final_cut Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 Såg den här skräckfilmen som skulle vara bedrövligt dålig och bestialsikt våldsam, men den är inte riktigt så dum som det ryktas. Vad säger ni? Jag vet i alla fall att den lämnat ett intryck. Inget budskap eller liknande, bara att den var helt okej. Bättre än man skulle kunna vänta sig av en exploitation-rulle. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
street Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 hhehe såg den för väldigt länge sedan, kommer inte ihåg så mkt, men tror att den var ganska em , charmig 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted March 16, 2005 Author Share Posted March 16, 2005 Visserligen en skitfilm, men en skitfilm ovan medelmåttet... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 17, 2005 Share Posted March 17, 2005 Jag gillar den verkligen! :-) Blev dock en besvikelse när jag råkade skaffa Last House On Dead-End Street av misstag i tron att jag fick den, Dead-End Street var nåt rent otroligt usel & hade inte ens nåt riktigt slut! Mao en film jag måste ha i samlingen bara för sakens skull! :-D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted March 17, 2005 Author Share Posted March 17, 2005 Själv så ville jag inte köpa Last House... när jag såg att den kostade 269kr. Samma butik sänkte priset till 100 spänn och jag tog chansen... Trodde att hela filmen skulle gå ut på att man förgriper sig på två flickor som en ursäkt för ytterligare blodigt våld. Men istället var den rätt så bra, mest tack vare den roliga musiken och skärper känslorna... Bra extramaterial också, därbland en dokumentär där Wes Craven säger att filmen är ett resultat av det våld som fyllde vardagsrummet under Vietnam-kriget, och detta var ett sätt att skildra samtiden på.... Men det tror jag inte en sekund på. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OSHE_Ante Posted March 22, 2005 Share Posted March 22, 2005 The Last House on the Left är ju en remake på en av Ingmar Bergmans filmer. Jungfrukällan http://www.imdb.com/title/tt0053976/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted March 22, 2005 Author Share Posted March 22, 2005 Jag vet. Det lustiga är att det egentligen borde fungera lika bra i båda fallen. Å ena sidan är det en perfekt moralkaka (Bergman) men å andra sidan KUNDE det ha varit en perfekt antivåldsfilm á la STRAW DOGS, men Wes Craven lyckas aldrig ge filmen någon värdighet...Det blir en blodig klump till en b-film. Ungenfär sånt man ser sent om nätterna på Kanal 5....Vampyrfilmer och ghetto-rysare...Ni fattar nog... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 23, 2005 Share Posted March 23, 2005 Hm, nu när ni säger det, kan allt liknas en del hur soldaterna behandlade vietnameser under kriget! ....å andra sidan, utan en förklaring hade jag aldrig tänkt på likheterna, & redan som det är så kan man ju trots allt ofta referera fritt i filmer med rätt motivation, vare sig det egentligen stämmer/varit menat eller inte :-) Kul med tolkningar! Kan gå åt många vitt skilda håll & endå vara fullständigt korrekt! :-D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted March 23, 2005 Author Share Posted March 23, 2005 Likheterna lär vara medias ständiga grävande i våld som sedan visades på kvällsnyheterna. Det lär ha inspirerat Wes Craven till att göra en film om det meningslösa våldet - liksom rakt upp i ansiktet på en. Utan omsvep. Men det är som att jag skulle göra ett meningslöst våldsspiral om gängvåld och säga att jag tyckte att det var nödvändigt att göra det så pga halshuggningarna i Irak. Det håller inte. Om man blir påverkad av sånt innebär inte nödvändigtvis att man måste göra en film så grotesk som verkligheten. Man ska väcka känslor, inte äckel. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted March 23, 2005 Share Posted March 23, 2005 Helst både och :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts