Gå till innehåll

Extern mikrofon för inspelning i gatumiljö- mono/stereo?


Sol

Recommended Posts

Hej!

Efter timmar av läsande på nätet frågar jag er.

Finns det någon orsak att välja monomikrofon?

Vilken mikrofon kan du rekommendera till panasonic hdc tm-700?

Den ska användas för att få in den allmänna ljudbilden, ej för dialoger eller liknande.

Jag skulle bli väldigt tacksam för råd i olika prisklasser från 3000 och ner.

 

Tack på förhand för att du vill dela din kunskap med mig!

 

 

Sol

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Om du ska spela in atmosfärer finns det ingen direkt anledning att välja en monomikrofon, eftersom en stereomik ger dubbelt så mycket "information" så att säga. Det som är avgörande är ju oftast inspelningsutrustningen och hur många kanaler som finns tillgängliga, men eftersom de flesta inspelningsenheter har åtminstone 2 separata kanaler så är det nog inga problem.

 

Sen är det ju en fråga om pengar. En bra stereomikrofon kostar mer än en bra monomikrofon och om man ska köpa egen utrustning är det ju ofta bra om man kan använda mikrofonen till mer än ett ändamål. Så om du vill köpa en egen mik skulle jag nog ändå satsa på en schysst mono-varaiant så att du kan använda den till fler saker.

 

Gällande köptips så är det lite knepigt att hitta en bra stereomikrofon för under 3000:-. Röde gör en riktigt bra som heter Röde NT-4, men den ligger på ca 3500:- hos Thomann. Jag skulle dock säg att det det är värt den extra 500-hundringen eftersom du får en mik med hög kvalité som du dessutom kan köra på 9V-batteri (vilket är bra till den kameran du nämner eftersom den saknar fantom-matning). Andra bra mono-varianter som också går på batteri är Röde M3 och NTG-2.

 

Hoppas jag kunde vara till hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle vanligtvis rekommendera en dyrare mono-mick än en halvdan stereo-dito som dessutom inte ens kan användas till dialog & de flesta ljudeffekter.

Allt du kan göra med en stereo-mick kan återskapas i posten, man får visserligen inte en fantom-mitt (ett uppfattat men falskt mittläge) genom den typen stereo, men det går även det att skapa med lite pill & fantasi.

De flesta stereomickar är ganska tråkiga, & ingen av dom är särskilt flexibla. Man vinner mer på att köpa två (helst matchade) mono-mickar som man sen kan konfigurera hur man vill.

 

Dock vet jag inte exakt vad du ska använda materialet till? Sånt spelar stor roll ifråga om mickval.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...