Gå till innehåll

Behöver Mikrofon-tips! XLR? 3,5mm? Stereo? Riktad?


Legria

Recommended Posts

Äntligen införskaffat en kraftfull kamera. En CANON Legria HF S200. Fantastisk liten leksak!

 

Nu ska jag investera i en mikrofon med tillbehör och nackdelen med HF S200 är att den bara har en 3,5 mm mikrofoningång. Jag är ute efter en mer professionell mic och har spanat i Röde-familjen, men mikrofonerna i prisklassen 2-3000 kräver XLR-ingång. Vad ska jag ta mig till??

 

Ska jag köpa en recorder och spela in ljudet externt? Nackdelen är att en sådan recorder kostar närmare 3000 kr vilket är en saftig tillkostad. Finns det någon likande, billagare lösning?

 

Jag är kortfilmsskapare och älskar dialoger, vilken typ av mic passar mig bäst? Jag har spanat in Röde NTG-1, NGT-2 OCH Stereo SVM.

 

Finns det möjlighet att ansluta en mic med XLR-utgång till en kamera med 3,5 mm ingång?

 

Finns det något jag missat? Finns det någon enklare, billagre lösning?

 

Uppskattar alla tips jag kan få. Jag har några tusen att spendera, men de ska även täcka kostander för tillbehör som bom, vindskydd och förlängningssladd!

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Konsumentkameror som HF-S200 har obalanserad 3.5mm ingång. Sprillans nya Röde Videomic Pro har 3.5mm kontakt, passar bäst på kameran. Du kan också skaffa en adapter XLR-3.5mm så att XLR-mickar med batteridrift (som NTG-2) passar. Den billigaste externa recorden är Zoom H1 som kostar 1.000, lite plastig men man får mycket ljud för pengarna, den har 3.5mm ingång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack StenR!

Finns det en extern recorder i samma prisklass som Zoom H1 som har XLR-ingång?

Hur blir ljudet med en XLR-3.5mm adapter?

 

Nej, den billigaste med XLR är nog gamla Zoom H4 om du kan hitta den. H4n kostar just nu 2745.

Ljudet blir ok med adapter om du inte har några störningskällor i närheten, är ingen expert på det men risken för störningar ökar ju längre sladd du har.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag äger själv en Canon Legria HF20 och hade sen tidigare en Sony shotgun med XLR-kontakt. Införskaffade på ScandinavianPhoto en "SPV mikrofonkabel 30 cm XLR-hona" (artikelnr 552606) och betalade för denna 349:- inkl. moms

Tack så otroligt mkt! Besvarar de flestaav mina frågor.

 

Om någon har nått att tillägga så får ni gärna dela med er.

 

Återgen ett stort Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, självfallet kommer man inte höra någon omedelbar skillnad, det gör man oftast inte på något längre kablar heller.

Balanseringen har som enda uppgift att förhindra att störningar ska kunna uppstå längs signalvägen, & gör inte ljudet det minsta bättre. Tvärt om så inför det en form av extremt låg distorsion på grund av att de två signal-ledarna aldrig kan bli hundra procent lika. Dock är den lilla disten, för de flesta av oss, mig inräknat, för låg för att det ska spela någon roll i jämförelse med riskerna att få en viktig tagning kukad för att nån råkar ha en nalle för nära.

Inuti kameran eller inspelaren är elektroniken skyddad med metallhölje, så där är risken för det mesta minimal. En obalanserad sladd kan dock lätt & ledigt ta upp allt ifrån nalle-störningar till elektrisk induktion från exempelvis trafos & ledningar. Även väldigt korta.

Ju längre den är dock, desto större är risken att fanskapet dessutom tar upp radiovågor, vilket är RIKTIGT störande.

Det finns dock studios som inte accepterar någon som helst påverkan i ljudet, där till och med övergångsdistorsionen i balanseringsstegen är för mycket. Känner till en i London på rak arm. Dom har löst det genom att bygga in överlappande & jordade metall-plåtar i alla väggar, tak & golv, & kan därför använda i stort sett obegränsade kabellängder utan andra problem än rena ledningsmotstånd i kardelerna.

I min egen studio kör jag obalanserat till alla synthar, de flesta effekterna, samt monitor-systemet för att hålla signalerna helt rena, men aldrig någonsin på lågnivå-komponenter som exempelvis microphoner & en del andra kul prylar jag använder när jag designar ljudeffekter & störningar. Dom innehåller dock många fler harmonier, så de typen distorsion märks inte på samma sätt där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...