Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag vet inte så mycket om att filma med DVD- och HD- kameror.

Vad jag har förstått så är DV det populäraste inspelningssättet. Sedan finns det ju HD som inte är riktigt lika populärt men som utvecklas mycket. Att spela in direkt på DVD förstår jag egentligen mej inte på. Det är väll mest bra om man inte redigerar sina filmer utan bara vill kolla på dom som dom är. Jag har förstått att DV har den bästa bildkvalitén än så länge, även om HD och DVD utvecklas snabbt.?

Postad

HDV ser bäst ut men är ett nytt format som inte riktigt är integrerat i alla program ännu. DV är mest pålitligt i efterarbetet och funkar för både amatörer och proffs. DVD kommer nog inte finnas länge till och är ett rent turistformat. Sådana kommer det tio nya varje år och nästa år är dom passé.

• 5 månader senare...
Postad

[citat=Munthe]HDV ser bäst ut men är ett nytt format som inte riktigt är integrerat i alla program ännu. DV är mest pålitligt i efterarbetet och funkar för både amatörer och proffs. DVD kommer nog inte finnas länge till och är ett rent turistformat. Sådana kommer det tio nya varje år och nästa år är dom passé.[/citat]

Men är HDV = en hd-kamera?

eller är HDV = en dv-kamera?

Postad

Alla formaten har sina fördelar

DVD du kan spela upp direkt i dvd spelare men det är mer komprimerat samt svårare att redigera

miniDV dagens standardformat, är lättast att redigera har dvd kvalite

HDV är HDTV standard svårare att redigera samt väldigt mycket komprimerat då det använder miniDV kasseter. Största svagheten är när dropouts händer eftersom det då påverkar GOP (group of frames) vilket gör att nästan en halv sekunds mtrl blir förstört. Sen kan även det bli distortions i bilden på grund av komprimeringen. Men vill man ha hdtv är detta det bästa alternativet.

Postad

[citat=outoforder]Men är HDV = en hd-kamera?

eller är HDV = en dv-kamera?[/citat]

HDV räknas som ett HD format. Jag skulle tro att HDV-kamrer som regel även kan spela in i DV (jag är dock ej säker).

Postad

[citat=barnholdt][citat=outoforder]Men är HDV = en hd-kamera?

eller är HDV = en dv-kamera?[/citat]

HDV räknas som ett HD format. Jag skulle tro att HDV-kamrer som regel även kan spela in i DV (jag är dock ej säker).[/citat]

Jo HDV skall kunna spela in i DV iallafall de kameror jag sett hittills.

Postad

HDV är en nödlösning som Sony skapat som spelar in på miniDV i Mpeg2 (samma format som DVD använder)

Dock är inte HDV äkta HDformat då upplösningen är 1440x1080

Äkta HD har 1920x1080

Jag skulle rekomendera i dagsläget köra vanlig DV, då det är vanligast.

Postad

[citat=Mickels]HDV är en nödlösning som Sony skapat som spelar in på miniDV i Mpeg2 (samma format som DVD använder)

Dock är inte HDV äkta HDformat då upplösningen är 1440x1080

Äkta HD har 1920x1080

Jag skulle rekomendera i dagsläget köra vanlig DV, då det är vanligast.[/citat]

HDV är faktiskt riktigt HD då HD har en mängd olika standards. Du måste hålla skillnad på inspelning HD och upspelnings HD.

Uppspelnings HD rör sig i formaten 1920*1080 i 24P 25P 29,97P, 50i, 59,97i.

Samt 1280*720 i 24P 25P 50P 59,97P. Allt detta för uppspelning sker med en pixelhöjd/bredd som motsvarar 1:1 Så skall du visa nått i 16:9 så måste även antalet pixlar hålla 16*9 i antalet.

Inspelnings HD är en helt annan sak där kan man använda sig av anamorfiska ccd/cmos.

Inspelnings HD finns i dagsläget bla i 1920*1080 (1:1), 1440*1080 (4:3), 1280*1080 (2:1), 1280*720 (1:1), 960*720 (4:3). Där det inom () är pixel aspect ratio och inte image aspect ratio.

För att sedan visa dessa inspelningar i rätta propotioner så får man sträcka dem till 16:9 formatet. Vilket gör att man måste ha en HD ready TV för att kunna visa i full upplösning.

Ta tex varicamen den spelar in i 960*720 med chroma (4:2:2) på 480*720 jämnfört med HDV som tex spelar in i 1440*1080 med chroma (4:2:0) 720*540

Uppenbarligen så är HDV mer HD än den HD varicamen ger men Varicamen ger ju utan tvekan bäst bild då det hänger på fler faktorer än upplösningen.

Så allt som är under 576i = SD (standard definition) typ miniDV

Allt över 720P/1080i = HD (High definition) typ HDV, HDCAM etc

Allt därimellan klassas som ED (Enhanced Definition) typ progressiv DVD

• 11 månader senare...
Postad
Ja... Eh, en sån här från 90-talet, vad det nu kallas. Små videoband.

Små banden? Hi8/Digital8 är större än MiniDV. Inga miniDV kameror tar Hi8/Digital 8 band. Du kan däremot se efter om din nya kamera har Analog-In. Och därefter överföra Analogt-Digitalt.

Postad
Jag vet inte så mycket om att filma med DVD- och HD- kameror.

Vad jag har förstått så är DV det populäraste inspelningssättet. Sedan finns det ju HD som inte är riktigt lika populärt men som utvecklas mycket. Att spela in direkt på DVD förstår jag egentligen mej inte på. Det är väll mest bra om man inte redigerar sina filmer utan bara vill kolla på dom som dom är. Jag har förstått att DV har den bästa bildkvalitén än så länge, även om HD och DVD utvecklas snabbt.?

Jag har en otäck känsla att maxv menar HårdDisk kameror med HD!?!?

• 1 månad senare...
Postad
Du kan däremot se efter om din nya kamera har Analog-In. Och därefter överföra Analogt-Digitalt.

Sådana kameror är dyra i Sverige om de nu finns så många. Jag har fått förklarat för mig att det är någon licens som Thomson har i Europe som gör att det kostar skjortan att få "analog through" på en digitalkamera.

Ett exempel: Jag har själv en Panasonic NV-GS120 (3CCD mini-DV) Den har ingen analog till digitalingång. Finns heller inte att få i annat utförande i Europa. I USA och övriga världen heter samma kamera PV-GS120 och har analog till digitalfunktion.

Vet inte om storebror GS200 eller 400 har analog in men den dyrare prislappen handlar i så fall inte bara om bättre kameror utan mycket om den där licensen. GS vs. PV modellen ser exakt likadana ut med samma kontakter osv. Antagligen finns hårdvaran redan i min kamera också, fast den har en anan "firmware" som hindrar analog till digital.

Hmm, dessa kameror har nog ett par år på nacken. Har legat i ide ett tag med filmandet men mitt inlägg har nog ändå sin plats :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...