Legria Posted January 22, 2011 Posted January 22, 2011 Äntligen införskaffat en kraftfull kamera. En CANON Legria HF S200. Fantastisk liten leksak! Nu ska jag investera i en mikrofon med tillbehör och nackdelen med HF S200 är att den bara har en 3,5 mm mikrofoningång. Jag är ute efter en mer professionell mic och har spanat i Röde-familjen, men mikrofonerna i prisklassen 2-3000 kräver XLR-ingång. Vad ska jag ta mig till?? Ska jag köpa en recorder och spela in ljudet externt? Nackdelen är att en sådan recorder kostar närmare 3000 kr vilket är en saftig tillkostad. Finns det någon likande, billagare lösning? Jag är kortfilmsskapare och älskar dialoger, vilken typ av mic passar mig bäst? Jag har spanat in Röde NTG-1, NGT-2 OCH Stereo SVM. Finns det möjlighet att ansluta en mic med XLR-utgång till en kamera med 3,5 mm ingång? Finns det något jag missat? Finns det någon enklare, billagre lösning? Uppskattar alla tips jag kan få. Jag har några tusen att spendera, men de ska även täcka kostander för tillbehör som bom, vindskydd och förlängningssladd! Tack på förhand. 0 Quote
bbathure Posted January 22, 2011 Posted January 22, 2011 XLR-ingång är balanserad så att inga onödiga störningar ska komma med på inspelningen. Är det balanserad ingång på kameran? 0 Quote
Legria Posted January 22, 2011 Author Posted January 22, 2011 Hur vet jag om det är balanserad ingång på kameran? 0 Quote
StenR Posted January 22, 2011 Posted January 22, 2011 Konsumentkameror som HF-S200 har obalanserad 3.5mm ingång. Sprillans nya Röde Videomic Pro har 3.5mm kontakt, passar bäst på kameran. Du kan också skaffa en adapter XLR-3.5mm så att XLR-mickar med batteridrift (som NTG-2) passar. Den billigaste externa recorden är Zoom H1 som kostar 1.000, lite plastig men man får mycket ljud för pengarna, den har 3.5mm ingång. 0 Quote
Legria Posted January 22, 2011 Author Posted January 22, 2011 Tack StenR! Finns det en extern recorder i samma prisklass som Zoom H1 som har XLR-ingång? Hur blir ljudet med en XLR-3.5mm adapter? 0 Quote
StenR Posted January 23, 2011 Posted January 23, 2011 Tack StenR! Finns det en extern recorder i samma prisklass som Zoom H1 som har XLR-ingång? Hur blir ljudet med en XLR-3.5mm adapter? Nej, den billigaste med XLR är nog gamla Zoom H4 om du kan hitta den. H4n kostar just nu 2745. Ljudet blir ok med adapter om du inte har några störningskällor i närheten, är ingen expert på det men risken för störningar ökar ju längre sladd du har. 0 Quote
Christian van Caine Posted January 23, 2011 Posted January 23, 2011 Zoom H4 & Microtrack ett eller två är de enda på den nivån som har balanserat ljud, vilket är hela vitsen med XLR. Microtracken har visserligen valt fullstora tele-kontakter av utrymmesskäl, men dom är identiska med XLR-standarden & menade att användas med adapter för XLR-kontakter :-) 0 Quote
Legria Posted January 23, 2011 Author Posted January 23, 2011 Tack så otroligt mkt! Besvarar de flestaav mina frågor. Om någon har nått att tillägga så får ni gärna dela med er. Återgen ett stort Tack! 0 Quote
Fredrik1234 Posted January 28, 2011 Posted January 28, 2011 Jag äger själv en Canon Legria HF20 och hade sen tidigare en Sony shotgun med XLR-kontakt. Införskaffade på ScandinavianPhoto en "SPV mikrofonkabel 30 cm XLR-hona" (artikelnr 552606) och betalade för denna 349:- inkl. momsTack så otroligt mkt! Besvarar de flestaav mina frågor. Om någon har nått att tillägga så får ni gärna dela med er. Återgen ett stort Tack! 0 Quote
Fredrik1234 Posted January 28, 2011 Posted January 28, 2011 Jag kan också mejla ett ljudprov om du behöver:-) 0 Quote
Jonyverse Posted January 28, 2011 Posted January 28, 2011 Om kabellängden inte är så lång och går direkt in i en kamera eller inspelningsmojäng spelar det ingen roll att det är obalanserat. 0 Quote
Christian van Caine Posted January 28, 2011 Posted January 28, 2011 Jodå, riskerna finns där men är mindre. 0 Quote
Jonyverse Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 Javisst.. lika stor som att störningen går in någon annan väg. Prova, du kommer inte märka någon skillnad. 0 Quote
Christian van Caine Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Hm, självfallet kommer man inte höra någon omedelbar skillnad, det gör man oftast inte på något längre kablar heller. Balanseringen har som enda uppgift att förhindra att störningar ska kunna uppstå längs signalvägen, & gör inte ljudet det minsta bättre. Tvärt om så inför det en form av extremt låg distorsion på grund av att de två signal-ledarna aldrig kan bli hundra procent lika. Dock är den lilla disten, för de flesta av oss, mig inräknat, för låg för att det ska spela någon roll i jämförelse med riskerna att få en viktig tagning kukad för att nån råkar ha en nalle för nära. Inuti kameran eller inspelaren är elektroniken skyddad med metallhölje, så där är risken för det mesta minimal. En obalanserad sladd kan dock lätt & ledigt ta upp allt ifrån nalle-störningar till elektrisk induktion från exempelvis trafos & ledningar. Även väldigt korta. Ju längre den är dock, desto större är risken att fanskapet dessutom tar upp radiovågor, vilket är RIKTIGT störande. Det finns dock studios som inte accepterar någon som helst påverkan i ljudet, där till och med övergångsdistorsionen i balanseringsstegen är för mycket. Känner till en i London på rak arm. Dom har löst det genom att bygga in överlappande & jordade metall-plåtar i alla väggar, tak & golv, & kan därför använda i stort sett obegränsade kabellängder utan andra problem än rena ledningsmotstånd i kardelerna. I min egen studio kör jag obalanserat till alla synthar, de flesta effekterna, samt monitor-systemet för att hålla signalerna helt rena, men aldrig någonsin på lågnivå-komponenter som exempelvis microphoner & en del andra kul prylar jag använder när jag designar ljudeffekter & störningar. Dom innehåller dock många fler harmonier, så de typen distorsion märks inte på samma sätt där. 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.