Jump to content

Bra mikrofoner till filminspelning

Amze

Recommended Posts

Hej hej!

Just nu sitter jag och letar efter bra mikrofoner till ett bra pris, jag vet att man oftast inte kan hitta något bra för mindre en 1000 kr men jag undrar ifall man ändå kan hitta någon bra mellan 500-1500? Jag är en filmstudent som lever på mitt studiebidrag så jag har inte riktigt råd med något dyrare om jag inte sparar i flera år.

Det jag egentligen söker är något en amatörfilmare kan använda sig av då jag som sagt bara är en amatör. Jag har precis köpt min första bra filmkamera, och innan jag vill börja filma på riktigt vill jag ha en bra mikrofon för en film med dåligt ljud är en pest att titta på.

Micuttaget på kameran är ett sånt vanligt som även hörlurar brukar ha. Jag vet inte vad det heter men det är ett sånt vanligt litet uttag som även finns på mobiler .

Jag hoppas detta hjälpte er lite ifall ni har tips till mig.

En mic jag har kollat upp, vet dock inte om den är jättebra eller inte:

Rde Videomic | djservice.se

Som amatör kanske en videokamera hade varit en bättre investering än en filmkamera då du kunde sparat in pengar på rullar och framkallning osv.

Röde Videomic är helt okej, bland de bättre i prissegmentet.

HTDZ HT-81 är en annan helt okej mick (något sämre Signal to noise ratio) som man brukar kunna hitta runt $40 på ebay.

Som amatör kanske en videokamera hade varit en bättre investering än en filmkamera då du kunde sparat in pengar på rullar och framkallning osv.

Finns det ljudfilm att få tag på numera då, så frågeställaren kan använda mikrofonuttaget på filmkameran? ;-)

Alltså hallå, terminologin är varken given eller lätthanterad på något sätt så ge Amze lite utrymme. Film eller video, jag misstänker att Amze köpt sig en videokamera men…

Går ni på bio och ser en film nu mer, eller ser ni video med tanke på att biograferna är digitaliserade. Är en RED ONE eller en Arri Alexa en video- eller filmkamera etc?

Jag föredrar film med tillägget digital, som i digitalfilm, i dag och det avseende teknik använd till att skapa just traditionella filmer med allt vad det innebär; åkvagnar, förhållandevis stora team m.m. Det är ifs bara jag men ähhh.

En bra mic till teleplugg för runt 1 000 har jag dock ingen koll på.

Ha det gott, mvh /Pontus

Alltså hallå, terminologin är varken given eller lätthanterad på något sätt så ge Amze lite utrymme. Film eller video, jag misstänker att Amze köpt sig en videokamera men…

Går ni på bio och ser en film nu mer, eller ser ni video med tanke på att biograferna är digitaliserade. Är en RED ONE eller en Arri Alexa en video- eller filmkamera etc?

Jag föredrar film med tillägget digital, som i digitalfilm, i dag och det avseende teknik använd till att skapa just traditionella filmer med allt vad det innebär; åkvagnar, förhållandevis stora team m.m. Det är ifs bara jag men ähhh.

En bra mic till teleplugg för runt 1 000 har jag dock ingen koll på.

Ha det gott, mvh /Pontus

En film kan du spela in på ett ritbord som det är.

När det gäller inspelningsform så kommer film alltid vara film och video alltid vara video. Sen kan man producera film med båda.

Nämen oj! här fanns det mycket jag inte hade koll på :) Det är en videokamera jag då har inskaffat mig, ingen filmkamera. Haha, det blev lite fel. Men tack för tipsen iallafall :)

Vet du vilken typ av videokamera du köpt, så blir det lättare att anpassa nivån på förslag? Typbeteckning står ofta på en märkskylt på undersidan.

• 2 weeks later...

Nej, det kommer den inte. Dock är det ett bra första-val.

Jag skulle säga att NTG-2 är det mest prisvärda inom sin prisram. På mellan-budget finns Audio Technica, dock vet jag inte riktigt vilka modeller som är trevliga, var länge sen jag jobbade med dem. På proffs-nivå så är Sennheiser MKH416 min absoluta favoritmick till utomhusscener över 5 grader Celsius (olika mickar funkar olika bra till olika temperaturer och luftfuktigheter).

Nej, det kommer den inte. Dock är det ett bra första-val.

Jag skulle säga att NTG-2 är det mest prisvärda inom sin prisram. På mellan-budget finns Audio Technica, dock vet jag inte riktigt vilka modeller som är trevliga, var länge sen jag jobbade med dem. På proffs-nivå så är Sennheiser MKH416 min absoluta favoritmick till utomhusscener över 5 grader Celsius (olika mickar funkar olika bra till olika temperaturer och luftfuktigheter).

