Gå till innehåll

S8 "PRO8mm"


AndySwe

Recommended Posts

Goddag,

 

Undrar om någon har provat Pro8mm formatet?

När jag filmade med S8mm var jag ganska ung och minns inte riktigt

hur S8 film ser ut. Jag minns att jag tyckte det var grynigt och lustiga

bilder. Undrar mest om någon kan tala om hur grynigt det igentligen är

med dom nya filmerna och så där. Någon som har filmat S8 och gjort

en proffsig telecine så man kan få kolla på resultatet dom åstakommer?

 

/Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Pro8mm är dyrare än Kodaks Super8, köp Super8 film det fillverkas och framkallas fortfarande i allra högsta grad.

 

Vad resultatet blir beror mycket på om du har en bra kamera eller inte, se på provfilmer på http://www.uppsalabildteknik.com/provfilmer2.php eller på http://www.mattias.nu/venedig/ det senaste är en musikvideo filmad med Super8 med en Canon 814e och en Canon 814az.

 

Provfilmerna på Uppsala BildTeknik är filmade i början av -70 talet och är således ganska gamla.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag kanske var lite otydlig. Men på Stockholms Filmskola där jag går, har vi gått igenom filmteknik. Vi filmar på 16 mm. Där fick vi oxå lära oss att filmen utvecklas hela tiden. Vi fick också reda på att svartvita filmen ej utvecklas längre vilket oxå man oftast väljer färgfilm (om man vill ha en svartvit film, ex Skenbart) då det är finkornigare. Färgfilm är också billigare än svartvit ironiskt nog, då det inte är så stor efterfrågan på svartvit.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=mattsand][citat=Mickels]Färgfilm är också billigare än svartvit ironiskt nog[/citat]

nope, billigare att framkalla, men inte billigare att köpa.

 

/mattias (f.ö. mannen bakom venedig sjunker, se ovan)[/citat]

 

hej mattsand

 

det var mycket bra kvalitét på din video, var scannade du den ?

 

Mvh / Gabriel

Länk till kommentar
Share on other sites

Venedig scannades som en "one light transfer" av Uppsala BildTeknik.

 

En "One light transfer" betyder att vi kikar på de första scenerna och låser exponeringen på en genomsnitts-scen. Sedan kör vi hela rullen (det var en 120m rulle) med samma låsta exponering, detta för att undvika ändringar i exponeringen mitt i en scen och för att spara in lite arbetstid (mot att låsa exponeringen för varje scen separat och sedan backa filmen för att ta om scenen med låst exponering...).

 

Normalt använder vi automatisk exponering, då skiftningar i exponeringen mitt i en scen inte är något problem för släktens gamla barndomsfilmer.

 

Mattias tog filmerna "utan bildbehandling", dvs. vi tog inte in filmen i ett redigeringsprogram för färgkorrigering eller dylikt, han ville självklart själv sätta sin "touch" på musikvideon själv, så att färgerna blir så som han har tänkt sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, det gick till som kent säger. angående kvalitet så ser det bättre ut i liten ruta än på stor teve om jag ska vara ärlig. det blir lite soft och grynigt. jag använde super 8 för att det skulle vara lite skitigt och snyggt samtidigt, så som jag tycker att miljön runt drottninggatan och plattan är, liksom bandet och deras musik. vill man att det ska se "bra" ut på riktigt tycker jag att man ska filma på 16.

 

plåtade en musikvideo på 16 igår. vi körde färgfilm men ska scanna i svartvitt. har aldrig gjort det förut så det ska bli spännande att se.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mattsand]ja, det gick till som kent säger. angående kvalitet så ser det bättre ut i liten ruta än på stor teve om jag ska vara ärlig. det blir lite soft och grynigt. jag använde super 8 för att det skulle vara lite skitigt och snyggt samtidigt, så som jag tycker att miljön runt drottninggatan och plattan är, liksom bandet och deras musik. vill man att det ska se "bra" ut på riktigt tycker jag att man ska filma på 16.

 

plåtade en musikvideo på 16 igår. vi körde färgfilm men ska scanna i svartvitt. har aldrig gjort det förut så det ska bli spännande att se.

 

/mattias[/citat]

 

varför scannar ni inte i färg och tar bort så mycket färg ni vill i posten ?

var scannar ni den förresten ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Christian skrev: "Vad skiljer exempelvis Super 8 från Pro 8?"

 

Pro 8 är alltså ett företag, inget "format". De säljer bland annat vanlig K40 men är nog mest kända för att spiltta bredare filmer och på så sätt "göra egna" super8 filmer.

 

Och så är de givetvis kända för att ha missnöjda kunder, nu senast är det tal om att de kanske köper in "skräpfilm" (gammal film, korta snuttar) och splittar och packar om till super8 kassetter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menar inget till fullo, bara att det är fullt drag om just den här frågan just nu på filmshooting.com. Besök själva och läs.

 

Och jag har läst en hel del om folk som är missnöjda med Pro8, så det är inget enskilt "krig" som någon enskild för mot Pro8. Självklart har jag ochså läst om folk som är nöjda, men de missnöjda är i stor majoritet verkar det som.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

skräpfilm är väl att ta i, sekunda likaså? det enda felet med short ends är att de är korta. de är inte utgågna och ger exakt samma resultat som factory sealed. det är dock fortfarande oetiskt om man säljer dem till fullpris tycker jag, eftersom de förstås är billigare i inköp.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gabrielwatson]varför scannar ni inte i färg och tar bort så mycket färg ni vill i posten ?[/citat]

jo, det var såklart det vi gjorde. jag förenklade lite. poängen var att slutresultatet blev svartvitt fast vi plåtade i färg. nu ser det dock ut som om det blir färg till slut ändå. blev lite funky med ljussättning för svartvitt fast i färg. jag är inte säker på att jag gillar det men det är ju inte jag som betalar heller... ;-)

%2$s skrev:
var scannar ni den förresten ?

nån snubbe med en mk3 i sköndal. inte världens bästa kvalitet men billigt och precis vad vi ville ha eftersom det blir retro automatiskt med sån skanner. han hade inte ens en riktig färgkorrigering utan ett märkligt bord som såg ut som det var från 30-talet och som förmodligen vägde ett ton. :-)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Mattias skrev: "det enda felet med short ends är att de är korta. de är inte utgågna och ger exakt samma resultat som factory sealed."

 

Om filmen redan är hanterad av någon är ju risken för damm och smuts större?

Likaså för ljusskador och repor?

 

Fast då ska man ha misshandlat filmen bra mycket förstås.... Fast risken finns ju.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]Om filmen redan är hanterad av någon är ju risken för damm och smuts större? Likaså för ljusskador och repor?[/citat]

men den har ju aldrig lämnat bobinen?!? ljusskador iofs, men jag är säker på att alla som köper testar en snutt innan de använder, om inte säljaren redan gjort det

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...