Jump to content

Redigera både 30fps och 60fps på samma tidslinje.


cfahlgren
 Share

Recommended Posts

Jag filmar både med GoPro (1080p 30fps samt 60fps) och en Canon 700d (1080p 30fps samt 720p 60fps).

När jag sen ska redigera i Final Cut Pro X undrar jag om det bara är att importera de olika klippen och börja redigera?

Säg att jag vill göra slowmotion av vissa 60fps klipp. Är det något särskilt man måste göra med inställningen av tidslinjen?

Måste man bearbeta klippen som ska göras till slowmotion i något annat program före?

 

Vill få mjuk slowmotion och kunna arbeta smidigt med olika klipp från olika kameror. Hur går jag tillväga?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag filmar både med GoPro (1080p 30fps samt 60fps) och en Canon 700d (1080p 30fps samt 720p 60fps).

När jag sen ska redigera i Final Cut Pro X undrar jag om det bara är att importera de olika klippen och börja redigera?

Säg att jag vill göra slowmotion av vissa 60fps klipp. Är det något särskilt man måste göra med inställningen av tidslinjen?

Måste man bearbeta klippen som ska göras till slowmotion i något annat program före?

 

Vill få mjuk slowmotion och kunna arbeta smidigt med olika klipp från olika kameror. Hur går jag tillväga?

 

Av egen erfarenhet så skulle jag säga att det fungerar att göra så. Men i andra fall ska man aldrig ha olika fps ex 25 + 30, för då kan det se väldigt konstigt ut.. Men som jag sade, du borde kunna tuta och köra utan några problem :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det bästa är att arbeta med två separata tidslinjer när du vill skapa slow motion. Om du vill få användning av den högre bildhastigheten 60 fps så bör du nog göra din slowmotion i en tidslinje (project) som är skapad utifrån GoPro-kamerans klipp och alltså har 60 fps. Sedan gör du din slowmotion och exporterar klippet som 30 fps och lägger in det i tidslinjen med 30 fps som är skapad med ett Canon-klipp.

 

Har du tillgång till Adobe After Effects så skapar ju det programmet snyggare slow motion med Advanced Frame Blending aktivt.

Link to comment
Share on other sites

Nu förstår jag inte riktigt vad de två tidigare som svarat pratar om. Detta är väldigt simpelt. Gör en sekvens eller projekt eller vad det heter i Final Cut som du kör i 30fps. Sen när du har 60fps klipp som ska vara slow-motion så fördubblar du deras längd / halverar hastigheten. Det är allt. Slow-motion är skapad, smooth sailing.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag håller inte med Maxbrand, men samtidigt vill jag ändra mitt tidigare råd. Frågan gäller ju att få bästa möjliga kvalité på slow motion som är filmat i 60 bilder per sekund i en film där övrigt material är 30 bilder på sekund. Om man rätt och slätt lägger ner 60 fps-materialet i en redan skapad tidslinje (project)på 30 fps så kastar programmet bort hälften av rutorna för att få materialet att spela i 30 bilder per sekund och på så sätt kommer man då att skapa slow motion baserat på halva kvalitén. Så istället ska man efter man har lagt ner 60 fps-klippet på 30 fps-tidslinjen (project), gå till RETIME-funktionen i verktygsraden och välja Automatic Speed. Då blir klippet dubbelt så långt och spelar i halva hastigheten, men alla inspelade rutor visas. Sedan kan man ändra till ännu mer slow motion. För bästa kvalitén bör man sedan välja Video Quality > Optical Flow, som också finns under Retime.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...