Jump to content

Jürgen Blå

Members
  • Posts

    19
  • Joined

Personlig information

Filmskapande

  • Influences
    Kraftiga vindar och vågor längs kusten.
  • Gear
    Videokamera: Canon Legria HF S20
    Digitalinspelare: Tascam HD-P2 + DR-100mk2 + DR-40
    Mickar: AT8022 + AT 4022 + Beyerdynamics MC-930 + Rode NT4 + Rode M3 + Rode NTG1 + AT8022
    Kontaktmickar: stereopar av JRFs basic- och C-series-modeller
    Hydrofon: JRFs D-series
    Vindskydd: Rode Blimp och diverse fuskpälsar
  • Interests
    Att bara vara på och spela in naturen och dess ljud på någon skärgårdsö off-season.

Jürgen Blå's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Tackar för det tipset, Christian! Det är en djungel därute. Jag har läst en hel del recensioner, men de är inte alltid helt lätta att tolka då de i stort sett alltid skrivs av folk med betydligt större vana och kompetens än vad jag har. Hur som helst har jag redan börjat med Audacity, och tänker försöka slutföra projektet innan jag börjar testa andra program. Jag tittar närmare på Cubase senare.
  2. Hej, Jag letar efter ett smidigt och förhoppningsvis inte alltför dyrt ljudredigeringsprogram. Prio ett är att kunna justera high pass-filter. Trots Rycote Baby ball gags med päls och high pass 120 Hz på digitalinspelaren är i stort sett allt ljud inspelat längs kusten oanvändbart p.g.a. vindljudet. Jag har använt Adobe Premiere elements 10 tidigare, eftersom mitt fokus har legat på videomaterialet, men deras high pass-filter går inte att justera och allt konverterat material, förutom en del fågelsång, låter väldigt onaturligt och sterilt. Tips och goda råd mottages tacksamt. Jag har kollat in Audacity, men om någon har tips på något som är bättre för detta ändamål lyssnar jag gärna. Tack på förhand! //Jörgen
  3. Första inspelningen med AT4022-orna finns att se och höra på YT. Sök på "Ursvik. AT4022 + Tascam HD-P2. Field recording." Jag var tvungen att använda high pass-filter vid redigeringen p.g.a. trafik-bruset. Nästa gång får jag söka mig någonstans där jag kan koncentrera mig på naturljuden istället för diverse störande oljud.
  4. Om du säger blankt Nej till Blu-ray skulle jag rekommendera dig att prova Dual layer-DVD (drygt 8 Gb). Själv har jag en Canon HF S20, som kostade tio tusen för några år sedan, och jag får ändå inte till det på single layer-DVD. Dual layer: OK. Blu-ray: Precis så bra man vill att det ska bli. Det har handlat om projekt på mellan 90 och 130 minuter. Kom ihåg att alla storfilmer på DVD är på dual layer.
  5. Jag bestämde mig för ett par Audio-Technica 4022or och väntar nu på att de ska landa. Det lär inte dyka upp några ljudklipp än på ett bra tag. Jag väntar ut vintern.
  6. Jag har också trånat efter 8040orna men det är tyvärr långt utanför min budget, då jag inte tjänar ett öre på mina inspelningar. En vacker dag kanske... Jag tycker att det låter mycket intressant med M/S-inspelning, men det verkar ligga lite ovanför min nuvarande nivå. Har förstått att man måste efterbearbeta ljudet för att få det att låta "rätt". Skulle du kunna förklara på lättbegriplig svenska? Bör man vänta med det tills man har skaffat sig lite mer kunskap och erfarenhet? Jag räknar kallt med att behöva vindskydd, även om omni-mickar inte är lika vindkänsliga som mina kardioider och stereo-mickar. Jag äger en Rode-blimp som jag verkligen kommer att behöva för mina skärgårdskustinspelningar under våren och sommaren. Dock misstänker jag att den inte är så lyckad att använda till omni-mickar. Jag har en nyinköpt, begagnad Tascam HD-P2 som jag tänker lära mig använda utan extern preamp. Jag hoppas att den är tillräckligt brusfri för att använda till naturinspelningar med tystare ljudnivåer. Har också en Tascam DR-100mk2 och en DR-40 som backup. Enda anledningen till att jag behåller 40:an är den suveräna batteritiden jämfört med de två andra.
