Jump to content

malte

Members
  • Posts

    21
  • Joined

Personlig information

  • City
    Jönköping
  • Job/title
    Pluggar 3d-animaiton

Filmskapande

  • Interests
    Musik & Film

malte's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Hej! Tänkte tipsa om animationsfestivalen som är i Eksjö nästa helg, med start torsdagen den 29/9. http://www.eksjofestival.com/
  2. Har gjort min första karaktär idag! ..ja eller jag har börjat iaf. ;) Det är en grön, ailienliknanade varelse. Kallad "Charlie". Armarna har jag inte gjort nât med ännu och lika sâ texturen har jag inte heller lagt sâ mkt energi pâ, än. Antar att ni kommer fâ se mer av den här snart! :D fâr ni nân cool idé eller nât ni tycker jag ska ändra pâ,. sâ säg till! tja! http://hem.passagen.se/malton
  3. [citat=OSHE_Ante]ok..Så en stereo mic är inte bra om man ska spela in spelfilm...borde man har två mikrofoner. Går det bra att spela in atmosfär ljud med en stereo mic... kan inte mycket om mikrofoner... vet du någon bra sida man kan beställa en Röde NT3?[/citat] På http://jam.se hittar du en massa mickar och annat kul. Finns också en hel del begagnat! Bl.a shootgunmickar för video och den rekomenderade Röde NT3 :)
  4. Hej! Jag skulle satsa på en kondensatormick på en bom som din "ljudsnubbe/slav" får hålla över det som du vill ska höras. Antingen kopplar du den till kameran och spelar in ljudet där, eller så bandar du det separat på portabel DAT eller MD. Att använda en mick som du fäster på kameran begränsar flexibititet, du kommer långt från ljudkällan och du löper en risk att kamerans brum kommer med. Har du ingen som kan hålla mick på bom åt dig är det ju förstås en lösning. Om du bara kommer att spela in monolog kan en myggmikrofon vara ett föredra. Men som sagt, en kondensatormick ger störst flexiblitet. Och lyckas du komma över två stycken, kan du banda justa ljudeffekter och bakgrundsljud i super-sonic-stereeeeooo! ;)
  5. Tjena! ja har kollat. Lång film alltså! med den höll mitt intresse uppe, kanske för att jag är fiskeintresserad, men framförallt för att det va skönt att för en gångs skull se en amatörfilm som hade ett seriöst innehåll och framförande. Jag arbetar just nu på gran canaria och de va inte annat än att jag längtade hem en smula när jag kollade på filmen. Om du vill ha lite kritik.. kan jag tycka att lite mer energi skulle lagts på ljudupptagningen. Särskilt i "fiskarboa", i källaren/garaget. Där kunde man kanske hängt upp lite filtar på väggarna för att dämpa rumsklangen lite, eller kanske valt någon annan inspelningsplats.. Annars., en underhållande, informativ och allmänt trevlig liten film!
  6. [citat=ash][citat=malte]Kan ett program som 3ds Max eller Maya läsa av i ett film klipp var kameran befinner sig, för att sedan överföra dessa data till den virtuella kameran? [/citat] svar ja.. jag har själv gjort det i 3dsmax[/citat] Ja nu har jag testat det själv i Maya,. coolt ju! Så enkelt..
  7. [citat=gorse]Vem är det som pratar? Det känns ju mycket äkta.[/citat] Det är jag själv det! Med lite pitch, EQ, compressor och reverb. ;)
  8. [citat=ketri][citat=_nemo_]Cigarett snutten var grymt snygg[/citat] Håller helt med. Hur lång tid tar det att göra ngt sådant?[/citat] Kul att ni tycker om den! Det tog mig nâgra timmar att göra Chesterfield snutten. Själva paketet tog inte mer än en kvart eller sâ, dâ det är en hyffsat enkel model och texturen är fotograferad. Det som tog tid var att rigga paketet, fâ till en sjysst animation och försöka komma pâ ett sätt att fâ fram ljudeffekterna. Jag är precis i startgroparna med maya och 3d, sâ mycket tid gick ât till att lära mig de olika verktygen och funktionerna. Det fina med allt exprimenterande är ju att nästa gâng men ska göra nâgot liknande sâ har man varit där och vet ur man ska bära sig ât! Och framförallt sâ är det ju ruskigt kul att lära sig nâgot nytt!
