danny_boy Postad 17 februari 2006 Postad 17 februari 2006 Hej! Jag har en Sharp VLME100 (http://www.sharp.se/produkter/product.asp?kat=15&hkat=6&id=701&ar=0). Jag har problem med att det är horisontella ränder/linjer över bilden, det blir det när jag spelar in, när jag kopplar in kameran för att kolla på band, även när jag bara har i gång kameran genom tvn och inte spelar upp något band ser jag dessa ränder/linjer. Det finns även en pytte liten röd prick som rör på sig inom en viss radie. Vad är detta för problem och vad kan jag göra åt det? Tacksam för alla svar! 0 Citera
Eric Postad 17 februari 2006 Postad 17 februari 2006 Jag skulle nog tippa på att det rör sig om ett fabriksfel alternativt att CCDn är "trasig". Hur länge har du haft kameran? 0 Citera
Eric Postad 17 februari 2006 Postad 17 februari 2006 Att det blir linjer beror på att kameran kör interlaced vilket innebär att varje frames (bildruta) är uppdelad i två delar där varje del består av varannan linje av totalt 625st. Så det blir alltså 25 frames per sekund @ 50Hz vilket ska resultera i att ränderna blir osynliga för ögat. Eftersom de flesta TV-apparater körs i 50 eller 100Hz så brukar det inte vara något problem. Men om man t.ex ska titta på filmen i daton med Windows Media Player så kan ränderna bli synliga pga att media player läser av bilden progressivt, dvs att den lägger ihop varje uppdelad frames till en bildruta som uppdateras 25ggr per sekund. Alltså motsvarande 25hz. När är ränderna som tydligast? Är det när du panorerar med kameran (bilden "åker" över motivet/motiven i sidled)? 0 Citera
danny_boy Postad 17 februari 2006 Författare Postad 17 februari 2006 det är konstant, jag har bifogat en bild. På bilden så syns ränderna, det är en extrem närbild på min katt, men dessa ränderna är konstanta, försvinner aldrig. Jag satte i ett annat DV-band med material som är inspelat med en annan kamera och spelade upp det med min kamera och då syns inga ränder. Kameran är inhandlad beg. och är antagligen sedan 2002/2003 nångång. Om det inte är något jag kan fixa själv, vad tror ni det skulle kosta att lämna in den på service :S 0 Citera
Mikael_hs Postad 18 februari 2006 Postad 18 februari 2006 Kollade du med den du köpte kameran av, att allt fungerade? Låter lite skumt 0 Citera
danny_boy Postad 18 februari 2006 Författare Postad 18 februari 2006 Självklart, men ränderna syns varken i sökaren eller på LCD skärmen. Bara genom tvn eller genom datorn. 0 Citera
Mickels Postad 18 februari 2006 Postad 18 februari 2006 Låter som ränderna uppstår i rörelser och är normalt då video är interlace. Ser det bra ut på TVn så är allt ok. 0 Citera
danny_boy Postad 18 februari 2006 Författare Postad 18 februari 2006 [citat=Mickels]Låter som ränderna uppstår i rörelser och är normalt då video är interlace. Ser det bra ut på TVn så är allt ok.[/citat] Det är ju det de inte gör, det blir ränder när jag spelar in, ränderna syns genom TVn och Datorn även om jag inte spelar upp bandet i kameran så syns dom. Jag har provat att spela upp band som är inspelade med en annan DV kamera, och då syns dom inte :( 0 Citera
Mickels Postad 18 februari 2006 Postad 18 februari 2006 Låter mysko. Om du kan spela upp andra band i din kamera problemfritt försvinner antagligen ränderna då du spelar upp dessa och kommer tillbaka när du stoppar bandet, om jag förstått det rätt. Har du provat spela upp inspelningarna från din kamera på en annan kamera. Kvarstår ränderna är det nog något fel på kameran. Om det nu inte vore så enkelt att det är fel på TVns AVingång, men det kan det ju heller inte vara då problemet finns även i datorn. Det blir nog en reparatör som får kolla tror jag. 0 Citera
