Jump to content

Adam88

Members
  • Posts

    472
  • Joined

Personlig information

  • City
    Norrköping (Norsholm)
  • Job/title
    Studerar, Regissör, Manusförfattare, Reporter
  • Name
    Adam
  • Homepage

Filmskapande

  • Influences
    Hela världen! :P
  • Interests
    Film, bio, böcker, (Karate) och all typ av författande.

Adam88's Achievements

Proficient

Proficient (10/14)

  • Conversation Starter
  • First Post
  • Collaborator
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Hej igen. fixade det jag sökte själv. Så om ingen annan har intresse av den här tråden kan den tas bort av någon närsom.
  2. Hej hej! Skulle behöva få tag på en ljudeffekt illa kvickt. Så fort som möjligt. Ni vet ljudet till en klocka som räknar ned innan en film "börjar". Någon som vet hur närvar jag kan hitta det?
  3. Klockan är mycket och jag är dödstrött. Döck in här på forumet, vilket sällan händer nuförtiden. Hittade din tråd, utan att veta hur aktuell den är och utan att läsa någons inlägg förutom ditt. I alla fall. Jag tycker du tar upp ett spännande ämne. Själv är jag inte så mycket för improvisation, eller har inte varit förut åtminstone. Har väl något med min egoistiska kontrollmani att göra. På både gott och ont. Av erfaranhet finns det de skådespelare som vill improvisera mer och å andra sidan finns det de som vill ha klart uppsatta "regler". Det jag egentligen ville med att skriva i den här tråden var att dela med mig av en inpsirerande sak jag hörde på årets "Drömfabriken" föreläsning "Skådespeleri". Rolf Lassgård medverkade i förerläsningen, eller det lilla samtalet som fördes mellan honom, Harriet Andersson, Eva Röse och samtalsledare Gunnar Rehlin. Lassgård berättade där om sitt sammarbete med Colin Nutley och att i om det kan ha varit tre filmer av fem så hade skådespelarna aldrig fått tillgång till något manus. Istället hade Colin berättat för skådespelarna att i den här scenen händer det här och det här, jag vill ha ut den här och den här känslan i scenen och såvidare. Sen var det upp till skådespelarna att improvisera fram detta framför kameran. Intressant sätt att arbeta på och något jag är sugen på att pröva. Ett arbeta där jag tror du behöver skådespelare som litar på dig som regissör mer än i vanliga fall. Vet inte om jag bidragit med något. Godnatt.
  4. Gorse gav en fin line där; "Man skall allt skriva detaljerat, men sakligt. Varken mer eller mindre." Jag förstår att du hugger direkt jbergman. men jag tror nog att vi är på samma linje ändå. :)
  5. att inte se skillnad på finländska och rövarspråket är alltid skoj ;)
  6. JBergman: Jag menade inte att man skulle skriva helt livlösa scener. Och med det där navelkliandet vill du ju visa något eller hur? typ hur karaktären är eller så. alltså är det en viktig rörlse för själva handlingen/berättelsen. det jag menade var helt enkelt att det är onödigt att skriva varenda rörelse in i minsta detalj. Det i sin tur skulle ju bli tråkigt att läsa också. Det gäller att hitta en balans.
  7. haha. rövarspråket!!! haha. En ursäkt till alla finländare kanske? ;)
  8. om det inte är en viktig rörelse. alltså om det inte är en rörelse som rör själva handlingen så behövs det inte skrivas någonting. det är upp till skådespelare och regissör att improvisera fram när scenen tas.
  9. mja mjo mjaee. Jag vet inte. Inte min humor direkt. Det känns lite för krystat och att det bara ska vara roligt för att det skulle vara någon slags "tabu" att han sitter och pratar om att ta någon bakifrån och inte spruta i ansiktet på bussen. Jag tycker poängen har för lite tryck. Nja. Inget för mig helt enkelt. OBS! Har bara sett filmen inte läst manus, följde länken till youtube som fanns här.
  10. Hmm. Okej... Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar eller kan säga att det hänt mig. (Låter jag väldigt okunnig nu kanske). Jag undrar mest hur jag ska få typsnittet på texten att se proffsigare ut. Typ vad använder man. Times new, Arial eller courier new osv osv? Jag tror att det är där problemet hos mig sitter. Att jag inte luskat ut rätt typsnitt. Annars går det som en dans. :)
