final_cut Posted March 5, 2005 Posted March 5, 2005 OK, vad tycker ni om Andrej Tarkovskij, då? Här bör en kontrovers frodas fint... 0 Quote
Dawey Posted March 5, 2005 Posted March 5, 2005 Tarkovskij var en stor konstnär och hade sina egna idéer och tankar om saker och ting. Vissa tycker att hans filmer bara är tråkiga. Men jag tycker man måste se mer objektivt och försöka se de kvalitéer som finns oavsett vad man tycker. Man har mycket att lära sig av honom om man är villig att ta emot. Och, ja. Jag tycker personligen mycket om alla hans filmer. 0 Quote
nisse Posted March 6, 2005 Posted March 6, 2005 Hans filmer är som mineralvatten: först tycker man inte om det - sen kan man bara inte LEVA utan det... en av DE STÖRSTA FILMREGISSÖRERNA... har alla hans sju filmer på DVD och alla är helt underbara... favoriterna är Andrei Rublev, Spegeln, Stalker, Nostalghia, Offret, Ivans barndom, Solaris... oj det blev allihop... tack Tarkovskij utan dej hade jag nog inte orkat leva...:) 0 Quote
final_cut Posted March 7, 2005 Author Posted March 7, 2005 En sak är säker - han kan definitivt inte jämföras med andra filmmakare. Han är i ordets rätta bemärkelse en konstnär och inte en filmregissör. Personligen så försöker jag att undvika hans filmer, men om de serveras på TV:n så ser jag dem. Det är oftast den allra sista scenen från hans filmer som lämnar det djupaste intrycket hos mig. Ett exempel är den i SOLARIS... 0 Quote
nisse Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 Jag tycker Tarkovskij är en stor filmkonstnär men det hindrar definitivt inte att man titulerar honom filmregissör - han har ett episkt, lyrisktberättarsätt som oftast handlar om en "inre resa". I mitt tycke är han både och - det är bland annat därför han är så "stor"... i Andrei Rublev som handlar om en känd rysk ikonmålare på 1400-talet som i en turmult tid i ryskhistoria åker runt och målar kyrkor. Filmen spänner över många år och skiljer sig markant från hans andra filmer - det är en färd genom medeltidens ryssland där man får bekanta sig med många karaktärer. Även om man starkt känner igenom Tarkovksij på många drömlika bilder så är detta en uttmärkt regisserad film: alla skådespelare är väldigt bra och man uppslukas av den spännande berättelsen... %2$s skrev: Det är oftast den allra sista scenen från hans filmer som lämnar det djupaste intrycket hos mig. Ett exempel är den i SOLARIS... ÖÖÖhhh, varför tror du att sista scenen ALLTID ge så stort intryck... det är färden ditt som gör att sista scenen är så otroligt stark. Om du spolar fram och endast se sista scenen direkt då kommer den bara att vara en snygg bild. Den inre resan Tarkovskij bjuder på - det långsamma berättarsättet fyllt av eftertankte som om man befinner sig i ett drömtillsånd - är just DET som gör upplösningen/slutet så kraftfullt. 0 Quote
final_cut Posted March 18, 2005 Author Posted March 18, 2005 [citat=nisse]ÖÖÖhhh, varför tror du att sista scenen ALLTID ge så stort intryck... det är färden ditt som gör att sista scenen är så otroligt stark. Om du spolar fram och endast se sista scenen direkt då kommer den bara att vara en snygg bild. Den inre resan Tarkovskij bjuder på - det långsamma berättarsättet fyllt av eftertankte som om man befinner sig i ett drömtillsånd - är just DET som gör upplösningen/slutet så kraftfullt.[/citat] Jag vet, men de flesta filmer saknar en avslutning som Tarkovskijs filmer har oavsett hur skickligt uppbyggda de är. 0 Quote
Dawey Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 [citat=nisse]Jag tycker Tarkovskij är en stor filmkonstnär men det hindrar definitivt inte att man titulerar honom filmregissör [/citat] Och vad menar du skulle vara ett stort hinder att benämna någon både det ena och det andra tillsammans? Var finns motsättningen? Kan man inte vara en stor konstnär i egenskap av regissör? Ditt påstående är så självklart att jag undrar varför du säger det överhuvudtaget. 0 Quote
