Gå till innehåll

Mattias Valenca

Medlemmar
  • Inlägg

    11
  • Blev medlem

Personlig information

  • Ort
    Stockholm
  • Yrke/titel
    Ljudläggare
  • Namn
    Mattias Valenca

Filmskapande

  • Influenser
    Anne Kroeber, Walter Murch, Per Hallberg,
  • Utrustning
    Pro Tools 9, Mac Pro, Motu Ultralite, 5 x Genelec 8020, Fostex PD-6, flertal av Rödes mikrofoner
  • Intressen
    Film.

Utmärkelser för Mattias Valenca

Rookie

Rookie (2/14)

  • Första inlägget
  • Medhjälpare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare
  • Ett år

Senaste emblem

10

Anseende

  1. Jag skulle faktiskt kunna ha användning av en sån! Går den att koppla till en Mac med OS X via USB för att föra över filer? Och vilka typer av batterier använder den? Om du fortfarande har kvar den alltså...
  2. Om du vill ha en mic som du kan sätta på kameran skulle jag rekomendera RödeVideo Mic, det är samma kapsel som i NTG-2an + att du kan koppla den direkt till HV40n med minitelekontakt. Annars finns det separat shockmount med kamerafäste för ntg-2an också.
  3. Vad som är den bästa mic som finns att få för pengar är såklart en smakfråga, men om jag får välja helt fritt skulle jag rekomendera Schoeps CMIT-5U eller Sennheiser 416. Båda kräver dock fantommatning, men det ordnar du lätt med en BeachTek DXA-2T. Schoeps CMIT-5U kostar runt 17000:- och Sennheiser 416 kostar runt 12000:-, sen ligger väl BeachTeken på runt 200 USD. Vill du ha en lite enklare och billigare lösning så kan Rödes NTG-2 eller Röde VideoMic vara alternativ som funkar bra. VideoMic är bra om du vill ha en mikrofon som sitter fast på kameran. Värt att ha i åtanke dock är att ingen av dessa kommer att ge dig "filmljud" i samma ljudkvalité som amerikansk långfilm. Det kräver en extern inspelningsenhet med bättre ljudkvalité och framförallt att en person "bommar" (håller mikrofonen över dem på en sk. boom pole) de som har dialog och mycket efterbearbetning.
  4. Stockholms Dramatiska Högskola och Den Danske Filmskole skulle säkert kunna vara nåt för dig. De har intagning vart annat år och konkurensen om platserna är mycket hård, men utbildningen är gratis om man är svensk medborgare.
  5. Vill du gå på Di (eller STDH som det kallas nu) så är mitt tips att jobba så mycket du bara kan med film innan ansökan. De går i stort sett bara på erfarenhet och konstnärligt uttryck, så (tyvärr) tror jag inte att betyg är till någon fördel. Men det gör det inte sämre iaf. Värt att veta är att medelåldern för att komma in på regilinjen för film på STDH är ungefär 25 år. Annars kan en folkhögskola vara bra att börja med. Kalix, Fridhem och Biskops-Arnö har alla bra rykten och jag känner flera som gått där. Gällande Stockholms filmskola så är jag personligen rätt tveksam till att den skulle vara värd pengarna. Är du redan igång med att göra film tycker jag att du ska fortsätta med det och söka stöd från t.ex. Filmbasen eller finansiera det själv.
  6. Kamerans ljudinställning bör inte spela någon direkt roll, eftersom du lägger på ljudet i efterhand? Oftast är det att kamerans interna klocka/tidskod är den som drar sig unde rlängre tagningar. Om du vill ha absolut dödssync så bör du spela upp ljudet från en maskin som klarar av tidskod och sen skicka tidskoden till kameran så att du kan få sync på frame-nivå, så att säga.
  7. Jag menade såklart inte att alla interna kort är dåliga, utan bara att de inbyggda i macdatorerna lider av vissa problem. ProTools HD är ju också internt och det låter ju rätt så bra... Alternativ till externa kort på laptops är ju ExpressCard-platsen som finns på de äldre MacBook Prosen, som också funkar bra.
  8. Ljudkort är en fördel om du vill kunna spela in direkt på hårddisk och redigera i timelinen i t.ex. ProTools, Logic eller Cubase. Dessutom ger externa ljudkort betydligt bättre ljudkvalité vid lyssning, framförallt om du sitter med en laptop. Sitter själv med en äldre MacBook Pro och redigerar ibland när jag är på resande fot, och den har en tendens att ge ifrån sig ett högfrekvent sprakande (från hårdisken eftersom jorden i hörlursuttaget inte är separat från resten av hårdvaran) vilket kan vara ett problem. Gällande vilket ljudkort du ska köpa, så finns det hundratals olika. Där måste du nog specificera dina behov lite mer (hur många kanaler in/ut, maximal samplingsfrekvens, osv) för att jag ska kunna ge ett bra tips. Själv kör jag MOTU:s Ultralite ljudkort och är väldigt nöjd med det. Telefonhybrider är enkelt att införskaffa, finns hos typ Kjell & Co och liknande ställen. De funkar bäst med en fast telefon, men det finns även varianter för mobil tror jag. Det enklaste sättet att spela in en intervju är om du du kör dig själv på ena kanalen via 635:an och den andra personen via telefonhybriden, så kan du redigera dem separat sen. Funktioner som saknas i GarageBand är ju bl.a. mer avancerade autmatiseringar och bättre plugins (typ compressor, limiter etc.) samt att ljudredigeringen inte är den bästa. Om din budget tillåter skulle jag nog ta och titta på Pro Tools 9. Det har dock hyfsat snäv inlärningskurva, men har väldigt stora möjligheter och är det som används i i stort sett alla professionella sammanhang. Andra alternativ är Logic eller Cubase, eller Ableton Live. Har du kört GarageBand tidigare är ju Logic smidigt, eftersom du t.o.m kan öppna din gamla garageband projekt direkt i programmet.
  9. Mattias Valenca

