Jump to content

Kimster

Members
  • Content Count

    1,667
  • Joined

  • Days Won

    6

Kimster last won the day on March 19 2016

Kimster had the most liked content!

Community Reputation

45 Excellent

Personlig information

Filmskapande

  • Gear
    kameror, internet, pennor och papper
  • Interests
    Teknik, Foto, fotojuridik, utbildning, säkerhetspolitik
  1. Öppet är som open source, du kan konfigurera det lite hur du vill beroende på hur saker ska spelas upp och t.ex. Om det är viktigt beror på hur mycket man vill kunna ändra på själv eller bygga ett eget verktyg eller streamingverktyg. Annars är det plattforms-ägaren som sätter gränser och krav på hur sändningen tekniskt ska skickas. T.ex Facebook har nyligen släppt en livetjänst med ett API. Det är dock inte öppet utan du måste uppfylla en antal regler för att få använda deras plattform, som t.ex. så får du inte skapa ett verktyg som kan sända till både Facebook och en annan tjänst samtidigt.
  2. Grymt kul att få köpa en ny mixer. Roland gör bra saker och jag har kört den du pekar på en gång på ett jobb i Warszawa av alla ställen. Dock inte med ljudkontrollen. Så vågar inte säga så mycket om den mer än att den gjorde sitt jobb då. Det är ganska trevligt med inbyggd monitor, även om jag inte skulle våga använda den för ref. av bild. Jag vågar inte svara på om Roland har egna program för streaming, jag tror inte det. Utan det du ska se till att få till är en bra väg för streaming. Antingen via USB3 till en dator som har ett program för streaming. Där finns ju de alternativ som nämnts
  3. Nu tycker jag det ser ut som en bra och rimlig start för dig. Den påminner om min egna 2-kamera setup. Kan visa en skiss jag har. Var försiktiga med HDMI-prylarna. De kontakterna är inte byggda för att stoppas i och ur hela tiden, och kabeln ramlar lätt ur. Jättetrist mitt i sändning :) Var beredd på att kolla ljudsynk också. Analogt ljud går normal snabbare än digital bild och ATEM har på iaf andra mixar haft någon millisekunds fördröjning i bildhanteringen. Detta är orsaken till varför vi ta ljudet i kameran så det som jag nämnt först spelas in för backup eller om något skiter sig, och
  4. Min take på detta, då detta är min vardag. Du utelämnar en rad detaljer som är avgörande Du nämner inget om antal personer du har tillgång till. Du nämnet inget om ljud? Vilket format och upplösning? Presentation/Powerpoints? Och har du en budget? Tänk på att "bra" och "enkel" i samma mening inte funkar ofta. Du får prioritera där vilket du vill ha. Generellt, 4 kameror känns överflödigt. Det går inte under "enkel" eller "bra". Jag jobbar ofta med sådant här och 2 kameror räcker otroligt långt. Kamera 1 - närbild Använd 1 kamera för närbilderna på de som säger saker. Den sk
  5. Vad som händer, beror på vem som vill/kan betala för att hantera dem. Vi har Riksarkivet i Sverige som hanterar vissa typer av information och har en skyldighet att se till att det bevaras "tillsvidare". Om inte de vill/kan så vet de säkert vem som kan vara intresserad av en viss typ av information, om det är museum, skolor eller andra organisationer. Utöver det är det egentligen bara en kostnadsfråga relaterat till "hur" viktigt eller intressant informationen är och för vem. Råfiler är, med dagens teknik och ur statlig arkiveringssynpunkt inte intressant. Utan bara färdiga produkter i "tillr
  6. 50 fps ...är mjukt. Men kanske inte filmat i 50? :) Jag har dock inte provat att spela in och redigera i 25 och sen exportera i 50 och ladda upp. Vore intressant och se om inte annat. Just nu stör jag mig på att Youtube inte kan 25/50 under live-event. Utan kör 30/60 oavsett vad du skickar.
  7. ...jaha, har de bäst vätskor där eller? Har du något smidigt inscannings-apparatur sen då?
  8. vad du håller på och grejar Mattias :P Blir det vintage-tema på allt nu eller ? ;) Jag väntar med spänning.
  9. En gammal Mac mini kunde säkert hantera DV-formatet som PD170 skapar. Men en h264-fil är något helt annat. Se det som att spela ett helt spel samtidigt som det är nerpackat i en ZIP-fil. Så även jag säger att mobilen är inte problemet just nu, utan det är din dator och redigering. Kan du köra PC för att den är snabbare så gör det. Men det kräver också att du lär dig ett nytt verktyg. Om du inte vill köpa ny Mac. Skulle dock fortfarande rekommendera att lämna FCP3 till förmån till FCPX eller Adobe. Att börja på ny kula med en redigering kan för många vara väldigt omständigt, framförallt om man
  10. En sak kan jag väl säga först och det är att faktorer som hur snabb eller ny ens dator är, har väldigt lite att göra med om din dator kommer krascha eller inte. Det är kombinationen av olika hårdvaror och mjukvaror, inte mins drivrutiner som är avgörande. Spelar det självklart roll VAD du redigerar. En orsak till att Avid var så förbannat stabilt, iaf förr, var att mer eller mindre allt material redigerades i ETT format, DNxHD, och Avid var väldigt restriktiva till vilken hårdvara Avid skulle köras på. Det gjorde dem sega inom nya funktioner och finesser osv, men det var väldigt sällan du hörd
  11. Överge MC 5, på en WinXP dator till något nytt? Då ska du nog fundera på att byta ut din dator så du kan köra 64bit mjukvara. Annars ser jag det som onödigt slöseri med att byta redigering. MC5 är bra för sin ålder i 32bit miljö, framförallt med P2/DVCPROHD matrial. Ska du prova märkbart nya saker måste du förändra hårdvaran också, det är den som gör att det "nya" är bättre i stora drag.
  12. Tips, sök kontakt med med Joakim Jardenberg, Internetchef, Helsingborgs stad. Han är (enligt mig) en av de fräsmta i hela landet som skulle bäst kunna svara på frågan "varför/varför inte" Har mycket tankar om allt som rör nätet och dess möjligheter som webbtv osv. helsingborg.com
  13. Kanske hittar du svaret här? How to Fix Common Audio/Video Sync Problems | SonicScoop - Creative, Technical & Business Connections For NYC
  14. Instruktionsboken säger för mig att det går. Har du provat? Sid 75 i engelska versionen: CH1: Records audio to each channel separately. Audio input into CH1 is recorded to channel 1, while audio input into CH2 is recorded to channel 2. CH1/CH2: Audio input into CH1 is recorded to both channels. Audio input into CH2 will not be recorded. Så om du sätter på CH1/CH2 så funkar det inte?
×
×
  • Create New...