Jump to content

Mickels

Members
  • Content Count

    344
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

Filmskapande

  • Influences
    Hajens Son, Lilja 4ever, Fucking Åmål
  • Interests
    Regi, redigering, kortfilm...Allt typ, men måste bestäm
  1. HDV är en nödlösning som Sony skapat som spelar in på miniDV i Mpeg2 (samma format som DVD använder) Dock är inte HDV äkta HDformat då upplösningen är 1440x1080 Äkta HD har 1920x1080 Jag skulle rekomendera i dagsläget köra vanlig DV, då det är vanligast.
  2. Låter mysko. Om du kan spela upp andra band i din kamera problemfritt försvinner antagligen ränderna då du spelar upp dessa och kommer tillbaka när du stoppar bandet, om jag förstått det rätt. Har du provat spela upp inspelningarna från din kamera på en annan kamera. Kvarstår ränderna är det nog något fel på kameran. Om det nu inte vore så enkelt att det är fel på TVns AVingång, men det kan det ju heller inte vara då problemet finns även i datorn. Det blir nog en reparatör som får kolla tror jag.
  3. Låter som ränderna uppstår i rörelser och är normalt då video är interlace. Ser det bra ut på TVn så är allt ok.
  4. [citat=Christian van Caine]Litet problem om man vill använda brusreduceringen bara, man måste spela in redan från början med den. Har man gjort det dock så funkar den väldigt fint! Den arbetar enligt principen att spela in diskanten, där det mesta av bruset finns, många gånger högre än övriga register. Sen vid avkodningen så sänker den samma register tillbax till ursprunglig nivå med resultatet att man har samma ljudbild men utan högfrekvent brus :-)[/citat] Brusreduceringen i Hi8 o D8 är endast för uppspelning och brusreducerar bilden. Kan vara förvirrat då det står DNR i menyn. När
  5. Det beror helt på vilken kanal man tänkt skicka till vart ljudnivåer ska ligga. Kan tänka mig att kanalen kan sjustera ljudet då det är en musikvideo. Musik brukar vara pressat ganska hårt och ligger på samma nivå hela vägen. peaken brukar ligga på ca -0,1 db. Bäst är att ringa. I övrigt rekomenderar jag att skicka en kopia som är så nära mastern som möjligt och gärna ett bra format ex DV, eller DigiBeta. Vilket format du använt vid inspelning finns inga krav på.
  6. Är medveten om att jag hade dyra förslag. hade egentligen inget bra råd, då det inte finns något framtidssäkert medium. Vad man än väljer idag så går alla åt samma håll. Uppgradering och omkopiering inom 10 år. I den takt utvecklingen går, går allt snabbare. Men mitt råd är nog DV. Det flesta företag och större filmproduktioner mastrar allt på ett magnetband. De som har mindre pengar mastrar på DV eller DVCAM om det filmats i det formatet, de som har mer lägger över det på DigiBeta. Därför väljer jag nog DV som en Master, sen kan man ju ha backup på DVDskivor. BlueRay har bara Sony än så
  7. Det jag tycker är bra med dom är att det finns tidbaskorrigering och brusreducering. Väldigt bra om man vill får ut så mycket som möjligt av sin tex överföring. bilden blir av mycket god kvalitet som bara proffsen hade råd med på den analoga tiden. digital8 är ett väldigt bra lltenativ om man har Hi8filmer kvar. De billigare Hi8, äldre kameror och andra märken än sony har märkbar kvalitetsskillnad från Digital8erna. Hade en Canon video8 förut, det var grynig bild i uppspelningen och blev mycket bättre vid avspelning i min Digital8.
  8. Mickels

    Filma i kyla?

    Hur pass känsligt är det egentligen? Nu tror jag att kameror kan gå sönder av kondens, men jag kommer väl ihåg i skidbacken när jag va liten o när mamma filma. de vara bara in o ut i värmestugan hur som helst från minusgrader till värmestuga. Kondens blev det. Hela filmen vart suddig i värmestugan. Själv har jag våghalsigt nog använt min kamera i 20 minus och filmat direkt efter att jag gick in. Imma på linsen slapp jag. Är försiktigare med det idag, men har aldrig haft problem. (får bergis problem nu) ta i trä.
  9. Det stämmer, gäller att hålla sig uppdaterad. Jag skulle nog inte lita allt för mycket på en DVDskiva, men kan vara ett altenativ i bankfack då inte informationen raderas om intilligande bankfack har magnetiska föremål. Det som är allra säkrast i videovärlden är DigiBeta, tyvärr alldels för dyrt för oss konsumenter, det är nog inte att tänka på. Magnetoptiska skivor ska tydligen hålla länge som blueray, också dyrt. Hårdiskar håller väldigt länge såvida inte hårdvaran går sönder. Men det störta problemet är egentligen att systemen byts ut allt för ofta att mediet överlever maskinens livslängd.
  10. Det finns digital8bandare och kameror att köpa http://www.scandinavianphoto.se/default.aspx?go=product/listitems.aspx?secid=3508180
  11. [citat=NilsGN]Det tråkiga med all denna digitalisering blir ju att du i allt mindre grad kan påverka skärpedjupet. Då har du ju endast 'zoomen' kvar. Eller det kanske 'trixas' digitalt med skärpedjupet också.[/citat] Jo det är det tråkiga. Den största skillnaden är nog att kantrastomfånget, färginformation och upplösning är bättre på 35 mm film. Anledningen till att videokameror har långt skärpedjup är att det flesta har små CCDer. Detta brukar lösas med adaptrar. Det finns också videokameror med lika stora CCDplattor som ett 35 mm-negativ därav har man det korta skärpedjupet. För en k
  12. Från Beta till DVD förlorar du i kvalitet. Mpeg2 i DVD har samma färgsignaler som DV. Betas SP har bättre färgsignaler än DV och DVD.
  13. När du kör tillbaka filmen till kameran eller får ut bilden på en TV ser bilden normal ut då? Datorskärmar ser bilden nästan alltid ut så där. Kolla på en TV är min rekomendattion.
  14. Det va det jag menade också lite grann, min gräns går runt 10 minus. Men det har hänt att kameror går sönder i kyla.
  15. För det mesta använder man ju filmkameror, de tål mer kyla än videokameror. Men 20 minusgrader är i alla fall inget jag rekomenderar att filma i. Sen misstänker jag att de som har större budget och använder video ändå kör i sträng kyla. Då har de nog också råd med en eventuell reparation av kameran eller en ny kamera.
×
×
  • Create New...