Gå till innehåll

Inspelningsplatser.


toca89

Recommended Posts

Hallå hallå! Hittade ingen tråd angående detta, men det kanske finns någonstans i avgrunden, eller så är mina sökkunskaper obefintliga.

 

Jag och en god vän har under en tid arbetat på ett manus, som dock inte är klart ännu, men där vi har en bild över hur det åtminstonde ska se ut.

Utrustningen och annat behövligt är någorlunda klart, så nu återstår i stort sett bara en inspelningsplats.

 

Men vad rekommenderas egentligen för att hitta den mest optimala platsen för sin film? Ska man söka upp och undersöka alla potentiella platser, eller finns det andra sätt att gå tillväga med?

Självklart tar man saker i beaktning, framförallt att det är okej för filminspelning på den tänkta platsen.

 

Är nyfiken på hur andra gör eftersom att man själv är nybörjare. Och tips kan man aldrig få för lite av!

 

Tacksam för brainstorming! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

kan egentligen bara säga en sak: ut och leta. ingen kommer att göra jobbet åt er (såvida ni inte anställer en location scout :D). sedan får ni använda er fantasi när det gäller vem ni ska kontakta för att hitta speciella platser. lycka till :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Alright, tackar för svar!

 

Det blir nog att fara ut med kameran i högsta hugg för att ta bilder på potentiella platser. Skulle ni säga att det gäller samma sak med scener som tar plats inomhus? Eller var det kanske invävt i svaret. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ett par regler själv.

 

1. Locations > Sets. Ropar manuset på att ni ska filma i en bar? Filma i en riktig bar. Börjar man med ett set, så kommer det även om man lägger ner alldeles för mycket pengar på det att helt enkelt se ut som en fejkad bar. Jag har varit i situationer där de som äger lokalen har varit tillräckligt sjysta att låta en fixa till ljus/ljud i fred och sedan helt plötsligt säga "Nu har ni tur, nu ska ni få vara med i en film!" till de som är där - så att man även får gratis statister och en genuin atmosfär.

 

2. Betala inte för lokaler. Det finns alltid någon som _vill_ att man ska filma hos dem. Detta tvingar en att bli mer kreativ och ser till att slutprodukten blir mer unik. Vi hade en mäklar-kontakt förut, som lät oss filma i osålda hus helt lagligt då de kunde nämna det lite i förbifarten till husägaren som godkände allt så länge det var propert och ingen skada skedde. Fick sjukt bra lokaler på så vis och vi hade aldrig fått den kontakten om vi bara hade pröjsat någon.

 

3. Tillstånd Schmillstånd. Vet att många hatar guerilla här, men vafan - låt inte ett tillstånd stå i vägen! Är det en kortare scen som ni kan attackera och få till fort är det bara att göra det. Scouta stället först och logga aktiviteten så att ni kan få allt runtomkring så nära som ni vill ha det.

 

4. Inomhus är viktigare att ha koll på än utomhus. Ja, detta låter lite knäppt - men det är sant. I vårat vackra land är det faktiskt inte särskilt svårt att hitta bra platser för filmning utomhus. Inomhus är viktigare och de skiljer sig ofta mer olika tider på dygnet. Utomhusplatser har i de flesta fallen cirka tre olika tillstånd (tomt, aktivt men brukbart och "omöjligt") medans inomhus kan ha 20 olika. Vi byggde en liten ljudstudio i en lokal och allt var kanon de första två veckorna, sen kom grannarna tillbaka och spelade hög musik varje dag 8-16 som hördes igenom lufttrummorna. Har man ont om tid så måste man välja en plats som inte har sådant temperament. Det lönar sig att prata med folk som är vana vid platsen - även om man inte har tillstånd.

 

5. Testa er utrustning på riktigt. Ta med er _all_ eran utrustning (ljud, ljus, film) och testa. Har ni tillgång till olika linser så bör ni testa det. Testa med ljussättningen som är tänkt, så att ni har tid att byta ut/fixa om grejer om det gör stor skillnad. Tänk om skådespelarna också. Vi var en gång i en lokal med super-snyggt naturligt ljus som vi var super-glada över att hitta, men en av skådespelarna var 152cm lång och fick solen rätt i ögonen, vilket gjorde att vi var tvungna att komma på några lösningar och trots att vi fick hela scenen med tre olika lösningar (hennes placering både stillastående och flytande samt slutligen gardiner + extrem ljussättning) så kändes det inte rätt. Vi klippte ner den till en fjärde-del och fick dubba ny dialog. Oavsett hur snyggt ljuset var så kunde vi inte använda scenen som den var - så vi hade självklart inte valt den om vi hade förstått att hennes längd skulle leda till det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Olika personer får ha olika åsikter, eller hur?

 

Jag gör mer guerilla/fel kanaler ju större projektet är. Är det något litet så kan man göra propert, är det stort måste det vara utmanande - annars gör jag inte det.

 

Jag har inte sagt något om annans välvilja. Jag snyltar _aldrig_ och tar aldrig tjänster av folk.

 

...Fast iofs så pratar jag ju med op.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och det där var min åsikt om din åsikt, så ta inte illa vid :-)

 

 

Läs om din reply igen.

