Jump to content

Peus

Members
  • Content Count

    761
  • Joined

  • Days Won

    4

Peus last won the day on October 7 2014

Peus had the most liked content!

Community Reputation

29 Excellent

1 Follower

Personlig information

  • Job/title
    FAD, VFX supervisor
  • Name
    Pontus W

Filmskapande

  • Interests
    Sagor och berättelser
  1. Peus

    Dröna i USA

    Hej. Allt beror på. Drönaren är ok att ta in men hur du fraktar batterierna är lite känsligt, och speciellt för större drönare med stora batterier. Sedan har olika delstater olika bestämmelser samt i likhet med Sverige så finns det flera områden där det råder flygförbud och det är i regel fler USA än i Sverige iom att de flesta state parks mm har flygförbud. Mitt tips är att via Facebook (skaffa Facebook vid avsaknad av detta) ansluta sig till lämplig grupp likt - OFFICIAL DJI OWNERS GROUP - (om du har en DJI drönare). Den gruppen har 80 000 medlemmar varav de flesta i USA och de kan bättre
  2. Kör inte på billigt no-name skit, man kan ha tur och få bra grejer men jag har testat extremt många olika leverantörer av omärkta litiumjonbatteri och det är oftast bara skit som degenereras snabbt och har en bråkdel av den effekt som är uppgiven etc. Jag har även testat och läst tester kring billighetsmärken. Det som står ut är Watson som dock endast går att få tag på i Staterna och med fördel i NY om man knatar in på B&H. Watsons batterier kostar ofta runt 25% av originalen om inte mindre och i flera tester har de en effekt som är något bättre än samma original: https://www.bhphot
  3. Finns många lösningar på dylika problem och kanske är ljudet totalt förstört på grund av problemen eller så är de lätt avhjälpta. Så jag håller med Jonyverse att det vore bra att få mer information eller en fil att lyssna på. En klassisk EQ kanske kan fixa det (samma som high pass och/eller low pass fast bättre) om det är ett ljud som är väldigt konsekvent i frekvens. Jag kör personligen Adobe Audition och paint-funktionen som där finns tillgänglig är grym och fixar även mer komplicerade ljud med frekvensförändringar: Lycka till, mvh /Pontus
  4. Hej, jag kan eventuellt hjälpa, men allt beror på vad du förväntar dig, det finns givetvis fler här i forumet som säkert också kan hjälpa osv, vi skulle ju kunna ta ett spontant telefonsamtal och se helt enkelt. Jag driver eget produktionsbolag som producerar företagsfilmer, reklam och produktfilmer etc men framförallt i detta fall utbildar jag företag i hur de gör enkla varianter av dylika filmer själva. En fördel är att ha referensmaterial att tillgå dvs om du/ni sett något som ni kan hänvisa till på Youtube, TV etc, "så här vill vi att det skall se ut" och att man bygger därifrån. Se PM
  5. Ingen orsak. Alla posthus använder olika programvaror, de du radat upp är väldigt vanliga. Vad gäller 3D program så finns det ju en enorm mängd och alla klarar sig då de används av olika hus, och till dessa kommer ju olika plug-ins och renderade etc. Cinema 4D, Maya, 3Ds Max och Blender är nog de största och vanligaste men det finns ju en bunt till. När det gäller comp är nog Fusion och Nuke vanligast för VFX men After Effects växer iom att det finns så stor användarbas. Flame (Inferno etc) var en gång tiden det givna valet men är i dag ovanligare men bra att kunna. Sedan finns ju en
  6. Tja jag skulle dock säga att det ALLTID finns mycket jobb för de som är riktigt duktiga på VFX, iaf hitintills. MEN, det krävs att man är duktig och duktig innebär flera saker. Man bör vara självgående, både kreativt men också ha förmågan att själv lösa problem. Man bör också ha ett genuint kunnande och förståelse för hur datorprogram och film fungerar i korrelation till VFX. Man bör iaf bemästra ett par programvaror rejält. Sådant lär mina sig dessvärre mycket sällan via utbildningar, de kan vara bra att få kontakter med likasinnade och via lärare och före detta elever få in en fot i diverse
  7. Jag har inte svarat på denna tråd tidigare så vitt jag vet och det var rätt länge sedan jag började plugga video/TV/film men jag tror ändå jag har rätt vettiga tankar då jag brinner för att hjälpa folk med filmskapande, håller kurser, hjälper folk rent generellt privat etc. Allt beror på. Börja med att ställa dig frågan vad du vill uppnå med dina studier. Rent generellt skulle jag dela in anledning till filmstudier i 5st fack, detta är min egen rätt oempiriska kategorisering. 1. