Jump to content

Spela in filmljud med Rode NTG-1 (bästa/enklaste processen och verktyg)

Story2Script

Recommended Posts

Hej alla,

jag och en kompis är indiefilmare och har nu införskaffat en mikrofon för att spela in filmljud. Mikrofonen är fäst på kamerans övre del (Canon 550D/T2i)

Mikrofonen heter "Rode NTG-1" som är känd för de allra flesta. En XLR kabel ingick även med köpet..Det vi undrar är:

-Behöver man ett extra tillbehör som tex Zoom h4n?

-Hur gör ni för att få bästa möjliga ljud vid dialoger eller annat?

Vi har även ett externt ljudkort med tillhörande XLR kablar.

Datormässigt så har vi både PC och Mac.

Vilken programvara tycker ni passar bäst för själva ljudredigeringen? Logic? Reason? Cubase? Final Cut Pro? Audacity?

Tack på förhand och för alla hjälpsamma svar!

mvh

Namo

Fråga 1: En god idé. Dessutom tror jag inte kameran kan driva en sån mick, en 550 har väl bara line in vill jag minnas?

Fråga 2: Använd öronen kritiskt & använd pålitliga hörlurar. Låter det bra, så är det bra. Låter det inte bra på plats så kommer det inte låta bra senare heller. Var inte för långt ifrån, & var VÄLDIGT noga med att hålla skådespelaren i fokus.

Vad som funkar bäst till ljudbearbetning är helt en fråga om smak & behov. Själv gör Nuendo mitt (arbets)liv lättare, andra föredrar Pro Tools, ytterligare andra föredrar Pyramix. Cubase, Logic &...vaffan hette det nu, det var Cakewalk innan namnbytet i vart fall...funkar åsså, det viktiga är att programmet är avsett för ljud, att det stöder AAF och/eller OMF, samt att du trivs med det själv.

Premiere, Final Cut, Avid, & alla andra video-editorer suger svullen purjo på ljud. Dom är bra till bild, men ljuddelen tror jag mest är till för att skrämma små barn till lydnad...även om både BRIS & Amnesty International förmodligen har en hel del åsikter om så omänskliga uppfostringsmetoder...

• 3 months later...
Fråga 1: En god idé. Dessutom tror jag inte kameran kan driva en sån mick, en 550 har väl bara line in vill jag minnas?

550D har 3.5mm mic in (men ingen underbar micförstärkare och ingen manuell ljudnivå utan Magic Lantern). NTG-1 behöver väl fantommatning så då blir det till att använda en extern XLR-adapter (eller skaffa en NTG-2 med batteri istället).