Det kommer den väl precis vara. Förstår du vad uttrycket innebär? Det innebär att nästa grej du köper inte helt kommer att göra detta inköp redundant. Ganska ofta kan första-val vara så. En NTG-2 funkar ju att ha med på någon b/c-kamera senare och går ju ändå att använda i slut-produkt.

Den är ju ändå dubbelt så dyr som vad op egentligen vill betala. Om det är mycket pengar för en är det ju viktigt att man inte samlar på sig massa skit som inte går att använda när man uppgraderar sig.

Nähä? Det menar du inte?! ;-)

Och svaret är att nej, en NTG-1/2 gifter sig inte över huvud taget med professionella mickar. Min har samlat damm i bra många år nu eftersom den inte går att kombinera med de övriga alls. Dock är den inte en pissig investering för den sakens skull, tvärt om, dom är sjukt eftertraktade begagnade när man växt ur dom. Vilket ibland kan ta tid.

Jag håller med om att det är bra att tänka på framtiden, men ibland går det inte. En billig full-pro-mick (i det här fallet 416) ligger inte under 10.000:-. Mina MKH40 låg på 25.000:- för några år sen för att nämna några andra. Sett till de sketna 2.300:- man får pynta för en ny NTG-2:a (under en tiondel av en MKH40) så är det ofta inte ett alternativ, plus att enbart konsument-prylar har batteridrift (ej räknat myggor, givetvis). Man kan inte spela in kommersiell långfilm med en NTG-2, men rätt använd ger den grymt stora förutsättningar för amatörproject.

Jag har spelat in internationell tv/kommersiell dokumentär med en ntg-2a helt utan klagomål. Har vänner som har gjort sjukt stora grejer med sämre grejer också. Funkar inte för -allt-, men om man lär sig att använda den så går det nog, ska du se. Inget är ju helt optimalt för alla lägen.

2300 är inte så lite för alla, men det är fan dubbelt så mycket som videomic kostar, som en vän använder fullt ut och har över hundra miljoner visningar med.

Det är en ny värld.

Betala 2300 för en NTG-2 är ju idioti när den kostar mindre än 1700 på thomann...

Stämmer bra, är väl 1550 där, 1800 med deadcat? Anledningen till att jag sa den summan var "sketna 2300"..

Fast ärligt, om det är "lära sig" och man verkligen utgår från att man är amatör - kolla in t.bone grejerna de har där. Jag har använt deras EM990 förut och den är faktiskt helt okej och då pratar vi 700 kr. Har man fantommatning är Superlux E525L faktiskt helt okej också, för 750 kr.

Pratar vi över 2000 skulle jag nog personligen rekommendera Beyerdynamic MCE72. Jag tycker personligen att den låter väldigt, väldigt bra för vad den är. Kanske vore ett alternativ att köra en t.bone eller Superlux och sen när man har råd med 2000, köpa en sån. Ibland måste man stega sig fram.

Dillinger; du är bevisligen inte särskilt gammal, men när du fått lite erfarenhet och fått leka med riktiga prylar kommer du förstå. Inställningen att "då går det nog" har resulterat i många riktigt tarmvridande usla filmer. Bra sätt att lära sig, mindre bra sätt att försöka tjäna pengar.

Mattihp; Jävulen vad sakerna har rasat i pris det senaste! Lite surt att man gett vad jag gett för mina prylar, men grymt positivt för framtida inköp :-)

Dillinger; du är bevisligen inte särskilt gammal, men när du fått lite erfarenhet och fått leka med riktiga prylar kommer du förstå. Inställningen att "då går det nog" har resulterat i många riktigt tarmvridande usla filmer. Bra sätt att lära sig, mindre bra sätt att försöka tjäna pengar.

Mattihp; Jävulen vad sakerna har rasat i pris det senaste! Lite surt att man gett vad jag gett för mina prylar, men grymt positivt för framtida inköp :-)

..Och du är tydligen ganska fördomsfull, egoistisk, ignorant och otrevlig.

Jag äger "riktiga prylar" och ljud är min grej (är musikstudioägare som samlar på micar...*hand för pannan*), men det är OTROLIGT onödigt att komma med sådant snobberi i en sån här tråd - och det är helt okej att du inte förstår det.

Jag tjänar pengar på film, för att grund-idén går fram oavsett om jag använder en usb mic (vilket jag gjorde på mitt senaste jobb med suveränt resultat) eller mitt stereopar som kostade mig mer än en årshyra. En bra idé är en bra idé och op kan ta sig rätt långt på en bra idé och en 1000kr's mic - Längre än en pryl-snobb någonsin kommer.

Du borde kanske se till din attityd lite. Spelade nyligen in en podcast med en u87a in i en 737a och en samson usb mic och det var ingen som tyckte att de två skiljde sig i kvalitet (för att de var i samma rum, inspelning med neumann i otreatat rum tyckte alla solklart lät sämre än GoMic'en). Det är verkligheten och det gör inte mig till ung eller oerfaren.