Gå till innehåll

24, 25 eller 50fps?


nizzehult

Recommended Posts

Hej

 

 

jag tänkte spela in en musikvideo som kommer innehålla en del slowmotion scener. Grejen är den att jag inte vet om jag ska spela in i 24p, 25p eller 50p?

 

 

 

så frågan är går 24fps material ihop med 50fps material? 50 delat på två blir ju 25p, hur går det då ihop med ett 24p projekt? eller ska jag göra på 25p istället för att matcha med slowmotion? eller spelar det någon som helst roll om det ändå bara ska upp på nätet samt att allt ljud läggs till i efterhand?

 

 

mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret, dock så använder jag Vegas 12 och är inte helt säker på om man kan göra samma sak där. Dock vet jag att man kan "sega" ner klippet genom att dra ner en linje och på så sätt procentuellt välja hur fort den ska spelas upp. Vet du hur det hela skulle fungera i vegas?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vet att du exakt ska dubblera längden på slomo så kan blir det bättre om du har en matchande (50-25) frekvens på de vanliga. Men om du inte vet eller ska ha någon annan procentuell förändring spelar det mindre roll vad du väljer som bas eftersom det då ändå kommer behöva renderas om till rätt bildfrekvens för tidslinjen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Använder inte Vegas, men den vännen jag har som är mest inne på slow-mo gör det så jag har lärt mig att det gäller att högerklicka, Properties och då ser du att Undersample rate står på 1.000 medans ditt ursprungliga fps står brevid. Ändrar du rate'n så uppdateras fps'n!

 

Välj hur du vill göra, då detta är så flexibelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...