Jump to content

Smörgåsmannen

Members
  • Content Count

    747
  • Joined

  • Days Won

    4

Smörgåsmannen last won the day on March 31 2017

Smörgåsmannen had the most liked content!

Community Reputation

40 Excellent

Personlig information

  • City
    Gävle
  • Job/title
    Producent, redigerare, fotograf
  • Name
    Henrik

Filmskapande

  • Gear
    Panasonic GH3
  1. Jag skulle börja orientera mig lite i After Effects och Photoshop. Lägst insteg och finns mängder med tutorials på Youtube, eller http://www.videocopilot.net/ Försök inte ge dig in i Blender det första du gör, utan det kommer mest troligt skrämma bort dig. Cinema 4D och Zbrush är mycket mer hands on, Zbrush finns också i en gratisversion som heter Sculptris och är en förenklad variant för de som vill testa på mer. Men går att göra fina grejer även där. Saknar lite funktioner för professionella dock. Sedan finns Davinci Resolve / Fusion av ett företag som heter Blackmagic, båda finns i g
  2. Kan flika in jag också, ser att jag skrivit här tidigare, för drygt fem år sen. Hade då precis gjort en övergång från att vilja syssla med 3D och animation, till film, typ i mån av att hålla i en kamera - klippa etc. Hur branschen såg ut i Sverige, visste jag väl inte så mycket om egentligen, förutom den generella bilden som spreds om att det ju var "svårt att få jobb inom media". Är man duktig på det man gör, så tror man ju gärna att man är bra nog för att få ett jobb också, men hur det än var så valde jag att inte börja i Dalarna - utan sysslade med andra saker i ett par år för att sedan påb
  3. Jag har en några år äldre Intel 6700, som jag initialt köpte tillsammans med GTX 960 4 GB. Detta kort köpte jag för ca. 1500 nytt, för 1,5 år sen, och jag kan inte rekommendera det. Inte för att det inte klarar att klippa i HD, men för att du kommer känna hur det flaskhalsar processorn, där du ju har kostat på dig en del. Jag köpte nyligen ett GTX 1080 för att det vid en rea var betydligt mer prisvärt än 1070. Nu får jag aldrig känslan av att det skulle vara värt att uppgradera datorn längre, utan allt man kastar på den (inom rimliga gränser) flyter på. Ska jag gissa mellan tummen och pekfingr
  4. Å andra sidan är det väl väldigt sällan man jobbar särskilt konstnärligt bara för att man sysslar med något som skulle kunna vara det. Timmar är dock bra beräkningsunderlag och egen säkerhet, tycker jag. Då kan man offerera ett visst antal timmar som själva grundutförandet + ett-två korrektur skulle ta, och sedan när det börjar trilla in för många korrektur så kan man varna kunden om att priset kommer öka härifrån då det trätt över överenskommelsen (för de som jobbar inom post eller producerar kommersiellt) Såhär använder jag timmar: Timlön*tid jag tror det kommer ta (oftast med lite headr
  5. Att de flesta filmer går med förlust är ju inte detsamma som att man inte betalar folk, rimligtvis så lägger de väl in roller åt sig själva i produktionen och söker finansiering för sina egna löner.
  6. Inte snygga, men byggda för höga temperaturer etc. får man anta! Lenovo är gamla IBM persondatorer som jag förstått det. De datorerna verkade hålla i evigheter. i5 är bara för svagt när det man gör kräver mer! Skulle satsa på högre klockfrekvens och fler kärnor framför om det står i7 eller i5 på förpackningen. Och behöver man CUDA så bör man också prioritera grafikkort över det. Min Macbook med en tvåkärnig i5 har jag grade:at en kortfilm, gjord på Sony F5 med, som exempel. Har inga dåliga minnen från det. Jobbar man professionellt med allt möjligt, varje dag så gynnas man väl av en i7. S
