Jump to content

goteborgern

Members
  • Posts

    9
  • Joined

goteborgern's Achievements

Rookie

Rookie (2/14)

  • First Post
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

10

Reputation

  1. Hej! Om man ska leverera exempelvis en musikvideo till ett skivbolag och de vill ha en "master". Vad exakt är det som ska göras då? Är det någon skillnad på en master för TV eller Webb? Jag undrar också vad ni har för tips för att i redigeringen få en "filmisk", proffsig känsla i bilden. (Alltså bortsett från ljussättning, bra foto etc.). Själv brukar jag dra upp kontrasten lite och helt enkelt använda 3-way color correction, och ibland köra deinterlaced. Finns det något annat man kan tänka på? Tacksam för svar, ha det gott! /G
  2. Tack för ditt svar. Det är mellanbudget som gäller (om man nu kan kalla det så). Gissar att det handlar om runt den siffran du själv nämner. Vet du om det är praxis att sälja ifrån sig all ekonomisk rätt eller brukar man förhandla sig till royalties per visning eller liknande?
  3. Hej! 1. Jag ska med mitt ganska nystartade filmbolag producera (skriva, filma, redigera) en musikvideo åt en etablerad artist. Vad är en normalbudget för sådana produktioner? Produktionen i sig kostar inte särskilt mycket i produktionskostnader då teknik, rekvisita etc finns till hand. Det är två personer som ska få ut lön för jobbet. Jobbet tar ca en vecka effektiv tid för två pers. Jag förstår att det är svårt att sätta exakta siffror på sådana här frågor, men jag är nyfiken på om man i runda slängar kan säga vad en normalstor musikvideo för en etablerad artist brukar kosta. Säg att artisten är av ungefär samma dignitet som: Timo Räisänen, Säkert, Håkan Hellström. 2. Skriver man avtal om framtida royalites etc eller brukar man sälja av hela produktionen för en engångssumma? Tacksam för svar! /goteborgern
  4. Jag redigerar i Premiere pro cs 3. Även ljudet läggs på i detta program och tankas ut därifrån. Ljudet är taget från en CD. Tidigare har jag faktiskt fått en subtil osynk i det hela, då jag också tagit för givet att programmet själv konverterar om ljudspåret. Jag undrar helt enkelt om detta är det bästa sätt att göra det på om man gör en seriös produktion som ska vidare till en digibeta och till TV.
  5. Tack för svaret. Men innebär detta att du korrigerar klipp för klipp, eller finns det en automatiserad funktion för detta? /Göteborgarn
  6. Tack för svaren. Så om jag alltså spelar in i 48000khz (kamera JVC HDV GY-101), redigerar i 48000khz (premiere pro cs 3), men lägger in musiken från en CD 44100khz, så får jag alltså ändå synk i det hela? Det är ju fantastiskt. /Göteborgarn
  7. Hej! Om man ska färgkorrigera en kortfilm som är klippt i premiere pro. Vilket är då det smidigaste och bästa sättet att göra detta på? Finns det någon funktion som på egen hand gör en korrigering på alla klipp eller måste man själv med hjälp av ens egna syn korrigera klipp för klipp? Tacksam för svar. /Göteborgarn
  8. Hej! Om man ska spela in en musikvideo och vill få 100 % synk på materialet. Ska man då ställa in kamerans ljudinställning på 44100khz? För vad jag förstår är ljudet på en cd-skiva på 44100khz? Ska det då vara denna inställning även i redigeringen? Jag har tidigare fått en aning osynk och då har kameran stått på 48000khz. Tacksam för svar. /Göteborgarn
×
×
  • Create New...