  11. Alltså. Orka med att läsa alla inlägg i den här tråden. Många är bara för larviga. Jag ska försöka att hålla koll på den mer, men det är inte säkert att jag svarar så snabbt om någon tycker mitt inlägg är något att svara på. Så om jag inte svarar är det inte för att jag inte vågar eller av någon annan anledning. Så var det sagt först och främst. Jag står på den "sidan" som hör till dem som inte tycker att man ska rättfärdiga stöld, vilket nedladning enligt svensk lag är. Och det kan ingen komma att säga något annat om. Nedladning = olagligt, punkt och slut. Jag själv, kan erkänna att jag vid någon händelse eller två faktiskt har laddat ned, och jag tar gärna emot en gratis piratkopia från en kompis. Jag menar, när slutade gratis att vara gott? Detta blir då en fråga mellan mig och mitt samvete. Och jag har själv slutat att ladda ned, men tar dessvärre emot piratkopior fortfarande. Så jag har väl lite dubbelmorala åsikter i frågan. Fast i grund och botten tycker jag att det är fel det jag gjort och det mina vänner gör. Och jag skulle aldrig påstå att jag eller någon annan skulle ha rätten att ladda ned. Som någon sa så är kultur i allmänhet tyvärr en lyxvara och man SKA betala för den. Tyvärr. Kultur borde egentligen vara gratis, men det fungerar ju inte så så länge det kostar att göra tex. film. Och det är ju bara rena snacket att man går och köper en film eller går på bio för att se den efter att man laddat ned (om den är bra). Vad har man för anledning till det? Och om den inte är bra? Nähej. Vad skönt då har filmskaparen förlorat pengar och får inte budget till nästa film och kanske inte kan utveckla sig. (jag vet att det var ett drastiskt exempel.) Man ska väl betala för allt, det är ju det som är meningen med det markandssystem man har. Man får ta del av reklam och info om en produkt, sedan köper man den och förts då märker man om reklamen mostvarar ens förväntningar. Och gör den inte det så har man köpt grisen i säcken. och det är ju tråkigt, men inget att göra något åt. Det är så det fungerar. helt normalt. Jag förstår inte hur ni tänker när ni skriver att jag som amatörfilmare kan tjäna på att folk laddar ned min film. Om de laddar ned min film så FÖRLORAR jag pengar, jag tjänar inga. Och blir man nyfiken och vill se mer film av mig. Varför inte ladda ned den också om den finns uppe? Och ni påstår att vi som inte förespråkar brott kommer med dåliga argument? Idag finns det tex. brafilm.com och andra siter där man kan hyra film över nätet. Realtivt billigt faktiskt. Gör det istället för att begå brott. Om du inte bor på gatan så har du råd med det. allt handlar om prioriteringar. Köp inte de där himelskt dyra jeansen för 1000 spänn och sen gån och ladda ned en film för att ni inte har råd att köpa den. hur idiotiskt är inte det? Köp jeans för 300 och film för 700 istället. Hallå?! CDON.com är också en bra site. Köp riktigt bar kvalitets film från 39 kr (inte de nyaste men ändå bra), dessutom om man är ungdom och har CSN kortet så får man rabatt genom att man får alla varor fraktfritt. Man kan tycka att film är för dyrt, jag gör det. men det är inte dyrt överallt och bara för att något är dyrt så kan man inte rättfärdiga att stjäla det. Det är som om man skulle göra det moraliskt rätt att stjäla vad som helst som man inte har råd med. Så skärp er för fan och skaffa er bättre alternativ. Jag är på god väg i alla fall och köper gärna på CDON.com.
  12. Vill bara säga först att jag har gjort film och redigerat, skrivit både för- eftertexter och subtitles. Så jag är inte helt grön på området. :) har bara börjat kika lite extra på andras texteroch de ser rätt proffsiga ut. Jag undrar bara om man kan göra dessa proffsiga texter direkt i final cut, och undrar främst vilket typsnitt som gäller? har inte klurat ut det än nämligen.
  13. Sen så behöver det ju inte betyda att autograferna är värda så mycket heller. Jag menar om Depp eller Bloom, eller båda, springer omkring och skriver autografer både till höger och vänster så måste de ju sjunka i värde. det måste ju vara mer värt att ha tex. den enda(!) autografen Depp skrev, någonsin. då lär den väl vara rätt värdefull. or am I wrong?
  14. Som kanske har sagts. Det är manusförfattarens sak att förklara sitt manus för någon. I alla fall regissören. Regissören får sitt manus och gör sin tolkning. Visst. men sedan pratar han och manusförfattaren om de olika tolkningarna och manusförfattaren förklarar för regissören vad han menar med vissa saker, vilken känsla han vill ha förstärkt i en viss scen och så vidare. Och det gör inte manuset ett dugg sämre. Så är det (I know) :P
×
×
  • Create New...