Jump to content

Jonyverse

Members
  • Content Count

    218
  • Joined

  • Days Won

    2

Jonyverse last won the day on June 27 2016

Jonyverse had the most liked content!

Community Reputation

14 Good

Personlig information

  • City
    Hässelby
  • Job/title
    Grafisk produktion
  • Name
    Jonny Schakowsky

Filmskapande

  • Influences
    År 2001, Coneheads, Diva, Leon och Micke von Engströms samlade verk.
  • Interests
    Flyga lätta flygplan, fota stillbilder, ljudteknik.
  1. Gammal tråd, men förmodligen har du kommit på att du egentligen vill ha en greenscreen.
  2. Kodacrome kräver en väldigt speciell och omständig framkallningsprocess och speciella kemikalier. Kodak själva har slutat leverera kemikalierna så inte ens speciallabben kan framkalla Kodacrome längre sedan ganska länge. Film som kräver E6 framkallning kan man nog fortfarande hitta ett lab som tar sig an.
  3. Ja celler är vanlig OH-film. Kanske inte så lätt att att få tag på i stor mängd till vettigt pris men kolla Kontorsmaterialfirmorna. Finns ju en del, Staples och vad dom heter. Papper kan man ju köpa i alla affärer och några till som säljer kontorsmtr. Men även Clas Olsson och andra har ju storpack A4 80 gram copypapper. En pegbar kan du möjligen hitta begagnad på Ebay men då måste du hitta en hålstans som stämmer för hålen och stansa alla OH-celler. Ha en pappa-son-kväll och limma fast en hörnkant-referens på en masonitskiva så kommer det funka lika bra.
  4. Det är inte ovanligt att typsnittsintresserade personer gör egna eller modifierar ett typsnitt och lägger upp någonstans. Om det inte blivit vida spritt så kan det vara svårt att hitta.
  5. (F) Female och (M) Male. Känner inte heller till att det finns en speciell kontakttyp med det namnet.
  6. Den kan vara modifierad och skulle kunna ha sitt ursprung i de här.
  7. Du kanske har löst problemet men ändå... Vad menar du med "tjut"? Är det en person som tjuter i bakgrunden? Är det kontinuerligt eller intermittent? Är det ett brum eller högfrekvent ljud?
  8. Medieinstitutet har bra rykte och många på tv-utbildningen får faktiskt jobb. Att jobba på lokal-tv är nog inget som funkar i Stockholm. Konkurrensen kräver att man utbildats till branschstandard och varit ute på riktiga bolag.
  9. Rösten skall ju vara det framträdande. En speaker får vara mer dominant än en dialog. Tänk på vad du har för övriga ljud som konkurrerar. Många störs om musik blandas med rösten. Snabb duckning av övriga ljud när speakern går är en möjlig lösning. En informationsfilm konkurrerar ofta med ljudmiljön i tittningsmiljön så att bearbeta rösten med kompressor och limiter så att den når fram brukar löna sig.
  10. Precis, lika lätt som att hugga ut en skulptur i sten –bara att hugga bort det som inte ska vara kvar... :) Problemet är att man vid fältinspelning dels inte vet så noga vad som kommer att skita sig och dels inte brukar ha någon större arsenal med filter och analysprogram med sig och framför allt inte tiden att använda dem. Lösningen är att spela in så tekniskt bra och felfritt det går för en bra råvara och sen göra det konstnärliga hemma i EB. Om man skall använda analogin med videospråk igen med att använda color korrektion på slutet så är det som att först filma med negativfilm eller e
  11. Rent tekniskt fungerar det bra utan filtret i den situationen du beskriver, om du inte hör några problem går det säkert bra. Men jag använder lowcut-filtret ganska ofta i dialoginspelning, även inomhus. Av flera orsaker; det kan bli mekaniska störningar via mikbom av rörelser, luftpuffar vid snabba förflyttningar, pratar man nära blir det överdriven bas pga den sk proximityeffekten osv. Dessutom behöver dialog rent generellt inte så mycket bas. Faktum är att dialog med för mycket bas blir "bumlig" och svåruppfattad. Med lägre bas få du bättre dynamisk reserv för det nyttiga ljudet. Det är ock
  12. Det här verkar ju seriöst: "vi satsar på att få ut åtminstone en film i Öppna Kanalen inom den närmaste framtiden och på det sättet marknadsföra oss" Marknadsföra sig på öppna kanalen... det är ju snarare motsatsen till marknadsföring.
  13. Ja! Låga frekvenser kan ofta ha en väldigt stor magnitud. Detta gör att mikrofonförstärkaren storknar och klipper, då försvinner allt ljud under de perioderna det klipper. Det som har försvunnit kan man inte få tillbaks i efterbehandlingen. Membranet och mikrofonens inbyggda förstärkare klarar ofta mycket mer och low-cut filtret är ett ganska snällt filter som gör bra nytta när det bullrar och bumlar.
  14. Det finns fler dimensioner än ren filtrering att ta till för brusreducering. T ex adaptiv brusreducering. Snabbförklaring: En programvara analyserar det bredbandiga bruset utan nyttoljud. Den kurvan används som referens för att släppa igenom de frekvenser av signalen som är starkare och allt annat (brus) dämpas. Det är inte frågan om en simpel noisegate utan det fungerar sas spektralt. Finns flera mer eller mindre bra tillämpningar av detta, tex SoundSoap, förmodligen brusreduceringen i Acoustica och andra ljudprogram och plugin. Bäst funkar det såklart på jämnt brus som bandbrus och mikför
  15. Du behöver inte vara så nojjig över räfflorna på mikrofonen. Räfflorna har betydelse för riktverkan vid den lägre halvan av tonomfånget och där är våglängden någon meter och uppåt. Dvs tiotals gånger större än räfflorna. Vid högre frekvenser är det andra fenomen som bestämmer riktverkan. Kolla i tillverkarens spec för att få en hint om riktverkan. Baserat på din beskrivning av arbetssätt vid ljudupptagning och efter att ha lyssnat på ljudet på dina alster skulle jag, om jag var du, fundera på myggmikrofoner på skådespelarna. Alternativt göra som alla andra filmare, sök en ljudtekniker som k
×
×
  • Create New...