Jürgen Blå Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Hej, Efter att ha låtit nöja mig med den hyfsade ljudkvaliten hos Røde Videomic har jag bestämt mig för att uppgradera ett snäpp. Det står främst mellan Røde NTG-2 och Røde NT4. Jag har en Canon Legria HF S20, som ju saknar XLR-ingång, och tycker att 2.500-3.000.- för en adapter är sanslöst dyrt. Jag har förstått att det varierar mellan olika kameror, hur de hanterar signalen om man använder en enkel XLR-hona till 3,5 mm stereoplugg-kabel. Det enda jag har kunnat hitta är en person på ett amerikanskt forum som skrev följande: "... allows me to use XLR mics on my Canon Vixia HFS100 to bring out the best sound quality." Utöver det har jag hittat användar-recensioner som rör andra kameramodeller. De flesta är dock överens om att det fungerar som det ska. Om man lyssnar på folk som verkar något mer kunniga vad gäller ljud så ska man inte använda denna billiga och enkla lösning eftersom man inte får ut det optimala ljudet från micken. Min fråga: Är det någon vits med att köpa en mick för runt 3.000.- eller kan jag lika gärna fortsätta använda min Videomic som kostade en tredjedel av det? Det vore intressant att få ett expertutlåtande från någon med egna erfarenheter. Tack och Hej! //Jörgen 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 Det är ju inte så att det blir sämre ljud i sig med XLR-3.5mm adapter som den här: RØDE Microphones - VXLR men eftersom den inte är balanserad sista biten så kan du få störningar på signalen i värsta fall. Klart NTG-2 är en bättre mik men det hänger ju också på om du kan få rätt ljudnivå in i kameran så att du får minimalt med brus, dyrare XLR-adaptrar eller förförstärkare hjälper till där men det beror ju helt på, t ex Videomic Pro kan ju höja nivån tillräckligt för att funka som signal in till en DSLR t ex. Det bästa du kan göra för ljudet (förutom att välja rätt ljudnivå, HFS100 har väl MIC ATT ON/OFF precis som HV40?) är att placera miken så nära ljudkällan som möjligt... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted January 26, 2012 Share Posted January 26, 2012 StenR har rätt...om du fortfarande har miken PÅ kameran kommer du aldrig komma få bättre ljud, det spelar ingen roll om du köper en 20 000 kr mik. När väl miken sitter på ett spö, så är nästa steg att ha kunskapen om hur man tar upp ljudet på bästa sätt och att veta vad man kan göra åt miljö och rum för att få så bra ljud som möjligt och underlätta vid efterbearbetningen. Nästa steg är väl att kunna göra det bästa med ljudet i ljudläggningen. Efter det, möjligtvis, kan man köpa på sig bättre prylar för att gå vidare och få ännu bättre ljud, imo ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jürgen Blå Posted January 27, 2012 Author Share Posted January 27, 2012 Tackar för svaren! Det kan vara bra att lära sig en del beska sanningar utan att behöva göra det genom egna misstag. Jag har inhandlat några böcker för att åtminstone lära mig grunderna när det gäller ljud och ljussättning. Saken är den att jag under våren kommer att spela in lite dokumentärt material där jag är tvungen att spela in helt på egen hand och måste kunna röra mig fritt, utan möjlighet att arrangera något med boompole eller liknande. Lucer// När du skriver att jag aldrig kommer att få bättre ljud med micken monterad på kameran; beror det enbart på kamerans begränsningar att hantera kvalitetsljud, eller en kombination av det och att den sitter på fel ställe? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 Det beror mest på att du befinner dig oftast för långt ifrån ljudkällan. Men sedan givetvis också om kameran inte har några bra mikförstärkare tex, vilket kameror inte brukar ha då de hellre lägger kvalite på bilden. När det gäller dokumentärer kan man ju tänja ganska rejält på ljudkvalitén. Då man ofta vill att det ska låta, som det heter "dokumentärt", alltså sämre :/. Sen är det ju kul om man hör vad de säger, och att ljudbilden är såpass jämn så man kan koncentrera sig på vad som framförs och inte sitter och stör sig på ljudet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted January 28, 2012 Share Posted January 28, 2012 Vid ljud där du inte har möjlighet att vara nära ljudkällan; hitta en duktig ljudtekniker som kan ge dig tips om HUR du ska micka enkelt när du inte kommer nära; vilken mick du skall använda när samt vilka nivåer kan vara bra att sikta på. Sen få hjälp med mastring och ev. fix av ljud i mastering och filtrering osv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts