Jump to content

Christian van Caine

Members
  • Content Count

    2,684
  • Joined

  • Days Won

    5

Christian van Caine last won the day on October 21 2009

Christian van Caine had the most liked content!

Community Reputation

22 Excellent

1 Follower

Personlig information

  • City
    Göteborg
  • Job/title
    Musik & Film-pulare samt skådespelare
  • Name
    Christian van Caine

Filmskapande

  • Influences
    Dark City, Cube, Eraserhead, Troma, m.m
  • Gear
    Många saker....
  • Interests
    Kyokushin-karate, filmer & allt som har mä ljud att gör
  1. Vad det gäller myggor skyr jag allt som pesten som inte är DPA med Lectrosonic-sändare. Vet dock inte exakt vilken modell det är på myggan, brukar bara säga till Ljud & Bild-Media att jag vill ha DPA med digital Lectro.
  2. Hm, blandade ihop den med Once Upon A Time In The West. Minns inte Good Bad Ugly måste jag medge.
  3. PluralEyes (tror jag det stavas) är din bästa vän. Premiere CC ska dock vad jag hört ha nåt liknande inbyggt. Har dock inte testat den då jag kör med CS6.
  4. Ghost In The Shell (1995) Motivering: Innan denna fanns visserligen Cyberpunk i allra högsta grad, men det var fortfarande en subgenre få kände till. Efter den här filmen var cyberpunk fortfarande en subgenre få kände till, men fyra år senare hade den varit en direkt inspirationskälla till en filmserie som satte genren på kartan med besked - The Matrix. Nu norpade visserligen den filmen friskt från alla möjliga filmer, exempelvis Dark City, men från inga andra filmer var referenserna så tydliga. Den (Ghost) var även en av de första filmer som följde William Gibsons konceptfrån Neuromancer väld
  5. Kanske inte det mest givande man skulle kunna göra vid LJUDläggning vettu ;-)
  6. Finns mängder av olika vägar. Jag hade börjat med en bowling-strike som grund och arbetat vidare från där.
  7. Bör kanske nämna att det största problemet för film med mickar som B1 är att film måste låta naturligt, även när det inte är det (man måste se skillnad på realism och trovärdighet), medan den typen mickar låter stort och musikaliskt. Alltså en direkt motsats till vad man behöver för att göra ett övertygande ljud generellt. Av exakt den orsaken skulle väldigt få människor använda film-mickar till sång, även om det finns mycket även såna mickar kan göra bra i instrumentväg.
  8. Att eftersynca utan erfarenhet eller en god orsak är en väldigt väldigt dålig idé. Gör allt ni kan för att få allt på plats, annars kan ni få enorma problem. Dessutom bästa sättet att lära sig :-) Är ni oroliga för att kameran inte ska kunna driva en mick så är Röde NTG-2 ett hyggligt val. Den kan köras helt på batteri utan problem. Det viktigaste boom-killen/tjejen har att tänka på är inte enbart att få det att låta så bra som möjligt, utan att få det att låta så jämnt som möjligt så att allt håller ihop vid klippningen! Spela även hellre in för lågt än för högt, även om det finns en gräns
  9. SP's B1 är en helt okej studio-mick vad jag märkt av, men den är inte lyckad på set. Inte så att det inte går att använda, jag inledde min karriär med att använda en ADK 51 med, med tanke på förutsättningarna, hyggligt resultat, men det var verkligen inte smärtfritt. För det första så är stormembranare tunga. Sen har de upptagningen sidleds, vilket gör dem ganska jobbiga att placera där de behövs. Men framför allt så är de verkligen inte bra på avstånd och snudd på omöjliga att få vindsäkrade. De mickar jag helst skulle rekommendera misstänker jag, baserat på hur frågan ser ut, ligger utanför
  10. Måste man välja mellan K6 & NTG-2 så finns inte NTG'n ens med på kartan, men jag skulle ändå hårt rekommendera Sennheiser MKH416 istället om du har phantommatning på fieldrecordern. Den är svårare att använda, men kan få mycket mycket bättre ljud. Andra stora favoriter jag använt i väldigt många år, och som kommit fram igen, är Oktava 012. De är inte lika hårt riktade som Sennheisers proffsmickar, och har inte samma brilljans, men funkar bra på röst & är fantastiska till saker som bakgrundsljud & många ljudeffekter.
  11. Nu inser jag förresten att det skulle vara från avstånd! Har du inga krav på tydlighet så är worldizing inte en dum idé alls, förutsatt att du har en mick som är bra på ambiance, och en hyfsat rak högtalare. Fördelen är att du kan få det rätt redan från början, nackdelen är att det inte finns några som helst möjligheter att påverka nåt i efterhand om det sen inte funkar i mixen.
  12. Man använder impulsreverb. Altiverb är i stort sett (vad jag känner till) det enda som är värt pengarna. Att spela in via högtalare till mick i rätt miljö är inte fel, jag använder det själv titt som tätt och det kallas "worldizing", men det kräver en del av både teknik & utrustning för att bli särskilt bra.
  13. Det här är ett enormt område, men för att ge grunderna: Håll det enkelt. Klipp så långt som möjligt i samband med tydliga ljud, och använd mycket crossfade där det inte finns något att klippa mot. Lyssna otroligt kritiskt och noggrannt, kan du höra skarven så kan andra. Vad du än gör, lämna ALDRIG hål eller utfyllnad som inte kommer från plats, behöver du tystnad att fylla ut med tar du den ifrån andra delar av ljudet. Behöver du en längre bits tystnad så klipper du ut så många bitar du behöver och kör X-fade så de blir en enhet.
×
×
  • Create New...