MultiMediaMange Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Jag håller på att testa min nya Panasonic GH5 och har mest provat inomhus hittills, på grund av väder. Efter att ha provat att filma i solljus så har jag noterat problem med filerna vid uppspelning. Har använt C4K-formatet, precis som tidigare tester och har inte haft några problem med materialet hittills. Bitraten och minneskortet borde inte vara något problem, då jag använder ett Lexar Professional UHS-II som ska klara 260 MB/S. Laddade upp ett kort klipp till drive och delar det här, så ni kan se vad problemet är. https://drive.google.com/open?id=0BxbuwVLKpgmwNDJjS0JKMkQzc3M Några tankar om vad problemet kan vara? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Såg hela 0 artifakter. Men du vill kanske skaffa ett stativ. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MultiMediaMange Posted April 16, 2017 Author Share Posted April 16, 2017 Såg inte heller några när jag tittade på filmen i drive. Kanske är det bara så att datorn hade problem med uppspelningen av någon anledning, men VLC brukar kunna spela upp det mesta utan problem och problemen återkom varje gång jag spelade upp. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 Ser inga problem i filen i PPro heller. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MultiMediaMange Posted April 17, 2017 Author Share Posted April 17, 2017 Funkade tydligen i Premiere även för mig men dock blev programmet instabilt när jag försökte ladda in flera olika klipp. Antar att det är något som fixas i kommande uppdateringar och det viktigaste är ju att kameran fungerar. Jag är nöjd med bildkvalitén i alla fall. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 Funkade tydligen i Premiere även för mig men dock blev programmet instabilt när jag försökte ladda in flera olika klipp. Antar att det är något som fixas i kommande uppdateringar och det viktigaste är ju att kameran fungerar. Jag är nöjd med bildkvalitén i alla fall. :) Kasta en nit mot Adobe sådär när du fått allt att funka ;) Är PPro "instabilt" så börja med att se till att du har de senaste codecs installerade, att din media cache och mediafiler finns på stabila diskar, och fungerar det fortfarande halvtaskigt kan du alltid posta dina specs så kan nog Max säga ett eller annat om vad problemet kan tänkas vara :bire 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörgåsmannen Posted April 17, 2017 Share Posted April 17, 2017 Det är ju dock "känt" att Premiere har problem med 10-bit (och kanske även i andra fall) från GH5. Har inte läst in mig så mycket på det rent tekniskt, men en snabb googling bör ge resultat om man är intresserad. Kanske är fixat i senaste versionen dock. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted April 18, 2017 Share Posted April 18, 2017 Finns ett känt problem, specifikt med 10-bit filer från GH5. Fixas (väldigt) snart. Kom på att jag körde den fixade versionen när jag testade. . . 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 Note: Problemen med GH5s 10-bitar bild är inte fixat i 2017.1 - förhoppningsvis i 2017.1.1 som kommer senare i vår. . . 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts