Gå till innehåll

Jonyverse

Medlemmar
  • Inlägg

    218
  • Blev medlem

  • Dagar Vunna

    2

Jonyverse vann dagen senast den 27 juni 2016

Jonyverse hade det mest gillade innehållet!

Personlig information

  • Ort
    Hässelby
  • Yrke/titel
    Grafisk produktion
  • Namn
    Jonny Schakowsky

Filmskapande

  • Influenser
    År 2001, Coneheads, Diva, Leon och Micke von Engströms samlade verk.
  • Intressen
    Flyga lätta flygplan, fota stillbilder, ljudteknik.

Utmärkelser för Jonyverse

Behjälplig

Behjälplig (7/14)

  • Första inlägget
  • Medhjälpare
  • Konversationsstartare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare

Senaste emblem

14

Anseende

  1. Gammal tråd, men förmodligen har du kommit på att du egentligen vill ha en greenscreen.
  2. Kodacrome kräver en väldigt speciell och omständig framkallningsprocess och speciella kemikalier. Kodak själva har slutat leverera kemikalierna så inte ens speciallabben kan framkalla Kodacrome längre sedan ganska länge. Film som kräver E6 framkallning kan man nog fortfarande hitta ett lab som tar sig an.
  3. Ja celler är vanlig OH-film. Kanske inte så lätt att att få tag på i stor mängd till vettigt pris men kolla Kontorsmaterialfirmorna. Finns ju en del, Staples och vad dom heter. Papper kan man ju köpa i alla affärer och några till som säljer kontorsmtr. Men även Clas Olsson och andra har ju storpack A4 80 gram copypapper. En pegbar kan du möjligen hitta begagnad på Ebay men då måste du hitta en hålstans som stämmer för hålen och stansa alla OH-celler. Ha en pappa-son-kväll och limma fast en hörnkant-referens på en masonitskiva så kommer det funka lika bra.
  4. Det är inte ovanligt att typsnittsintresserade personer gör egna eller modifierar ett typsnitt och lägger upp någonstans. Om det inte blivit vida spritt så kan det vara svårt att hitta.
  5. Jonyverse

    XLRF-kontakter.

    (F) Female och (M) Male. Känner inte heller till att det finns en speciell kontakttyp med det namnet.
  6. Den kan vara modifierad och skulle kunna ha sitt ursprung i de här.
  7. Du kanske har löst problemet men ändå... Vad menar du med "tjut"? Är det en person som tjuter i bakgrunden? Är det kontinuerligt eller intermittent? Är det ett brum eller högfrekvent ljud?
  8. Medieinstitutet har bra rykte och många på tv-utbildningen får faktiskt jobb. Att jobba på lokal-tv är nog inget som funkar i Stockholm. Konkurrensen kräver att man utbildats till branschstandard och varit ute på riktiga bolag.
  9. Rösten skall ju vara det framträdande. En speaker får vara mer dominant än en dialog. Tänk på vad du har för övriga ljud som konkurrerar. Många störs om musik blandas med rösten. Snabb duckning av övriga ljud när speakern går är en möjlig lösning. En informationsfilm konkurrerar ofta med ljudmiljön i tittningsmiljön så att bearbeta rösten med kompressor och limiter så att den når fram brukar löna sig.
  10. Jonyverse

    Vindbrus

    Precis, lika lätt som att hugga ut en skulptur i sten –bara att hugga bort det som inte ska vara kvar... :) Problemet är att man vid fältinspelning dels inte vet så noga vad som kommer att skita sig och dels inte brukar ha någon större arsenal med filter och analysprogram med sig och framför allt inte tiden att använda dem. Lösningen är att spela in så tekniskt bra och felfritt det går för en bra råvara och sen göra det konstnärliga hemma i EB. Om man skall använda analogin med videospråk igen med att använda color korrektion på slutet så är det som att först filma med negativfilm eller ett RAW-format så att det finns något att dra i efteråt. Har man filmat i ett enkelt komprimerat format och frätt ut bilderna eller underexponerat så kan man liksom inte göra trolleri ens i en bra efterbehandling.
  11. Jonyverse

