EzekielMartyr Posted March 23, 2005 Share Posted March 23, 2005 När jag ska filma min film så kommer jag använda en vidvinkellins på min kamera. Min kamera har en 16:9 funktion som trycker ihop bilden så att den ska gå att sträcka ut sen. Vad jag nu undrar är: Eftersom jag vill ha widescreen format på min färdiga film; ska jag då filma i detta "fusk" 16:9 läge och sedan sträcka ut bilden i redigeringen? Eller ska jag filma utan 16:9? Blir inte bilden jätteutdragen då när jag ska göra till widescreen? Men om 16:9 skär bort delar av bilden så vill jag ju absolut inte använda det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted March 23, 2005 Share Posted March 23, 2005 Smaksak, vissa gillar att filma i 16:9 direkt, även om bilden sträcks ut(som i det här fallet). Andra filmar i 4:3 och cropar senare vilket ger dom större frihet. Blir nog ingen kvalitéts förlust jämnfört om du kommer att dra ut i datorn sen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted March 23, 2005 Author Share Posted March 23, 2005 Okej, tack. då låter det i mina öron som att det är bäst att filma i 16:9 och sedan fixa i datorn. Annars måste man ju skära bort delar av bilden och det vill jag undvika. Vill bara få bredare bild så det är widescreen format. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 23, 2005 Share Posted March 23, 2005 Föredrar åsså anamorphiskt (utdraget), då behåller man full upplösning :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted March 23, 2005 Share Posted March 23, 2005 Ja, det här med upplösning kan skilja sig en hel del. Nu idag är det med full upplösning på det flesta tror jag. Men den jag har (digital8) och tex PD100 sträcker ut bilden anamophiskt digitalt, man ser att pixlarna blir utdragna på samma sett som man kunnat göra i redigeringen. Men jag föredrar att köra 16:9 i kameran direkt då jag antar att kameran gör det bättre. I redigeringsprogram får man liten kvalitetsförlust, det får man alltid när man gör om en bild tex färgkorrigerar. Hur mycket sämre det blir, beror på hur bra codeken är. Jag se ingen mening med att filma i 4:3 om formatet ska vara i 16:9. Det kan man ställa rätt sen för visning i en 4:3. Men man vet att man har en master i 16:9. Dessutom anser jag att man lär sig från början att komponera rätt. Det är lättare att justera bilden i 16:9 om man filmat i 4:3, då har komponerat fel. Men i den professionella världen ska all inspelning ske med rätt inställningar från början. Gäller inte bara format, utan ljus. Det blir bäst om det blir rätt från början. Det kan vara värt att tänka på. Man ska sträva efter så lite efterarbete som möjligt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.