Jump to content

Hembyggd motioncontrol


Quentrix
 Share

Recommended Posts

Jag har tänkt på en sak. Om man sätter ihop två hobbyservon; det ena vertikalt och det andra horisontellt med varandra. Och sedan kopplar dem till ett slags kretskort(vet inte var man kan få tag på dem) som man kan koppla in i datorns COM-port. Sedan använder man ett slags program så att man kan programmera servonas rörelser. Och vips har man byggt en egen motioncontrol... har någon något tips på var gejerna kan införskaffas?

Link to comment
Share on other sites

Och hur har ni tänkt att kontrollera själva kameran? Den är ju en lika stor del MoCo´n som själva rörelsen. Om inte exponerings-tillfället är samma varje gång man repeterar rörelsen, stämmer inte materialet överrens. Gäller både video och film.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om jag vill lägga in ett animerat objekt i en scen där kameran ska svepa så måste jag väl få exakt samma rörelse på kameran i mitt animeringsprogram? Att fästa objektet vid en punkt i bilden är väl inte så svårt, Men att synca real kameran med den i 3d programmet.. Går det överhuvudtaget utan en riktig motion control enhet?

Link to comment
Share on other sites

[citat=malte]Om jag vill lägga in ett animerat objekt i en scen där kameran ska svepa så måste jag väl få exakt samma rörelse på kameran i mitt animeringsprogram? Att fästa objektet vid en punkt i bilden är väl inte så svårt, Men att synca real kameran med den i 3d programmet.. Går det överhuvudtaget utan en riktig motion control enhet?[/citat]

 

 

Ja, man kan tracka en kamera i en 3d-miljö, t.ex 3ds Max, och på så sätt få fram rörelsen.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om vi förstår varandra rätt lasse laser, men måste inte den fysiska kameran och den i 3d miljön ha exakt samma position och rörelse för att 3d-objektet ska se ut som om det befann sig i den fysiska scenen? Kan ett program som 3ds Max eller Maya läsa av i ett film klipp var kameran befinner sig, för att sedan överföra dessa data till den virtuella kameran?

Att bygga en egen motion control där man kan få ut kordinatsvariabler att synca upp ett 3d-objekt med... hmm... jag tror det är ganska klurigt. eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

[citat=ash][citat=malte]Kan ett program som 3ds Max eller Maya läsa av i ett film klipp var kameran befinner sig, för att sedan överföra dessa data till den virtuella kameran?

[/citat]

 

svar ja.. jag har själv gjort det i 3dsmax[/citat]

 

Ja nu har jag testat det själv i Maya,. coolt ju! Så enkelt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...