Jump to content

dillinger

Members
  • Posts

    56
  • Joined

dillinger's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Hej, Nu i veckan, 10-11 april ska vi spela in en, vad ska man kalla det... Mini-dokumentär? Ett längre reportage? Aja, distributörerna väntar, så filmas ska det hur som haver göras och vi har allt under kontroll själva gällande ljud, bild och ljus - men det vore värt att se om det är någon som vore intresserad av att få lite erfarenhet och hjälpa till lite! Med exakt vad? Well, Det är lite allt möjligt på tapeten och vi är öppna för input, så att splitta kreativitet med lite allt-i-allo är väl så det skulle bli! Filmningen sker en kvart med tåg ifrån Stockholm City och det är musik-relaterat utan att vara en video. PM, i tråden eller request för mer info är alla självklart helt okej!
  2. Vi gjorde en videoinspelning som såg asball ut, fast det var en väldigt liten klubb och jag tror fan inte det var mer än 12 pers vi drog in. Jag blev helt chockad när jag såg resultatet, såg helt otroligt ut. Ingen rök, lite standard ljus och folk i djup med rätt framing var det vi drog till med. Sen var det slow motion och svart vitt också, vilket kanske hjälpte, men vi gjorde verkligen inget speciellt under själva inspelningen, förutom 4-3 regeln, vilken är att man har 4 pers längst fram, 3 bakom, osv osv tills det tar slut med folk. Vinkla hela paketet lite snett och frama det snyggt (ca 1 meter i kamerahöjd) så kommer det att se ut som ett folkhav. Ett vardagsrum skulle helt klart kunna funka.
  3. Som musiker kan jag säga att detta inte stämmer. Du behöver inget medgivande och inget tillstånd om du inte samplar. Bara ordna royalty-deal med en agentur så länge det är en cover. Dessutom är youtube för covers vilda västern. Ingen har fått sina covers/remixes nertagna. In fact, systemet som är mest populärt nu är att de helt enkelt börjar köra reklam på din sida, men de tar inte ner något.
  4. Mitt tips gick alltså ut på att testa och lämna tillbaka. Kostar 0 kronor. Gillar man den och är sniken är det bara gå till nästa affär och göra om det igen! Yep, jag gillar dist och fisheye.. Men det går att slå av och all-round är den perfekt för en amatör som vill göra film som ser modern ut. Ej perfekt, men mitt nästa tips kostar minst 3 gånger mer och de flesta här skulle säga att det ändå inte räcker.
  5. Det mesta jag har gjort har varit i lägenheter. Det har inte varit svårt för oss att fixa,*även om vi måste dra in egna möbler osv. "Större kostnad"... Jag menar, det är ju ändå inspelningsplatsen. Det borde ju vara helt okej att den kostar (ända upp till) 30-40% av den totala budgeten. Vi har haft riktigt bra resultat, på kort tid igenom att faktiskt bara fråga runt och sätta upp lappar på ica (i mindre svenska städer). Spendera tid på att orda annonsen så att den blir så koncis och ärlig som möjligt. Jag kan faktiskt rekommendera att kontakta folk som hyr ut kort-tid (2-3 månader) på blocket och inte har fått svar än, då de blir nöjda med att kunna flytta datumet framåt... Fast, det funkar ju inte lika bra på sommaren då kort-tid snarare innebär 2-3 dagar samt högre pris.
  6. Låter som att du borde kolla upp en zoom h4n och testa synk istället. Extremt bra kvalitet för priset och sladd slipper du ju. Ska jag vara ärlig tycker jag det är VÄLDIGT små marginaler emellan h1, h2 och h4. h1 kostar under 1000kr och är bara halvdan i väldigt få områden. Då får du ju en stereomic + att du kan koppla in vilken hand-mic som helst om det behövs. Men ja, då måste du ju klappa, vilket är väldigt lätt om du har en ios-telefon, ipad eller numera även android telefon.
  7. Använd en farbrors gamla iPhone, 10 gånger bättre än kameran jag bokstavligen sparade 3 år för att kunna köpa när jag var i hans ålder. Pratar vi verkligen om att söka bidrag för att ta spårvagnen? Du är 16, hur kommer du till skolan? Får du skjuts varje dag? Om du får det (worst case scenario), så be bara om en skjuts till. Du har ju ett ställe att ta dig till varje dag - jobba runt det. Jag hade busskort, vilket hjälpte mig mycket. Jag nämnde i min förra post att op har valt sin hemstad vilket är perfekt. The bottomline: Börja nu. Gör inte som 99% gör, vilket är att tycka att det är omöjligt om man inte får bidrag och därför _aldrig_ gör något. Faktum är ju att om du nu råkar få bidrag, så kommer du ju ändå att vara helt oerfaren och det kommer ju ändå bli sämre. Det enda stryker inte ut det andra, hell, dina chanser att få bidrag/hjälp ökar ju om du har något konkret att visa upp!
