Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej!

Om man ska leverera exempelvis en musikvideo till ett skivbolag och de vill ha en "master".

Vad exakt är det som ska göras då?

Är det någon skillnad på en master för TV eller Webb?

 

Jag undrar också vad ni har för tips för att i redigeringen få en "filmisk", proffsig känsla i bilden. (Alltså bortsett från ljussättning, bra foto etc.). Själv brukar jag dra upp kontrasten lite och helt enkelt använda 3-way color correction, och ibland köra deinterlaced. Finns det något annat man kan tänka på?

 

Tacksam för svar, ha det gott!

 

/G

Länk till kommentar
Share on other sites

Enklast: Fråga vilket format dom vill ha som master, rimligen räcker en Quicktime med ProRes 444 (beroende på inspelningsformat).

 

Master för webb är beroende av två saker: Gör du mastern som ska streamas på sidan (YouTube/Vimeo) eller ska någon annan göra den? Det för det sistnämnda är h264 lämpligt i det flesta fall, upplösning och bitrate beroende på vart den ska och vad den filmats med. Är det någon annan som kodar webbfilmen, skicka dom masterfilen.

 

För YouTube och Vimeo gäller deras "inställningar", de sidorna kodar om allt i alla fall en gång till...

 

Filmlook = Tycke / smak. (Jag är ingen grade-snubbe så jag gör en "tech grade" med 3 Way och slut grade;ar med Magic Bullet Looks)

Länk till kommentar
Share on other sites

edit: Max han före.. odågan.. jaja tar lite om TV vs Web då.

 

 

Master, är ett diffust begrepp. Utgå från ett band eller en väldigt stor fil, i ett för industrin vanligt förekommande "master-format" t.ex HDCAM (vanligast), DIGIBETA ProresHQ, DNxHD-MXF, uncompressed RGB osv.

Några av dem kan du exportera till själv. Sitter du med FCP så är Prores ett självklart val. Såvida inte skivbolaget har egna "styrningar" För webb är det normalt inget problem.

 

TV-bolagen är en annan värld. De har ofta regler/mallar för hur en master skall se ut för att kunna sändas i deras TV-nät. Hur hårda de är mot att man följer reglerna varierar från kanal till kanal, så där behöver man helst prata med någon som ska ta emot materialet.

Du kan kolla lite hur SVT vill ha det här: om svt | svt.se

Större internationella bolag BBC som är ganska tuffa både bild- och teknikkvalité kan du läsa om här: BBC Guidelines - Delivering Quality - Television

Jag hittar just nu inte MTV networks aktuella, men en några år gammal finns här:http://secrethandshake.com/uploads/file/Viacom%20Delivery%20Specs%202008_06.pdf

 

Så TV är lite annorlunda/trixigare i jämförelse mot Webben - (format, kanaler, nivåer) och färger (färgrymd) och tidskoder är viktiga delar för just TV-sändning. Och de vill väldigt gärna ha material på HDCAM-band. Ännu hellre på HDCAM SR. Och en sån bandare är det inte så många ensam-filmare sitter på direkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...