  7. Asus, Apple, Dell och Lenovo är väl de som jag hört mest gott om oavsett prisklass - sett till ren hållbarhet då. Skulle titta på en laptop med 8-16 gb ram, en processor på ~3 GHz (i5 eller i7) - fyra kärnor om man ämnar att göra "lite allt möjligt" och ett GTX 1060/1050. De brukar gå att hitta för runt 10-11 000. Den här tyckte jag såg fin ut, och skulle mycket väl kunna tänka mig en sån själv om jag ville ha en laptop att jobba på: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4189277 Eller den här, med lite annan config (bättre processor, sämre grafik, mindre ram - lägre pris): https:/
  8. Det är ju dock "känt" att Premiere har problem med 10-bit (och kanske även i andra fall) från GH5. Har inte läst in mig så mycket på det rent tekniskt, men en snabb googling bör ge resultat om man är intresserad. Kanske är fixat i senaste versionen dock.
  9. Senaste versionen av FCPX slänger automatiskt på en LUT för preview. Har bara "noterat" det, inte lärt mig jobba med det. Men antagligen kan du slå av den och gradea manuellt.
  10. Dalarna känner jag många som går/har gått. Och det är väl bra. Oklart hur många som faktiskt får jobb osv. vilket ju är den ständiga funderingen med samtliga liknande utbildningar. Men! Jag skulle ändå säga att det helt enkelt beror på vilken bransch du vill in i. Är du mer för "branding", Youtube, sociala medier etc. är nog Digitala medier i Umeå eller Digital Bildproduktion på BTH (har dock inte hört så mycket positivt från någon av dem egentligen) ett bättre val rent innehållsmässigt. Om jag var i din sits - inte var helt säker på vad jag ville, mer än att jobba med rörliga medier på någ
  11. Är det en vanlig företagspresentation, så filma i XAVC 25p 50M och om det är projektor/blinkar på skärmen, sätt slutaren på 1/60 (i motsats till 1/50 som du annars bör ha den på vid 25p). 1Dx är en fin kamera och ger fin bild, inte minst om ljuset skulle vara bristande. 1Dx är ju också en professionell kamera och ger väl om inte annat bättre intryck, förutsatt att du kan hantera den. sen beror det ju på vilka objektiv du har till den huruvida den faktiskt blir praktisk att använda. Det som är klurigt är väl att ingen av kamerorna (vad jag vet) filmar längre än 30 minuter. Där har du ett li
  12. Det sagt så kommer man väldigt långt på en också, förutsatt att man har möjlighet att komplettera med någon annan, rumslig ljusskälla (t.ex. ett fönster). Allt ljus man använder i en trepunktsljussättning behöver ju inte vara tillagt, utan befintliga ljuskällor funkar oftast minst lika bra. Och ger en om inte annat lite kreativ stimulans. Däremot, skulle jag personligen inte köra 3 led-paneler, utan hellre 2st såna och en fresnel. Om man nu bara köpte tre lampor och sedan skulle ha dem till alla jobb framledes. Just för att det är smidigt att åstadkomma ett riktat ljus med fresneler. Men det ä
  13. Ska lyssna lite senare. Har gått i tankarna på att "nedgradera" från G3, men är oklart om det är värt när man redan har ett system. Är väl kanske mer aktuellt om man inte har, men ska skaffa. Men använder det egentligen alldeles för lite i förhållande till vad det är värt. Men till Nordan: Har ingen erfarenhet av just den myggan, däremot är ju AKG ett bra märke, så den är säkert toppen. Har själv en Audio Technica ATH-3350 (jättebillig och med enkel förstärkare), och även den presterar superbra i förhållande till pris (lite brusig och diskant ljudbild). Däremot är ju trådlöst, som Pontus sä
  14. Kör du såna? Hur står de sig isåfall jämte typ Sennheiser-system?
  15. Jag använder själv Aputure Amaran 528 med paraplyer, tycker det ger ett skönt och starkt ljus. Även om de helt är i plast, så får man känslan av att någon åtminstone har tänkt när de designades (till skillnad från mycket annan billig film-utrustning). Är sugen på något Boltzen-liknande också (led-fresnel), men vore väl mest i självförverkligande syften isåfall, då jag hittills inte hamnat i en situation där jag känner att jag behöver fler lampor (filmar mest intervjuer och sånt). Men tanken är alltså att du bara ska köpa en lampa? Vad tänkte du ha den till?
×
×
  • Create New...