Det där är inga åsikter. Det är ett flertal påhopp och du har _ingen_ grund för vad du säger utan går endast på fördomar/projicerande uppslag.

 

Keep movin' och kom ihåg att det är att tjäna op som gäller - inte vaxa sitt eget ego och trycka ner andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Härligt med lite intrig!

 

Nej men uppskattar verkligen svaren. Riktigt intressant att höra hur andra tänker och gör! Det är ju så otroligt mycket att tänka på, detta blir ju en process i den stora processen så att säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inget av det du säger stämmer in på mitt arbetssätt. Inte ett öre rätt. Tackar och bockar. Jag tror du utgår från en väldigt instängd utgångspunkt som inte har mycket att göra med nivån op kan göra något med.

 

Tillexempel, relaterat till vad du skrev, gjorde jag ett jobb nu i morse där jag böt en inställningsplats mot att personen fick vara scenograf och hon gjorde ett fantastiskt jobb! Hon över-levererade och då tar hade vi ändå med variationer på ordern. Då kanske du börjar snacka om att hon inte var professionell eller visste vad hon gjorde och då kan jag säga att allt man behöver är att ha rätt frågor att ställa fort så att man kan utvärdera personen på noll-tid. Hon hade jobbat som set-designer på Dramaten för 10 år sedan direkt när hon var ny-utexad som...... Scenograf! Hade vi inte gjort såhär så hade vi fått betala för en lokal och nu fick vi även en utbildad scenograf OCH massa rekvisita på köpet - inte bara för denna lokal utan även två andra framtida shoots...

 

..Och detta hade inte ens hänt när jag sist skrev i denna tråd.

 

Självklart så fungerar ju inte detta om man inte kan bjuda på en riktigt bra presentation. Det måste ju vara något intressant som kan hooka fast folk och man måste kunna framföra det med enkla medel. Är det bara något trist, tråkigt och vanligt så kan man ju inte tro att folk ska vilja vara med. Jag är personligen världens sämsta försäljare när det gäller mina egna grejer, så jag har utvecklat andra sätt att göra det som inte innefattar bullshit-snack som de flesta kör - men man får självklart komma fram till sin egna teknik när det gäller sånt.

 

Jobba ska vara kul, inte något man gör för pengarna. Jag menar herregud, vet du hur många i dina favoritfilmer som var involverade för en dollar? Kan garantera att det har förekommit en hel del sådant i väldigt betydande roller.

 

Jag måste dock säga att jag är riktigt intresserad av vad op kan göra. Jag menar, folk som bara älskar att filma och vill göra action? Det har sjukt mycket potential och kan vända upp och ner på allt när det gäller en genre som inte har utvecklats de senaste 20 åren.

 

Det är min åsikt att det du skriver inte alls tjänar OP, att jag använder tonen jag gör är bara mitt sätt att uttrycka den (Ber om ursäkt om det var oklart).

Att skaffa tillstånd är av praktiska skäl, inte för att man ska vara en snäll svensk. Att folk kommer till location för att göra sitt jobb och sedan blir bortsjasade är inte bara pinsamt för samtliga men i många anseenden helt oacceptabelt rent arbetsmässigt. Du kanske arbetar med dina nära och kära, men att strunta i tillstånd är kanske något man inte bör gå omkring och rekommendera då andra kanske letar att jobba mer seriöst. (Menar inte att du arbetar oseriöst utan jag hoppas du ser poängen om professionellt intryck och arbetsmiljö)

 

"Betala inte för lokaler". Ja, vad ska jag säga. Betalar du inte för lokalen kan ägaren skicka ut er närsomhelst, oftast är det också bestämda tider ni har möjlighet att filma och delar av stället är i många fall "off-limits". Att hyra eller ge en liten (eller kanske tillochmed symbolisk) ersättning ger Er rätt att vistas på platsen utan att behöva känna som att ni inkräktar hos någon - Särskilt då personer som är snälla nog att låna ut sina lägenheter eller vad det nu kan tänkas vara ofta inte är medvetna om tiden det kan krävas eller stöket som kan uppstå (Särskilt om scenografen faktiskt vill göra sitt jobb -- Lycka till att få tillstånd att möblera om).

Inte för att tala om att det faktiskt kan vara trevligt att ge folk möda för besväret.

 

Hoppas du förstår hur jag tänker :-)

 

[EDIT]

Igen, det är inte min mening att säga att dina Regler är dåliga, bara att de inte är för alla. Vill helt enkelt göra det klart för OP att det finns anledningar och saker att ha i åtanke med produktionsvalen man gör :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte den som sitter inkapslad i en glaskula mellan några moraliska skygglappar utan jag har en ganska frisk syn på livet och på de jag arbetar med; Åtminstone om man ska tro andra. Med det sagt vill jag instämma i delar av det ni alla har skrivit och bara tillägga att jag inte tycker det är fel om produktionsansvarige väljer att ta den risken, MEN då får han eller hon också ta på sig ansvaret och konsekvenserna av de repressalier som uppstår när markägare avhyser produktionsgruppen från platsen.

 

Kort sagt: Ta risken om du vill; Men blir du påkommen så är det du som måste vara beredd på att sköta snacket med markägaren och eventuellt be om förlåtelse. Var förnuftig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...