  7. Jag vet att det finns ett par äldre trådar om ämnet, men eftersom de har några år på nacken tar jag mig friheten att lägga upp en ny tråd. Jag söker alltså efter ett par omni-mickar som förmodligen bara kommer att användas ute i naturen, för att spela in ljudet av hav, vass, träd, fåglar, insekter och annat. Jag är ute efter en bredare atmosfärisk ljudbild, och inte bara enstaka ljud. Jag har läst en hel del recensioner de senaste dagarna, i första hand för att hitta en budgetversion. Jag vet att jag kan få ett par Röde NT5 + ett par omni-kapslar för strax över fyra tusen. NT55:an kan vara ett alternativ, men med omni-kapseln på NT5:an lär ljudet vara identiskt som NT55:an. Oktava MK 012-02 MSP4 ligger strax därunder i prisnivå. Studio Projects C4 MKII kostar strax över tre tusen. Om man höjer budgeten till fem-sex tusen; kan man då få ett klart bättre ljud? I stort sett alla recensioner gäller musikinspelningar, så jag misstänker att det bästa vore att testa innan köp, men då det nästan alltid dyker upp goda råd på detta forum tänkte jag höra mig för här först. Någon som har egna erfarenheter? Jag äger förresten en Röde NT4 och skulle i teorin kunna köpa ett par NT45-kapslar till den för en liten peng, men det känns inte som ett vettigt alternativ, då man väl ska ha ett bredare avstånd mellan mickarna? Tack på förhand för kommentarer och tips!
  8. Googla "Rode nt1a field recording". Du kommer att hitta en del intressanta texter. De verkar vara rätt populära för atmosfär och natur bland vissa fältinspelare (Säger man så på svenska?). Ett matchat par, om du tänker spela in i stereo, kostar strax över tre tusen. Det var någon som påstod att de var extremt känsliga för fukt, och en annan som påstod motsatsen, så... Själv har jag aldrig använt den modellen. Och som Luzer påpekar är de inte speciellt smidiga att använda utomhus.
  9. Röde NT4:an passar bra till Röde-blimpen utan att du behöver modda. Sök på den kombinationen på YouTube så hittar du en knappt tre minuter lång instruktionsfilm. NT4:an är ganska tung (480 gr.). Kan vara värt att tänka på.
  10. Månadens VA?!-upplevelse, men riktigt skön. Jag gillar Svankmajer och även om detta inte är riktigt samma sak så ger det trevligt surrealistiska vibbar. Jag vill se mer, utan tvekan!
  11. Ett lite sent och icke-professionellt svar. Zoom h4n är en fantastisk sak om man spelar in musik men sämre när det gäller att ta upp dialog, naturljud och liknande, mer lågmälda ljud, har jag förstått efter att ha läst åtskilliga recensioner.
  12. Tackar för svaren! Det kan vara bra att lära sig en del beska sanningar utan att behöva göra det genom egna misstag. Jag har inhandlat några böcker för att åtminstone lära mig grunderna när det gäller ljud och ljussättning. Saken är den att jag under våren kommer att spela in lite dokumentärt material där jag är tvungen att spela in helt på egen hand och måste kunna röra mig fritt, utan möjlighet att arrangera något med boompole eller liknande. Lucer// När du skriver att jag aldrig kommer att få bättre ljud med micken monterad på kameran; beror det enbart på kamerans begränsningar att hantera kvalitetsljud, eller en kombination av det och att den sitter på fel ställe?
  13. Jag vet att det nästan gått två år, men jag är nyfiken. Lite tankar kring att använda Legria HF S100 tillsammans med Røde NTG-2? Använder du XLR-hona till 3,5mm-plugg? Jag har själv en HF S20, vilket väl i princip är samma kamera, och funderar starkt på att uppgradera till just NTG-2 eller NT4. Mycket tacksam för svar!
×
×
  • Create New...