Gå till innehåll

Fcp 5?


barnholdt

Recommended Posts

Det verkar som om att FCP 5 ska visas på NAB (National Association of Broadcasters) konventet i mitten av april.

Verkar som om det kommer att kräva Mac OS X 10.4 Tiger och är baserat på QuickTime 7.

Nya versioner på Shake och Motion lär också komma.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Den ser man fram emot :-)

...hoppas den blir bättre på effekter än gamla versionen dock. Inte lika usel som Premiere, men endå...[/citat]

 

I programmet Final Cut Pro tror jag inte så mycket nya effekter hänger med. Jag har använt Final Cut Pro från 1.0, det är samma effekter där som i 4.5. Jag har i alla fall inte sett några nya effekter sen 1:an. Det är nog mera lösningar och bättre prestanda, troligtvis stöd för HDV.

Antagligen mer stabil också. Med tanke på att 4:an är helt omskriven jämfört med tidigare versioner, vilket innebär rent tekniskt att 4:an är ett helt annat program om man jämför med tidigare versioner. Utseendemässigt är det inte det.

4.0 var en katastrof att sitta i jämfört med 4.5

4.0 var långt ifrån färdigt. Jag ser fram emot 5:an, men kommer vänta till långt in på hösten att köpa det, en rekomdation om man vill ha det stabilt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag inte testat exakt alla effekter och lusläst effekterna, men jag har inte märkt något nytt. Men o sndrasidan är det inte effekter som Final Cut Pro satsar på. Det finns till och med en inställning i Final Cut Pro 4 som reducerar bort alla effekter utom det allra nödvändigaste, allt för att en proffesionell användare ska få det bättre. Men under alla mina filmer har jag sällan använt effekterna, då de flesta ändå är värdelösa. Har väl nån gång lagt på en effekt då det passar. Men färdiga effekter och övergångar används mycket sällan och ska användas sparsamt. då är det bättre att köpa de effekter man vill åt eller göra själv. Programmet hade förmodligen varit dyrare om man satte in fler effekter och övergångar.

 

Man ska nog vara glad att de inte lagt in fler effekter, blir nog billigare att köpa plugin i efterhand i slutändan. Men troligen kommer textverktyget bli ännu bättre kan jag tänka mig. Har lite brister kvar enligt mitt tycke. Men i 3an och 4an är textverktyget helt överlägset 1an och 2an som var en mardröm nästan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror du missuppfattade mig, jag bryr mig inte om FLER effekter, jag vill att dom som finns ska funka.

SPECIELLT transitions. Jag tycker dom som föjler med både Premiere & FCP är ganska bedrövliga.

Vissa enkla saker som ChromaKey & olika typer av fadear tycker jag endå borde funka hyggligt från början, tycker det är trist att tvingas sköta sånna enklare saker utifrån.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är felet då? det har funkat perfekt för mig i alla versioner av Final Cut Pro. Du har inte glömt rendera alla effekter. Realtidseffekterna är inte till för att användas då man kör ut till band. Alla effekter och förändringar i bilden ska renderas innan uttankning till band. Man ska också alltid rendera allt ljud för att inte råka ut för dropouts, men också för att få högre kvalitet. Det är precis som bilderna, det är även sämre kvalitet i ljudet så länge man inte har renderat (Mixdown Audio).

 

var det nåt liknande problem du hade?

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller menar du att man måste gustera effekterna för att se bra ut? Har inte riktigt förstått vad du mena. Annars är man oftast tvungen att ändra på vissa då det inte finns nån förinställd standard då man tex använder chroma key eller nåt liknande. Det beror helt på hur det är ljussatt. Jag har själv haft problem att tex använda greenscreen

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Summa summarum. Som jag fattat det så har FCP fått följande i och med v5.

 

1 Optimering för Mac OS X (Tiger)

2 Överskådlig redigering för multi kamera klippning. (Den ser otroligt cool ut)

3 Automatisk strypning av prev fönster med mycket efekter.

 

Sen var det nog inte så mycket mer. Det blir nog FCexpress för mig till att börja med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...