nisse Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 [citat=Dawey] Och vad menar du skulle vara ett stort hinder att benämna någon både det ena och det andra tillsammans? Var finns motsättningen? Kan man inte vara en stor konstnär i egenskap av regissör? Ditt påstående är så självklart att jag undrar varför du säger det överhuvudtaget.[/citat] Om du läst hela diskussionen så svarade jag på final_cut föregående inlägg... 0 Quote
Dawey Posted March 20, 2005 Posted March 20, 2005 [citat=nisse][citat=Dawey] Och vad menar du skulle vara ett stort hinder att benämna någon både det ena och det andra tillsammans? Var finns motsättningen? Kan man inte vara en stor konstnär i egenskap av regissör? Ditt påstående är så självklart att jag undrar varför du säger det överhuvudtaget.[/citat] Om du läst hela diskussionen så svarade jag på final_cut föregående inlägg...[/citat] "En sak är säker - han kan definitivt inte jämföras med andra filmmakare. Han är i ordets rätta bemärkelse en konstnär och inte en filmregissör." Okej, kolla de inte denna formulering så noga. Okej, då borde jag gräla på Final Cut: Vad fasiken menar du med att vara konstnär och inte regissör? 0 Quote
final_cut Posted March 21, 2005 Author Posted March 21, 2005 [citat=Dawey] Okej, kolla de inte denna formulering så noga. Okej, då borde jag gräla på Final Cut: Vad fasiken menar du med att vara konstnär och inte regissör?[/citat] Det är väl klart att han är regissör, ingen kan förneka det. Men jag tycker att han tillämpar en "målarkonstnärs" stil i sina filmer , om du nu förstår vad jag menar. Kan inte riktigt förklara det bättre. Har alltid tänkt på honom som en målande konstnär... Det är nåt man inte kan säga om Stanley Kubrick eller Spielberg t ex... de är strikt filmkonstnärer... Med utöver det är de alla "konstnäriga" såklart... Nån som fattar? Och just det, för att inte få hela uppbådet på mig bör jag nog säga att ovanstående är blott mina åsikter och inte en universiell sanning! 0 Quote
Dawey Posted March 22, 2005 Posted March 22, 2005 [citat=final_cut][citat=Dawey] Okej, kolla de inte denna formulering så noga. Okej, då borde jag gräla på Final Cut: Vad fasiken menar du med att vara konstnär och inte regissör?[/citat] Det är väl klart att han är regissör, ingen kan förneka det. Men jag tycker att han tillämpar en "målarkonstnärs" stil i sina filmer , om du nu förstår vad jag menar. Kan inte riktigt förklara det bättre. Har alltid tänkt på honom som en målande konstnär... Det är nåt man inte kan säga om Stanley Kubrick eller Spielberg t ex... de är strikt filmkonstnärer... Med utöver det är de alla "konstnäriga" såklart... Nån som fattar? Och just det, för att inte få hela uppbådet på mig bör jag nog säga att ovanstående är blott mina åsikter och inte en universiell sanning![/citat] Intressant när du förklarar vad du menar! Jepp, Tarkovskijs filmskola var lika mycket en konstskola. Alltså krävdes stor allmänbildning gällande "the fine arts". I många länder har man ju dessutom en helt annan tradition med konstskolor än här. Många brittiska regissörer har ju gått i konstakademier. 0 Quote
Christian van Caine Posted March 23, 2005 Posted March 23, 2005 Har precis hittat Solaris begagnad för 30:-! Ska bli kul att se den, har hört möe om den & den verkar absolut bra av vad jag förstått! 0 Quote
final_cut Posted March 23, 2005 Author Posted March 23, 2005 Vad som än händer så lämna inte filmen mitt i - vänta till den sista scenen. Den är rätt så insiktsfull på ett sätt. Vill inte överdriva. Ha inga höga förhoppningar, men se hela filmen. Sedan beror det också på om du gillar Tarkovskij som filmskapare. 0 Quote
Recommended Posts