Gå till innehåll

Omni/Rundtagande mikrofon för naturljud


Jürgen Blå

Recommended Posts

Jag vet att det finns ett par äldre trådar om ämnet, men eftersom de har några år på nacken tar jag mig friheten att lägga upp en ny tråd.

Jag söker alltså efter ett par omni-mickar som förmodligen bara kommer att användas ute i naturen, för att spela in ljudet av hav, vass, träd, fåglar, insekter och annat. Jag är ute efter en bredare atmosfärisk ljudbild, och inte bara enstaka ljud.

Jag har läst en hel del recensioner de senaste dagarna, i första hand för att hitta en budgetversion.

Jag vet att jag kan få ett par Röde NT5 + ett par omni-kapslar för strax över fyra tusen. NT55:an kan vara ett alternativ, men med omni-kapseln på NT5:an lär ljudet vara identiskt som NT55:an.

Oktava MK 012-02 MSP4 ligger strax därunder i prisnivå.

Studio Projects C4 MKII kostar strax över tre tusen.

Om man höjer budgeten till fem-sex tusen; kan man då få ett klart bättre ljud?

I stort sett alla recensioner gäller musikinspelningar, så jag misstänker att det bästa vore att testa innan köp, men då det nästan alltid dyker upp goda råd på detta forum tänkte jag höra mig för här först.

Någon som har egna erfarenheter?

Jag äger förresten en Röde NT4 och skulle i teorin kunna köpa ett par NT45-kapslar till den för en liten peng, men det känns inte som ett vettigt alternativ, då man väl ska ha ett bredare avstånd mellan mickarna?

Tack på förhand för kommentarer och tips!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag spelade tidigare in ganska mycket med en Röde NT4 och jag tyckte det lät hur bra som helst men jag bestämde mig för att höja ribban lite så i mitt fall köpte jag 3 st sennheiser mkh 8040 samt 1st sennheiser mkh30 då kan jag både spela in M/S och vanlig stereo och det låter skitbra.

 

Skall du spela in utomhus måste du köpa rycote vindskydd eller något liknande för annars är det kört om det inte är helt vindstilla vilket det i princip aldrig är.

 

Vad har du för recorder? Preamparna är otroligt viktiga om du skall spela in tysta ljud (tycker jag) man vill ju inte komma hem med en massa brus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har också trånat efter 8040orna men det är tyvärr långt utanför min budget, då jag inte tjänar ett öre på mina inspelningar. En vacker dag kanske...

Jag tycker att det låter mycket intressant med M/S-inspelning, men det verkar ligga lite ovanför min nuvarande nivå. Har förstått att man måste efterbearbeta ljudet för att få det att låta "rätt". Skulle du kunna förklara på lättbegriplig svenska? Bör man vänta med det tills man har skaffat sig lite mer kunskap och erfarenhet?

Jag räknar kallt med att behöva vindskydd, även om omni-mickar inte är lika vindkänsliga som mina kardioider och stereo-mickar. Jag äger en Rode-blimp som jag verkligen kommer att behöva för mina skärgårdskustinspelningar under våren och sommaren. Dock misstänker jag att den inte är så lyckad att använda till omni-mickar.

Jag har en nyinköpt, begagnad Tascam HD-P2 som jag tänker lära mig använda utan extern preamp. Jag hoppas att den är tillräckligt brusfri för att använda till naturinspelningar med tystare ljudnivåer.

Har också en Tascam DR-100mk2 och en DR-40 som backup. Enda anledningen till att jag behåller 40:an är den suveräna batteritiden jämfört med de två andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Första inspelningen med AT4022-orna finns att se och höra på YT. Sök på "Ursvik. AT4022 + Tascam HD-P2. Field recording." Jag var tvungen att använda high pass-filter vid redigeringen p.g.a. trafik-bruset. Nästa gång får jag söka mig någonstans där jag kan koncentrera mig på naturljuden istället för diverse störande oljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...