Gå till innehåll

Widescreen. Fusk 16:9 eller ej?


EzekielMartyr

Recommended Posts

När jag ska filma min film så kommer jag använda en vidvinkellins på min kamera.

Min kamera har en 16:9 funktion som trycker ihop bilden så att den ska gå att sträcka ut sen.

Vad jag nu undrar är: Eftersom jag vill ha widescreen format på min färdiga film; ska jag då filma i detta "fusk" 16:9 läge och sedan sträcka ut bilden i redigeringen?

Eller ska jag filma utan 16:9?

Blir inte bilden jätteutdragen då när jag ska göra till widescreen?

Men om 16:9 skär bort delar av bilden så vill jag ju absolut inte använda det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Smaksak, vissa gillar att filma i 16:9 direkt, även om bilden sträcks ut(som i det här fallet). Andra filmar i 4:3 och cropar senare vilket ger dom större frihet.

 

Blir nog ingen kvalitéts förlust jämnfört om du kommer att dra ut i datorn sen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det här med upplösning kan skilja sig en hel del. Nu idag är det med full upplösning på det flesta tror jag. Men den jag har (digital8) och tex PD100 sträcker ut bilden anamophiskt digitalt, man ser att pixlarna blir utdragna på samma sett som man kunnat göra i redigeringen. Men jag föredrar att köra 16:9 i kameran direkt då jag antar att kameran gör det bättre. I redigeringsprogram får man liten kvalitetsförlust, det får man alltid när man gör om en bild tex färgkorrigerar. Hur mycket sämre det blir, beror på hur bra codeken är. Jag se ingen mening med att filma i 4:3 om formatet ska vara i 16:9. Det kan man ställa rätt sen för visning i en 4:3. Men man vet att man har en master i 16:9. Dessutom anser jag att man lär sig från början att komponera rätt. Det är lättare att justera bilden i 16:9 om man filmat i 4:3, då har komponerat fel. Men i den professionella världen ska all inspelning ske med rätt inställningar från början. Gäller inte bara format, utan ljus. Det blir bäst om det blir rätt från början. Det kan vara värt att tänka på. Man ska sträva efter så lite efterarbete som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...