Jump to content

dillinger

Members
  • Content Count

    56
  • Joined

Community Reputation

10 Good
  1. Hej, Nu i veckan, 10-11 april ska vi spela in en, vad ska man kalla det... Mini-dokumentär? Ett längre reportage? Aja, distributörerna väntar, så filmas ska det hur som haver göras och vi har allt under kontroll själva gällande ljud, bild och ljus - men det vore värt att se om det är någon som vore intresserad av att få lite erfarenhet och hjälpa till lite! Med exakt vad? Well, Det är lite allt möjligt på tapeten och vi är öppna för input, så att splitta kreativitet med lite allt-i-allo är väl så det skulle bli! Filmningen sker en kvart med tåg ifrån Stockholm City och det är musik-rel
  2. Vi gjorde en videoinspelning som såg asball ut, fast det var en väldigt liten klubb och jag tror fan inte det var mer än 12 pers vi drog in. Jag blev helt chockad när jag såg resultatet, såg helt otroligt ut. Ingen rök, lite standard ljus och folk i djup med rätt framing var det vi drog till med. Sen var det slow motion och svart vitt också, vilket kanske hjälpte, men vi gjorde verkligen inget speciellt under själva inspelningen, förutom 4-3 regeln, vilken är att man har 4 pers längst fram, 3 bakom, osv osv tills det tar slut med folk. Vinkla hela paketet lite snett och frama det snyggt (c
  3. Som musiker kan jag säga att detta inte stämmer. Du behöver inget medgivande och inget tillstånd om du inte samplar. Bara ordna royalty-deal med en agentur så länge det är en cover. Dessutom är youtube för covers vilda västern. Ingen har fått sina covers/remixes nertagna. In fact, systemet som är mest populärt nu är att de helt enkelt börjar köra reklam på din sida, men de tar inte ner något.
  4. Mitt tips gick alltså ut på att testa och lämna tillbaka. Kostar 0 kronor. Gillar man den och är sniken är det bara gå till nästa affär och göra om det igen! Yep, jag gillar dist och fisheye.. Men det går att slå av och all-round är den perfekt för en amatör som vill göra film som ser modern ut. Ej perfekt, men mitt nästa tips kostar minst 3 gånger mer och de flesta här skulle säga att det ändå inte räcker.
  5. Det mesta jag har gjort har varit i lägenheter. Det har inte varit svårt för oss att fixa,*även om vi måste dra in egna möbler osv. "Större kostnad"... Jag menar, det är ju ändå inspelningsplatsen. Det borde ju vara helt okej att den kostar (ända upp till) 30-40% av den totala budgeten. Vi har haft riktigt bra resultat, på kort tid igenom att faktiskt bara fråga runt och sätta upp lappar på ica (i mindre svenska städer). Spendera tid på att orda annonsen så att den blir så koncis och ärlig som möjligt. Jag kan faktiskt rekommendera att kontakta folk som hyr ut kort-tid (2-3 månader) på
  6. Låter som att du borde kolla upp en zoom h4n och testa synk istället. Extremt bra kvalitet för priset och sladd slipper du ju. Ska jag vara ärlig tycker jag det är VÄLDIGT små marginaler emellan h1, h2 och h4. h1 kostar under 1000kr och är bara halvdan i väldigt få områden. Då får du ju en stereomic + att du kan koppla in vilken hand-mic som helst om det behövs. Men ja, då måste du ju klappa, vilket är väldigt lätt om du har en ios-telefon, ipad eller numera även android telefon.
  7. Använd en farbrors gamla iPhone, 10 gånger bättre än kameran jag bokstavligen sparade 3 år för att kunna köpa när jag var i hans ålder. Pratar vi verkligen om att söka bidrag för att ta spårvagnen? Du är 16, hur kommer du till skolan? Får du skjuts varje dag? Om du får det (worst case scenario), så be bara om en skjuts till. Du har ju ett ställe att ta dig till varje dag - jobba runt det. Jag hade busskort, vilket hjälpte mig mycket. Jag nämnde i min förra post att op har valt sin hemstad vilket är perfekt. The bottomline: Börja nu. Gör inte som 99% gör, vilket är att tycka att det är omö