  8. Använder inte Vegas, men den vännen jag har som är mest inne på slow-mo gör det så jag har lärt mig att det gäller att högerklicka, Properties och då ser du att Undersample rate står på 1.000 medans ditt ursprungliga fps står brevid. Ändrar du rate'n så uppdateras fps'n! Välj hur du vill göra, då detta är så flexibelt.
  9. Inget av det du säger stämmer in på mitt arbetssätt. Inte ett öre rätt. Tackar och bockar. Jag tror du utgår från en väldigt instängd utgångspunkt som inte har mycket att göra med nivån op kan göra något med. Tillexempel, relaterat till vad du skrev, gjorde jag ett jobb nu i morse där jag böt en inställningsplats mot att personen fick vara scenograf och hon gjorde ett fantastiskt jobb! Hon över-levererade och då tar hade vi ändå med variationer på ordern. Då kanske du börjar snacka om att hon inte var professionell eller visste vad hon gjorde och då kan jag säga att allt man behöver är att ha rätt frågor att ställa fort så att man kan utvärdera personen på noll-tid. Hon hade jobbat som set-designer på Dramaten för 10 år sedan direkt när hon var ny-utexad som...... Scenograf! Hade vi inte gjort såhär så hade vi fått betala för en lokal och nu fick vi även en utbildad scenograf OCH massa rekvisita på köpet - inte bara för denna lokal utan även två andra framtida shoots... ..Och detta hade inte ens hänt när jag sist skrev i denna tråd. Självklart så fungerar ju inte detta om man inte kan bjuda på en riktigt bra presentation. Det måste ju vara något intressant som kan hooka fast folk och man måste kunna framföra det med enkla medel. Är det bara något trist, tråkigt och vanligt så kan man ju inte tro att folk ska vilja vara med. Jag är personligen världens sämsta försäljare när det gäller mina egna grejer, så jag har utvecklat andra sätt att göra det som inte innefattar bullshit-snack som de flesta kör - men man får självklart komma fram till sin egna teknik när det gäller sånt. Jobba ska vara kul, inte något man gör för pengarna. Jag menar herregud, vet du hur många i dina favoritfilmer som var involverade för en dollar? Kan garantera att det har förekommit en hel del sådant i väldigt betydande roller. Jag måste dock säga att jag är riktigt intresserad av vad op kan göra. Jag menar, folk som bara älskar att filma och vill göra action? Det har sjukt mycket potential och kan vända upp och ner på allt när det gäller en genre som inte har utvecklats de senaste 20 åren.
  10. Läs om din reply igen. Det där är inga åsikter. Det är ett flertal påhopp och du har _ingen_ grund för vad du säger utan går endast på fördomar/projicerande uppslag. Keep movin' och kom ihåg att det är att tjäna op som gäller - inte vaxa sitt eget ego och trycka ner andra.
  11. Olika personer får ha olika åsikter, eller hur? Jag gör mer guerilla/fel kanaler ju större projektet är. Är det något litet så kan man göra propert, är det stort måste det vara utmanande - annars gör jag inte det. Jag har inte sagt något om annans välvilja. Jag snyltar _aldrig_ och tar aldrig tjänster av folk. ...Fast iofs så pratar jag ju med op.
  12. Ännu viktigare att det ÄR äkta i så fall. I en actionfilm med 10000 explosioner skulle jag reagera om man hör en sunkig telefonlinje... ...I en dokumentär skulle jag reagera om samtalet INTE lät så. Och för den nya förfrågan - Skype. Solklart. Ringa telefoner med Skype låter helt okej och jag har kvar min $4.50 i månaden prenumeration!