    Zoom H4

    Av personlig erfarenhet tycker jag att H4n funkar helt okej om man spelar in någorlunda starka ljud och kör med en bra extern mikrofon. Om man däremot måste gaina upp signalen för tystare ljud, eller kör de interna mikarna kommer det fram ett väldigt otrevligt brus, vilket jag tycker blir oacceptabelt. Sen saknar ju H4n även "riktig" limiter (har bara inbyggd i mjukvaran, vilket inte hindrar från klipp i AD-omvandlaren) vilket jag tycker kan vara knepigt om man spelar in saker med mycket transienter. Har man råd skulle jag hellre satsa på en Fostex FR2LE, Tascam HD-P2 eller Edirol r-44, alternativt en schysst mixer och köra in direkt i kameran.
  10. Jag skulle rekomendera AudioTechnica ATH-M50. Jag kör dom själv både i Studio och på fältet och är mycket nöjd med dem. De är väldigt lättdrivna och du kan få hög lyssningsvolym även med lite sämre hörlursstärkare, vilket är bra när man är ute med mycket ljud runt omkring. Det kostar runt 1500:- har jag för mig.
  11. Om du ska spela in atmosfärer finns det ingen direkt anledning att välja en monomikrofon, eftersom en stereomik ger dubbelt så mycket "information" så att säga. Det som är avgörande är ju oftast inspelningsutrustningen och hur många kanaler som finns tillgängliga, men eftersom de flesta inspelningsenheter har åtminstone 2 separata kanaler så är det nog inga problem. Sen är det ju en fråga om pengar. En bra stereomikrofon kostar mer än en bra monomikrofon och om man ska köpa egen utrustning är det ju ofta bra om man kan använda mikrofonen till mer än ett ändamål. Så om du vill köpa en egen mik skulle jag nog ändå satsa på en schysst mono-varaiant så att du kan använda den till fler saker. Gällande köptips så är det lite knepigt att hitta en bra stereomikrofon för under 3000:-. Röde gör en riktigt bra som heter Röde NT-4, men den ligger på ca 3500:- hos Thomann. Jag skulle dock säg att det det är värt den extra 500-hundringen eftersom du får en mik med hög kvalité som du dessutom kan köra på 9V-batteri (vilket är bra till den kameran du nämner eftersom den saknar fantom-matning). Andra bra mono-varianter som också går på batteri är Röde M3 och NTG-2. Hoppas jag kunde vara till hjälp!
×
×
  • Skapa nytt...