  9. Har knepat ihop två små snuttar animerad film i Maya! Den första "Jack In A Box" är från en tutorial bok från Alias som heter "Maya Foudations". Den boken kan jag rekommendera varmt. Det andra klippet är en cigarettreklam som jag gjorde på egen hand här om dagen. Och på den fick jag även till lite ljudeffekter! :) Mycket svedd hud mot badrumsgolvet blev det kan jag lova, men det fick det vara värt. Resultatet blev över förväntan! Varsågod att kika! Filmerna är runt 10mb stora och är i QuickTime format. http://hem.passagen.se/malton/ peace..
  10. Hejhej. Jag sysslar endel med Maya och skulle gärna hänga pâ och göra nât äpple eller päron. :) Jag bor pâ Gran Canaria,. men vad gör det när det finns internet! Mail me a mission!! maltespost@hotmail.com
  11. Vet inte om vi förstår varandra rätt lasse laser, men måste inte den fysiska kameran och den i 3d miljön ha exakt samma position och rörelse för att 3d-objektet ska se ut som om det befann sig i den fysiska scenen? Kan ett program som 3ds Max eller Maya läsa av i ett film klipp var kameran befinner sig, för att sedan överföra dessa data till den virtuella kameran? Att bygga en egen motion control där man kan få ut kordinatsvariabler att synca upp ett 3d-objekt med... hmm... jag tror det är ganska klurigt. eller?
  12. Om jag vill lägga in ett animerat objekt i en scen där kameran ska svepa så måste jag väl få exakt samma rörelse på kameran i mitt animeringsprogram? Att fästa objektet vid en punkt i bilden är väl inte så svårt, Men att synca real kameran med den i 3d programmet.. Går det överhuvudtaget utan en riktig motion control enhet?
  13. Fick lite bilder i huvudet när du beskrev din scen.. Nu vet jag inte om det var så du tänkt menmen.. Det vore jävligt snyggt om det såg ut som om hans flashbacks utspelade sig på trotoaren och i miljöer bilen passerar och så speglar det sig i lacken på bilen. Jag hade nog försökt projicera bilderna med en projektor istället. Vet inte. hur som helst kan det nog bli svårt att kunna se detaljer i projektionen..
  14. Kollade lite på extra materialet på Terminator 3 idag. Där visar dom lite olika effekter. Bland annat hur dom gjort om halva Arnolds ansikte till ett robotansikte. Dom motiontrackar Arnolds rörelser och synkar dem med en animerad robot. Sedan smetar dom något slags grön lera/silicon i fejjan på Arnold där dom vill att animeringen ska synas. Kom på att man kanske kunde använda cernitlera. Den finns i typ alla färger man kan tänka sig och även i neongrön som borde fungera finfint. Cernitlera stelnar aldrig och man kan använda den om och om igen. Finns att köpa i leksaks, och pyssel affärer. Jag har ingen utrusting att testa om det funkar med leran. Men det skulle vara kul att höra från någon som provat om det funkar!
  15. Som du säger själv så är det kullagret i den horisontella ledden som gör det bättre med ett handtag som GlideCams, det är också ledat på vertikalen för att skilja kameran från handens rörelse så mycket som möjligt. Bästa lösningen som jag ser det, är en kulled, precis som på orginalet från SteadiCam. Alternativt kan man använda en kullänk som finns att köpa lite överallt till överkomligt pris. Jag har försökt att hitta en kulled, men inte hittat nån. Fördelen med kulled jämfört med en kullänk är att den är ledad i panoreringsledden också. Problemet går ju iof. att lösa med en kullänk+kullager. Testade för skojs skull idag att fästa en 2 kilos hantelvikt vid änden på mitt kamerastativ. Den passade perfekt! Och vips hade man förvandlat stativet till en fullt fungerande kamerastabilisator! väl värt att testa!
×
×
  • Create New...