Jump to content

plf66

Members
  • Posts

    915
  • Joined

Personlig information

  • City
    Karlstad
  • Job/title
    Informatör / illustratör
  • Name
    Peter B

plf66's Achievements

Mentor

Mentor (12/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Posting Machine Rare
  • Conversation Starter
  • Week One Done

Recent Badges

10

Reputation

  1. Jag har nyligen blivit med ett par HMC151. Passar mig perfekt eftersom de har CCD-sensor. Någon som fortfarande använder modell? Jag behöver köpa nya batterier till dem för att gardera mig för några kommande långfilmningar med dåligt med laddresurser. Någon som har tips erfarenhet vilka batterier jag bör köpa? Noname från Ebay.de, eller andra idéer? Det är ju bra om kameran visar rätt återstående batteritid, men inte livsavgörande.
  2. DSR250 är en 4:3 SD-kamera, och i princip värdelös i dagens läge. PD175 är också SD-kamera och jag tror den också är optimerad för 4:3. FX1 var på sin tid mycket populär, är en HDV-kamera, och framförallt CCD vilket är trevligt om man ska filma rörliga saker. "Proffs"-varianten Z1 med lite mera inställningsmöjligheter är att föredra, men en FX1 till lågt pris är bra till mycket. HVX200 är en HD-kamera med P2-kort, också en CCD-kamera. Priset kanske lite högt men även den en kamera man kommer långt med ännu.
  3. plf66

    Jvc ky-2700

    VHS låter lite "ovanligt". KY-2900 användes väl oftast tillsammans med JVCs U-matic-saker. Jag hade till nyligen både en portabel JVC U-matic, samt redigering med två U-matic-bandspelare. Men kamera saknade. Bandspelarena släpade jag till återvinningscentalen i höstas, de stationära vägde säkert 45 kg styck.
  4. Vet du vad du har för källmaterial? Inte avsett som snorkig fråga, men det är ofta numera som man får material från annan fotograf, många labbar med olika inställningar och bildfrekvenser utan att veta bakgrunden. Har du redan behandlat det i nått mellansteg så det blivit tok där?
  5. Jag klipper dagligen i Vegas pro med radsprångmaterial. Fungerar utmärkt. Du har sannolikt "field order" inställt fel.
  6. Det blir ofta väldigt ruskig grön kall färg på scenerna om man inte hanterar färgprofilen rätt, det lättaste brukar vara att avaktivera XV-färgerna före inspelning. :-)
  7. Jag har några Sony-recorder hemma, och de ha troget tjänat vid bl a överspelning av gamla band. Hårddisk är extremt värdefullt för att finkapa början och slut, klippa bort reklam eller motsvarande, samt ibland dela i olika avsnitt. Ingen av dem har logo i menyer. Jag hade bättre koll på det för nått år sedan, men jag är rätt säkert på att ditt önskemål faller på kravet att det inte får vara menyer och att det måste vara autostart. Har du det kravet är det nog dator som gäller.
  8. Det finns ju ingen logik varför man inte skulle kunna använda en kamera som exponeringsmätare. Detta förutsätter att du manuellt kan ställa in bländaren på filmkameran. Ställ in 600D på samma ISO (Asa) som filmen i filmkameran har. Sen ställer du in slutartiden rätt på stillbildskameran, vad nu slutarvinkeln motsvarar i tid (1/25?). Ställ in Tv på 600D. Sen mäter du bara och får ett bländarvärde som du ställer in på filmkameran. I vissa fall ha man ett filter i filmkameran som stjäl ljus. Då måste man veta hur många steg det tar. Då kan man ju exempelvis ställa in det på exponeringskompensation (-1 eller vad det blir) så får man rätt bländarvärde och slipper mäta. MEN då ser det inte rätt ut på skärmen på 600D om du jämför. Vill du det ska se rätt ut får du räkna exponeringskompensation för filter manuellt.
  9. Att "Alla dina bilder kommer definitivt se mycket bättre ut än ovan nämnda kameror ...." som Jawhns skrev anser jag fortfarande är felaktigt! Inte en chans i världen för då skulle alla ha AF100 redan. Det är ingen universallösning på allt filmande.
  10. Alla bilder kommer definitivt inte att se mycket bättre ut. AF100 är en CMOS-kamera, som inte kan hantera många typer av rörliga motiv.
  11. Jag har en 60D. Jämfört med vanliga videokameror så är den ju rejält knölig att filma med. Jag har den därför som komplement till att ta enstaka scener. Jag filmar mest sådant som inte går att ta om. Därför är mina två HVR-Z1 huvudkameror, de är CCD-kameror och lätta att filma med. 60D är komplement där jag kan klara mig med CMOS. Jag har ett Sigma 8-16 som ger väldigt bra vidvinkel på 60D och då många gånger bli förstavalet i de situationerna. Ljud är jobbigt med DSLR, klumpigt att få en bra monterad mikrofon på kameran, klumpigt att ha separat inspelare. Jag tycker det är lätt (men tidskrävande) att fokusera med 60D, man förstorar på skärmen och ser att det skarp, och det blir det. Jag kör bara manuell slutartid och bländare. När jag köpte 60D så hade Nikon ingen i motsvarande läge som klarade 25p (och det vill jag ha för att kunna blanda med 50i på DVD). Panasonic var inget alternativ för mig eftersom jag sålde hela mitt Olympus 4/3-system och inte ville hamna i ny återvändsgränd. Nu ska jag nog köpa en EOS-M för att ha som smidigare Goprokamera, och kan dela en del objektiv etc med 60D. Önskade bara en EOS-M med vridbar skärm.... mmmh.
  12. Vet du vilken typ av videokamera du köpt, så blir det lättare att anpassa nivån på förslag? Typbeteckning står ofta på en märkskylt på undersidan.
  13. Finns det ljudfilm att få tag på numera då, så frågeställaren kan använda mikrofonuttaget på filmkameran? ;-)
  14. Ja, du har ju i princip redan svaret på det. Du har ju materialet i DVCPRO50. :-) Är det svenskt material är det rimligt inspelat i 576/50i, är det amerikanskt material är det 480/60i. Så mycket knepigare lär det inte vara.
  15. Vore det så väl att XF300 har 3CCD skull jag köpa ett par direkt, men de har 3CMOS.
×
×
  • Create New...