    Vindbrus

    Rent tekniskt fungerar det bra utan filtret i den situationen du beskriver, om du inte hör några problem går det säkert bra. Men jag använder lowcut-filtret ganska ofta i dialoginspelning, även inomhus. Av flera orsaker; det kan bli mekaniska störningar via mikbom av rörelser, luftpuffar vid snabba förflyttningar, pratar man nära blir det överdriven bas pga den sk proximityeffekten osv. Dessutom behöver dialog rent generellt inte så mycket bas. Faktum är att dialog med för mycket bas blir "bumlig" och svåruppfattad. Med lägre bas få du bättre dynamisk reserv för det nyttiga ljudet. Det är också ganska problemfritt att dra upp det låga registret i efterbehandlingen om man absolut måste, till skillnad från diskanten där man får mer brus. Inspelning av effekt och miljöljud är en annan sak. Där kanske man vill prioritera linjäritet eller ett fett basljud. För att vara tydlig så är ju inte lowcutfiltret den stora lösningen på vindbrus. I första hand är det vindskydd på mikrofonen och rätt positioner mm man löser det med.
  12. Det här verkar ju seriöst: "vi satsar på att få ut åtminstone en film i Öppna Kanalen inom den närmaste framtiden och på det sättet marknadsföra oss" Marknadsföra sig på öppna kanalen... det är ju snarare motsatsen till marknadsföring.
  13. Jonyverse

    Vindbrus

    Ja! Låga frekvenser kan ofta ha en väldigt stor magnitud. Detta gör att mikrofonförstärkaren storknar och klipper, då försvinner allt ljud under de perioderna det klipper. Det som har försvunnit kan man inte få tillbaks i efterbehandlingen. Membranet och mikrofonens inbyggda förstärkare klarar ofta mycket mer och low-cut filtret är ett ganska snällt filter som gör bra nytta när det bullrar och bumlar.
  14. Det finns fler dimensioner än ren filtrering att ta till för brusreducering. T ex adaptiv brusreducering. Snabbförklaring: En programvara analyserar det bredbandiga bruset utan nyttoljud. Den kurvan används som referens för att släppa igenom de frekvenser av signalen som är starkare och allt annat (brus) dämpas. Det är inte frågan om en simpel noisegate utan det fungerar sas spektralt. Finns flera mer eller mindre bra tillämpningar av detta, tex SoundSoap, förmodligen brusreduceringen i Acoustica och andra ljudprogram och plugin. Bäst funkar det såklart på jämnt brus som bandbrus och mikförstärkarbrus. Ibland får man även buller och brumborttagning på köpet som ev kan ta bort lite vindbuller. Största problemet med vindbuller är att det har låg frekvens och hög amplitud så att det får mik och mikingång att storkna och därigenom sabba nyttoljudet.
  15. Du behöver inte vara så nojjig över räfflorna på mikrofonen. Räfflorna har betydelse för riktverkan vid den lägre halvan av tonomfånget och där är våglängden någon meter och uppåt. Dvs tiotals gånger större än räfflorna. Vid högre frekvenser är det andra fenomen som bestämmer riktverkan. Kolla i tillverkarens spec för att få en hint om riktverkan. Baserat på din beskrivning av arbetssätt vid ljudupptagning och efter att ha lyssnat på ljudet på dina alster skulle jag, om jag var du, fundera på myggmikrofoner på skådespelarna. Alternativt göra som alla andra filmare, sök en ljudtekniker som kan rikta miken och lyssna i luren, skådespelare vill inte hålla på med sånt, men vi ljudintresserade älskar det. Att ställa upp en riktmik på stativ med skådisar som rör sig överallt utom där miken pekar resulterar oftast garanterat i en riktad inspelning av rumseko.
×
×
  • Skapa nytt...