Jump to content

Bra mikrofoner till filminspelning

Amze

Recommended Posts

Hej hej!

Just nu sitter jag och letar efter bra mikrofoner till ett bra pris, jag vet att man oftast inte kan hitta något bra för mindre en 1000 kr men jag undrar ifall man ändå kan hitta någon bra mellan 500-1500? Jag är en filmstudent som lever på mitt studiebidrag så jag har inte riktigt råd med något dyrare om jag inte sparar i flera år.

Det jag egentligen söker är något en amatörfilmare kan använda sig av då jag som sagt bara är en amatör. Jag har precis köpt min första bra filmkamera, och innan jag vill börja filma på riktigt vill jag ha en bra mikrofon för en film med dåligt ljud är en pest att titta på.

Micuttaget på kameran är ett sånt vanligt som även hörlurar brukar ha. Jag vet inte vad det heter men det är ett sånt vanligt litet uttag som även finns på mobiler .

Jag hoppas detta hjälpte er lite ifall ni har tips till mig.

En mic jag har kollat upp, vet dock inte om den är jättebra eller inte:

Rde Videomic | djservice.se

Som amatör kanske en videokamera hade varit en bättre investering än en filmkamera då du kunde sparat in pengar på rullar och framkallning osv.

Röde Videomic är helt okej, bland de bättre i prissegmentet.

HTDZ HT-81 är en annan helt okej mick (något sämre Signal to noise ratio) som man brukar kunna hitta runt $40 på ebay.

Som amatör kanske en videokamera hade varit en bättre investering än en filmkamera då du kunde sparat in pengar på rullar och framkallning osv.

Finns det ljudfilm att få tag på numera då, så frågeställaren kan använda mikrofonuttaget på filmkameran? ;-)

Alltså hallå, terminologin är varken given eller lätthanterad på något sätt så ge Amze lite utrymme. Film eller video, jag misstänker att Amze köpt sig en videokamera men…

Går ni på bio och ser en film nu mer, eller ser ni video med tanke på att biograferna är digitaliserade. Är en RED ONE eller en Arri Alexa en video- eller filmkamera etc?