Gå till innehåll

Hembyggd motioncontrol


Quentrix

Recommended Posts

Jag har tänkt på en sak. Om man sätter ihop två hobbyservon; det ena vertikalt och det andra horisontellt med varandra. Och sedan kopplar dem till ett slags kretskort(vet inte var man kan få tag på dem) som man kan koppla in i datorns COM-port. Sedan använder man ett slags program så att man kan programmera servonas rörelser. Och vips har man byggt en egen motioncontrol... har någon något tips på var gejerna kan införskaffas?

Länk till kommentar
Share on other sites

Och hur har ni tänkt att kontrollera själva kameran? Den är ju en lika stor del MoCo´n som själva rörelsen. Om inte exponerings-tillfället är samma varje gång man repeterar rörelsen, stämmer inte materialet överrens. Gäller både video och film.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Om jag vill lägga in ett animerat objekt i en scen där kameran ska svepa så måste jag väl få exakt samma rörelse på kameran i mitt animeringsprogram? Att fästa objektet vid en punkt i bilden är väl inte så svårt, Men att synca real kameran med den i 3d programmet.. Går det överhuvudtaget utan en riktig motion control enhet?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=malte]Om jag vill lägga in ett animerat objekt i en scen där kameran ska svepa så måste jag väl få exakt samma rörelse på kameran i mitt animeringsprogram? Att fästa objektet vid en punkt i bilden är väl inte så svårt, Men att synca real kameran med den i 3d programmet.. Går det överhuvudtaget utan en riktig motion control enhet?[/citat]

 

 

Ja, man kan tracka en kamera i en 3d-miljö, t.ex 3ds Max, och på så sätt få fram rörelsen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om vi förstår varandra rätt lasse laser, men måste inte den fysiska kameran och den i 3d miljön ha exakt samma position och rörelse för att 3d-objektet ska se ut som om det befann sig i den fysiska scenen? Kan ett program som 3ds Max eller Maya läsa av i ett film klipp var kameran befinner sig, för att sedan överföra dessa data till den virtuella kameran?

Att bygga en egen motion control där man kan få ut kordinatsvariabler att synca upp ett 3d-objekt med... hmm... jag tror det är ganska klurigt. eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

[citat=malte]Kan ett program som 3ds Max eller Maya läsa av i ett film klipp var kameran befinner sig, för att sedan överföra dessa data till den virtuella kameran?

[/citat]

 

svar ja.. jag har själv gjort det i 3dsmax

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

[citat=ash][citat=malte]Kan ett program som 3ds Max eller Maya läsa av i ett film klipp var kameran befinner sig, för att sedan överföra dessa data till den virtuella kameran?

[/citat]

 

svar ja.. jag har själv gjort det i 3dsmax[/citat]

 

Ja nu har jag testat det själv i Maya,. coolt ju! Så enkelt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...