Jump to content

mzreklam

Members
  • Content Count

    250
  • Joined

Community Reputation

10 Good
  1. Vi har en Ronin2 Gimbal som jag skulle vilja ha en introduktion och en dags utbildning på med någon som har och använt den. Ställa in olika lägen och testfilma med den samt balansering m.m Finns det några kurser eller nån som har som kan offra en halvdag för detta.
  2. Så fort jag startar ett visst projekt så stänger FC ner och jag får meddelandet Final Cut Pro avslutades oväntat hela tiden, men alla andra projekt fungerar som vanligt men just detta som jag hu jobbar i stannar hela tiden. Vad kan jag göra???
  3. Undrar om någon vet var man kan få en kurs eller genomgång hur man kör Ronin 2 eller nån som kan lära ut någonstans????
  4. Jobbar i Final cut X med ny apple Mac Pro dator och vill ha en referenskärm för film som jag kan köra ut från hdmi på min svarat burk, vilken skärm/Tv/monitor kan rekommenderas. Vill ha koll på mina färger
  5. Jag jobbar med en film med optimized i inställningen alltså högupplösta klipp i HD, jag vill redigera i proxy för att få bättre flyt och det är ju bara att konvertera till proxyklipp och ändra den inställningen till proxy, men om jag nu har en lång timeline med högupplösta klipp som inte är proxy, kan jag då på nåt vis bara markera hela timelinen och få de jag använder där till proxy utan att göra det från browsern ???
  6. mzreklam

    Sony FS7

    Har börjat filma med min nya Sony Fs 7 och den är ju grym , men undrar varför när jag filmar i mode cinelog för att få plattare färger som jag ju har när jag kör BM, när jag importerat dom till Final cut så är de skarpa i färgerna men om jag tittar på dom i mappen i finder där dom importerats till så är dom utan färger som jag vill ha dom , varför så, nån inställning eller vad tror ni???
  7. När man ska exportera en prores HQ sekvens till film från Final Cut och det inte är renderat så kan man väl exportera den ändå för bästa resultat. Men det kanske tar längre tid då eller? Resultatet blir väl bra ändå.
  8. När jag jobbar med ett projekt och har många lager och lägger olika plugins och effekter så tar det ju alltid lite tid och rendera, har oftast background rendering på men när man jobbar då i timelinen och det är på, tar det då kraft från datorn så det blir svårare att fortsätta och är det så att om man gör comboundklipp så det bara ligger lager på den primära storylinen, renderar det snabbare då???
  9. Jag ska behålla mina MB också men vill ha en ännu mer flexibel kamera ute på fält så jag slipper hålla på med pluggbyten så mycket. Vad kan man tänks sig utöver FS7 Sony som är minst lika bra.. Alt skulle man ju kunna satsa på en riktigt bra zoomobjektiv till BM men jag vill ju kunna styra bländaren direkt på objektivet då förstås. Sen vill jag ju kunna filma lite råare som jag trivs med i BM där jag filmar prores som räcker, helt raw blir ju lite onödigt tungt. Denna körde jag nyss med BM
  10. Vi kör BM Ursa och funderar på en Sony FS7 https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007140194/sony/pxw-fs7k-med-fe-28-135-4-0g-pz-oss. Fördelen med BM är ju att den filmar ganska rått och att man kan göra mycket efterarbete, men med Sonyn kan man väl ocks filma i olika cinemaläge antar jag. Sonya verkar mer flexibel tack vare denna zoom, I BM kör jag ju mest fasta objektiv, svårt att hitta långa zoomar till bra priser. Hur tror ni kvalitetsmässigt Sonym är mot BM. Om man gör dokumentärer samt reklamfilmer med en hel del post efteråt. Skulle vilja ha lite råd o tips om denna kamera.
  11. Kör en BM 4k Ursa, med fasta objektiv, och fungerar kanon, förstklassig kamera om man ställer in rätt. Men jag saknar ju att kunna zooma vid många inspelningar nu måste man stanna upp och flytta positioner och objektiv hela tiden, vad för allround objektiv som har mycket zoom utan att det kostar för mycket ska man använda, men vill ju ha typ liknade kvalite som jag har med mina canonobjektiv och samyang som är bäst tack vare rullande bländarring. Kom med förslag ni som kan.
  12. Räcker detta https://www.dustin.se/product/5010812455/mac-pro?utm_source=criteo&utm_medium=remarketing&ssel=false
  13. Hur pass bra dator krävs för att redigera video i Final Cut i en Mac Pro om man ska köra 2k och 4 k. Räcker nya Mac Pro 8 kärnig med 32 i minne och flashhårdisk med Thunderbolt pegasus hårddisk. Vad krävs för att flödet ska bli så bra som möjligt i datorn. ???
  14. Hej. Jag skulle behöva någon som kan göra en animering med en bil som typ kör in i en bergvägg och blir totalkvaddad sen reparerar den sig själv och blir hel igen eller om det rasar nåt från himlen ner så den mosas och sen reser sig igen, ja lite typ som i filmen Christine med Plymouthen. Eller om ni har idéer. Känslan ska vara att hur illa det än är så löser det sig och allt blir bra. Hör av er ni som kan det! Matz
  15. Jag har kört ut några dcp från Final Cut X och genom compressor med Qube master export, när biografen får dcpfilen så blir den inte tillräckligt stor på bioduken, tror det kan bero på zoomen på projektorn men kan det vara inställningen i qube master export som jag gör frl, man kan välja mellan flat 1998x1080, scope 2048x858 eller full container 2048x1080, om nu ingen av dessa inställningar räcker till så kanske man kan göra den dubbelt så stor först i final cut typ 4 k eller nåt sen om man kör den så måste väl den bli större. Någon som fattar detta med dcp och just genom qube master export???
×
×
  • Create New...