ska en mikrofonbom vara ungefär...tänkte tillverka en i aleminium, för att spara lite pengar.

Rekomenderas något bra ljudprogram, jag klipper ljud i Adobe Auditon...är det bra?

Link to comment
Share on other sites

Jajjemän! Klarar kanske inte dom värsta vindarna, men fullt duglig.

Finns diverse lösningar om man behöver fetare vindskydd (följer med mickmuff), men du kan ju testa med muffen & se om du tycker den räcker!

 

Sen är det olika hur lång en boom bör vara, jag arbetar med boomar mellan 1,5m upp till nästan 4, men dom är smått jävliga att ha att göra med, speciellt som jag föredrar min ADK 51:a när jag har möjlighet men inte tillgång till en Sennheiser-shotgun, & en 51:a väger fläsk i sånna här sammanhang :-)

Satsar du på ungefär 1,5- till 2-meter så har du en ganska bra längd om du inte kan fälla ihop den, 3 meter är schysst om du gör det ihopfällbart.

Behövs nästan aldrig (enligt mig) mer än så, plus att det blir svårt att hantera sånna längder med presition.

Link to comment
Share on other sites

En bom under 7 meter är ingen riktig bom brukar jag säga...eh.

Är verkligen Dogma inte heller mixat? Har jag svårt att tro. Klipper dom inte filmen heller då eller...utan tar varje tagning i rätt ordning (och spikar hela tiden). Får dom klippa filmen skall dom faen få ljudlägga den. Däremot så får man ju tex inte ha filmmusik som inte är med i filmen. Alltså är det musik så måste det vara ett band med i bild som spelar. Men det är ju en annan sak.

 

Fördelen med Nt3´an är ju att det går att köra på batteri + att det är bra kräm i den + att den e snygg :)

Och det lilla vanliga puffskyddet får man väl med tror jag också. Behöver man bättre grejer så är ju en "softies" väldigt bra. Men säkert attans dyra. En nt3´a i en zepp å katt vill jag inte ens tänka på, fy faen va tungt.

Nåja, skriv gärna hur det går med miken :) Nu skall jag laga punkan på cykeln, fastnade änna här...igen.

Link to comment
Share on other sites

7 meter? Nja, en sån skulle jag aldrig släppa ut i full längd, då måste man i det närmsta använda rundtagare, & sånna är inte kul för separationen...

 

Precis, i Dogma-manifestet står att man vare sig får klippa ljud ellr bild.

...däremot är inte en enda av dom helt trogna sitt eget manifest, Von Trier inräknat ;-)

 

Jupp! Krämen kan jag defenetivt stryka under, upptäckte dessutom att den lät Gud på överhäng & HiHat!

Metall tar den väldigt bra, inte i klass med AKG CK1, men den modellen är lite...lätt...dyrare ;-)

 

Har jämfört den med AKG C1000s nu åsså, & kom ur testet som en klar vinnare för diverseändamål!

C1000 har mer karaktär som ADK 51 ungefär, mao schysst till röst, men den saknar mycket i registret som ibland kan få den att låta nästan dynamisk (alltså typen Dynamic, inte levande...).

Den bästa micken jag använder till film annars är närmast valfri shotgun ur Sennheiser´s MKH-serie.

Men den billigaste ligger på c:a 15000:-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...