  8. Använder inte Vegas, men den vännen jag har som är mest inne på slow-mo gör det så jag har lärt mig att det gäller att högerklicka, Properties och då ser du att Undersample rate står på 1.000 medans ditt ursprungliga fps står brevid. Ändrar du rate'n så uppdateras fps'n! Välj hur du vill göra, då detta är så flexibelt.
  9. Inget av det du säger stämmer in på mitt arbetssätt. Inte ett öre rätt. Tackar och bockar. Jag tror du utgår från en väldigt instängd utgångspunkt som inte har mycket att göra med nivån op kan göra något med. Tillexempel, relaterat till vad du skrev, gjorde jag ett jobb nu i morse där jag böt en inställningsplats mot att personen fick vara scenograf och hon gjorde ett fantastiskt jobb! Hon över-levererade och då tar hade vi ändå med variationer på ordern. Då kanske du börjar snacka om att hon inte var professionell eller visste vad hon gjorde och då kan jag säga att allt man behöver är att
  10. Läs om din reply igen. Det där är inga åsikter. Det är ett flertal påhopp och du har _ingen_ grund för vad du säger utan går endast på fördomar/projicerande uppslag. Keep movin' och kom ihåg att det är att tjäna op som gäller - inte vaxa sitt eget ego och trycka ner andra.
  11. Olika personer får ha olika åsikter, eller hur? Jag gör mer guerilla/fel kanaler ju större projektet är. Är det något litet så kan man göra propert, är det stort måste det vara utmanande - annars gör jag inte det. Jag har inte sagt något om annans välvilja. Jag snyltar _aldrig_ och tar aldrig tjänster av folk. ...Fast iofs så pratar jag ju med op.
  12. Ännu viktigare att det ÄR äkta i så fall. I en actionfilm med 10000 explosioner skulle jag reagera om man hör en sunkig telefonlinje... ...I en dokumentär skulle jag reagera om samtalet INTE lät så. Och för den nya förfrågan - Skype. Solklart. Ringa telefoner med Skype låter helt okej och jag har kvar min $4.50 i månaden prenumeration!
  13. Då bra svar har kommit så kör jag ett annat! Du är 16. Du växer upp i en era då verktyg ej är ett problem. Börja direkt. Gå ut och börja filma bara, sen kan du börja utveckla din egna stil allt eftersom. Inte värt att sitta och vänta på att få bidrag. Du har hållt på ett tag, kallar dig kreativ, har ett intresse. Vad behöver du budget till? Börja filma, en dokumentär handlar om att hitta rätt historier och det största problemet är att lära känna området samt att ta sig dit/stanna där - tur för dig har ju du valt ditt egna. Börja filma och sluta aldrig filma. Ditt jobb är att hitta rät
  14. Helt ärligt, billigare systemkameror är så pass mycket sämre att de inte är värda pengarna. Säkert folk som går bananas på mig men jag skulle solklart köpa den bästa GoPro Hero 3, som går att få för några hundralappar mer än er budget. Jag vet att folk säkert hatar dem, men helt ärligt - gör ett test. Den omfattas inte av "endast plombering"-lagen, så köp en och testa själva. Den kan nog passa just det ni gillar riktigt bra. Nackdelarna folk kommer med kan få amatör action att se sjukt coolt ut. Jag gjorde mitt bands musikvideo med en och vi har bara fått positiva kommentarer när det gäll
  15. Jag har ett par regler själv. 1. Locations > Sets. Ropar manuset på att ni ska filma i en bar? Filma i en riktig bar. Börjar man med ett set, så kommer det även om man lägger ner alldeles för mycket pengar på det att helt enkelt se ut som en fejkad bar. Jag har varit i situationer där de som äger lokalen har varit tillräckligt sjysta att låta en fixa till ljus/ljud i fred och sedan helt plötsligt säga "Nu har ni tur, nu ska ni få vara med i en film!" till de som är där - så att man även får gratis statister och en genuin atmosfär. 2. Betala inte för lokaler. Det finns alltid någon som
×
×
  • Create New...