  13. Då bra svar har kommit så kör jag ett annat! Du är 16. Du växer upp i en era då verktyg ej är ett problem. Börja direkt. Gå ut och börja filma bara, sen kan du börja utveckla din egna stil allt eftersom. Inte värt att sitta och vänta på att få bidrag. Du har hållt på ett tag, kallar dig kreativ, har ett intresse. Vad behöver du budget till? Börja filma, en dokumentär handlar om att hitta rätt historier och det största problemet är att lära känna området samt att ta sig dit/stanna där - tur för dig har ju du valt ditt egna. Börja filma och sluta aldrig filma. Ditt jobb är att hitta rätt historier. Gör du det och fortsätter filma så kan du sätta dig ner under redigeringen och se vad du har fångat.
  14. Helt ärligt, billigare systemkameror är så pass mycket sämre att de inte är värda pengarna. Säkert folk som går bananas på mig men jag skulle solklart köpa den bästa GoPro Hero 3, som går att få för några hundralappar mer än er budget. Jag vet att folk säkert hatar dem, men helt ärligt - gör ett test. Den omfattas inte av "endast plombering"-lagen, så köp en och testa själva. Den kan nog passa just det ni gillar riktigt bra. Nackdelarna folk kommer med kan få amatör action att se sjukt coolt ut. Jag gjorde mitt bands musikvideo med en och vi har bara fått positiva kommentarer när det gäller kvaliteten. Kanske t o m mer värt, då själva videon/låten är ganska underlig :).
  15. Jag har ett par regler själv. 1. Locations > Sets. Ropar manuset på att ni ska filma i en bar? Filma i en riktig bar. Börjar man med ett set, så kommer det även om man lägger ner alldeles för mycket pengar på det att helt enkelt se ut som en fejkad bar. Jag har varit i situationer där de som äger lokalen har varit tillräckligt sjysta att låta en fixa till ljus/ljud i fred och sedan helt plötsligt säga "Nu har ni tur, nu ska ni få vara med i en film!" till de som är där - så att man även får gratis statister och en genuin atmosfär. 2. Betala inte för lokaler. Det finns alltid någon som _vill_ att man ska filma hos dem. Detta tvingar en att bli mer kreativ och ser till att slutprodukten blir mer unik. Vi hade en mäklar-kontakt förut, som lät oss filma i osålda hus helt lagligt då de kunde nämna det lite i förbifarten till husägaren som godkände allt så länge det var propert och ingen skada skedde. Fick sjukt bra lokaler på så vis och vi hade aldrig fått den kontakten om vi bara hade pröjsat någon. 3. Tillstånd Schmillstånd. Vet att många hatar guerilla här, men vafan - låt inte ett tillstånd stå i vägen! Är det en kortare scen som ni kan attackera och få till fort är det bara att göra det. Scouta stället först och logga aktiviteten så att ni kan få allt runtomkring så nära som ni vill ha det. 4. Inomhus är viktigare att ha koll på än utomhus. Ja, detta låter lite knäppt - men det är sant. I vårat vackra land är det faktiskt inte särskilt svårt att hitta bra platser för filmning utomhus. Inomhus är viktigare och de skiljer sig ofta mer olika tider på dygnet. Utomhusplatser har i de flesta fallen cirka tre olika tillstånd (tomt, aktivt men brukbart och "omöjligt") medans inomhus kan ha 20 olika. Vi byggde en liten ljudstudio i en lokal och allt var kanon de första två veckorna, sen kom grannarna tillbaka och spelade hög musik varje dag 8-16 som hördes igenom lufttrummorna. Har man ont om tid så måste man välja en plats som inte har sådant temperament. Det lönar sig att prata med folk som är vana vid platsen - även om man inte har tillstånd. 5. Testa er utrustning på riktigt. Ta med er _all_ eran utrustning (ljud, ljus, film) och testa. Har ni tillgång till olika linser så bör ni testa det. Testa med ljussättningen som är tänkt, så att ni har tid att byta ut/fixa om grejer om det gör stor skillnad. Tänk om skådespelarna också. Vi var en gång i en lokal med super-snyggt naturligt ljus som vi var super-glada över att hitta, men en av skådespelarna var 152cm lång och fick solen rätt i ögonen, vilket gjorde att vi var tvungna att komma på några lösningar och trots att vi fick hela scenen med tre olika lösningar (hennes placering både stillastående och flytande samt slutligen gardiner + extrem ljussättning) så kändes det inte rätt. Vi klippte ner den till en fjärde-del och fick dubba ny dialog. Oavsett hur snyggt ljuset var så kunde vi inte använda scenen som den var - så vi hade självklart inte valt den om vi hade förstått att hennes längd skulle leda till det.
×
×
  • Create New...