Gå till innehåll

Tips på redigeringsprogram för Panasonic P2 (DVCPRO HD)


Bengt

Recommended Posts

Funderar på att överge mitt gamla redigeringsprogram (Media Composer 5) till förmån för något nytt.

 

Då vi filmar med HVX200-kameror (DVCPRO HD) skall det gå smidigt att läsa in såväl material från P2-korten som arkivmaterial från hdd.

 

Färdigt program levereras på DVD eller som filmfil till webben.

 

Nuvarande redigeringsdatorer har Win XP Pro Sp3 men kan tänka mig att byta till lite modernare med Win 7.

Fortsätter helst i windows-miljö.

 

Tacksam för tips då jag inte har någon koll på utbudet idag!

Länk till kommentar
Share on other sites

Grassvalley Edius Pro 7 är ett 64-bit program som klarar de flesta kompressionsmetoder och packningar med mycket goda RT-egenskaper.

Edius är dessutom mycket stabilt och finns nedladdningsbar test-version från

EDIUS Pro 7 | Grass Valley, a Belden Brand

 

Försökte testa Pro 7 men det var inte rätt version på processorerna i min dator så det gick inte.

Har testat ver.6.(?) men där fanns ingen funktion för P2-import trots att det stod så i manualen.

Läste på Grassvalley-forumet att det var problem med P2 och importen hade försvunnit.

 

Har man fått ordning på det i ver.7?

Länk till kommentar
Share on other sites

Lightworks läser DVCPRO direkt.

 

Har du provat programmet själv?

 

Jag har kollat på det tidigare men förstår inte riktigt deras betalningsalternativ.

Om man köper en "månadslicens" eller "årslicens" upphör programmet att fungera efter det eller missar man ev. uppdateringar bara eller vad händer egentligen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst på Grass Valley Forum och det är inte bara jag som haft problem med kombinationen P2 och Edius 6.

Någon lösning har jag inte hittat, varken där eller via Google-sök.

 

Eftersom mina processorer är för gamla så kan jag inte prova Edius Pro7.

(Tror felmeddelande sa ngt om att jag inte hade SSSE-klassade processorer så jag kunde inte installera trialversionen)

 

Är lite moment 22 över det hela när det gäller Edius, tyvärr. Verkar vara ett bra program annars.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du provat programmet själv?

 

Jag har kollat på det tidigare men förstår inte riktigt deras betalningsalternativ.

Om man köper en "månadslicens" eller "årslicens" upphör programmet att fungera efter det eller missar man ev. uppdateringar bara eller vad händer egentligen?

 

Jodå, jag har det och jag har betalat för det tidigare. Med gratisversionen så kan man läsa in DVCPRO HD direkt men bara exportera ut H.264/MPEG4 720p. Om du betalar så kan du också exportera ut i alla möjliga full HD-format. Jo de extra export-alternativen försvinner när betalperioden och återgår till gratisalternativet bara. Förut så kunde man bara göra texter och importera alla format i betalversionen men det verkar finnas i alla versioner nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Överge MC 5, på en WinXP dator till något nytt? Då ska du nog fundera på att byta ut din dator så du kan köra 64bit mjukvara. Annars ser jag det som onödigt slöseri med att byta redigering. MC5 är bra för sin ålder i 32bit miljö, framförallt med P2/DVCPROHD matrial. Ska du prova märkbart nya saker måste du förändra hårdvaran också, det är den som gör att det "nya" är bättre i stora drag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att det är dags att byta upp mig till 64bit-miljö. Frågan är bara om jag skall lämna MediaComposer som jag haft i många år.

Men vad skall jag i så fall byta till, det är det som är den stora frågan???

Länk till kommentar
Share on other sites

Har naturligtvis tänkt den tanken också Max_H.

Tyvärr har jag enbart mobilt bredband och har därför begränsat med trafikvolym.

 

Dumt att ladda ner ett program som inte klarar mina grundläggande behov/krav.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...