Eric Postad 19 februari 2006 Postad 19 februari 2006 Av bilden att döma så tror jag inte det är något fel på kameran men att kamerans inbyggda bildförstärkare är påslagen då ljusförhållandet inte verkar vara så värst bra på bilden. Bildförstärkaren gör att bilden blir ljusare än vad den egentliga bilden är med enbart optikens och CCDns hjälp. Jag får precis samma resultat när jag kör med min kamera i sämre ljusförhållanden. Bildförstärkaren slås på och med den följer dessa otrevliga linjer som ligger som ett synligt filter framför bilden. Detta finns i så gott som alla konsumentkameror av äldre modell eller lågprisvarianter. Det ända man kan göra åt det egentligen är att ställa slutartiden på 1/50 och köra med öppen bländare. Detta gör kameran automatiskt om den har aoutomatikfunktion när det är ont om ljus. En annan sak man kan göra för att få bort "ränderna" är att se till att motivet är belyst med tillräckligt med ljus. Hur fungerare det att filma i bra ljusförhållanden som t.ex utomhus på dagtid? Om ränderna blir osynliga då så är det nog bildförstärkaren som sätter käppar i hjulet i sämre ljusförhållanden. Om inte så är det nog så som jag nämde tidigare att CCD är slutkörd alternativt ett elektronikfel. 0 Citera
Eric Postad 20 februari 2006 Postad 20 februari 2006 hehe.. måste säga att bilden var ett väldigt dåligt exempel. Dels är motivet väldigt väldigt nära (eller inzoomat) och så är motivet antagligen i rörelse vilket leder till att bilden blir "suddig", framförallt om det dessutom är lite ljus och kameran filmar med kort slutartid. Gör såhär. Filma under två olika ljusförhållanden som följer här: 1. Filma i ett rum som är belyst med max en 40W (minst 15W) glödlampa när det är mörkt ute (eller i ett rum utan fönster). Lampan ska ligga utanför bilden. 2. Filma utomhus i dagsljus. Sen postar du resultaten här så kan vi titta på dom och lista ut vad som är på tok. 0 Citera
mattsand Postad 20 februari 2006 Postad 20 februari 2006 jag ser inga ränder i den bifogade bilden. bara interlancelinjer. om det är de som avses misstänker jag att någon ljuger när de säger att de syns på teven. det är ju i princip fysikaliskt omöjligt. /mattias 0 Citera
Eric Postad 20 februari 2006 Postad 20 februari 2006 [citat=mattsand]jag ser inga ränder i den bifogade bilden. bara interlancelinjer. om det är de som avses misstänker jag att någon ljuger när de säger att de syns på teven. det är ju i princip fysikaliskt omöjligt.[/citat] Ja, det är som sagt väldigt svårt att avgöra på den där bilden om det är något fel med den eller om det är kameramannen det är fel på ;) (inget personligt). Men det är klart att det finns en viss störning i bilden. För mig uppstår liknande (om inte identiska) störningar eller "brus" i bilden när jag filmar i lågt ljus vilket i mitt fall beror på bildförstärkaren. Att jag ser det kan bero på att jag har sett det förr. 0 Citera
mattsand Postad 20 februari 2006 Postad 20 februari 2006 ok, så det ör inte interlacelinjerna som avses? jag ser ingen annan störning förutom lite helt normalt brus och jpeg-artefakter. konstigt att posta en bild som är så hårt interlacad då om det är något annat man vill visa. det står ju liksom lite i vägen. /mattias 0 Citera
mattsand Postad 20 februari 2006 Postad 20 februari 2006 fan nu ser jag ju lite svaga linjer faktiskt. längst ner till vänster eller hur? ser ut som en analog störning men det kan som sagt bero på underexponering. /mattias 0 Citera
Eric Postad 20 februari 2006 Postad 20 februari 2006 hehe, det är bara att konstatera att det var en jävligt dålig bild han har valt för att försöka visa nått över huvud taget.. *asg* Kollar man en bit ifrån så kanske störningarna jag syftar på blir tydligare. Men danny_boy, gör som jag skrev och posta resultatet här sen. 0 Citera
danny_boy Postad 24 februari 2006 Författare Postad 24 februari 2006 Jag gjorde som så att jag provade att deinterlace'a allt i premiere. då försvann en del av dem, men efter att ha kört dom genom VirtualDub och även deinterlace'at klippet där är ränderna väck, borta, gone :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.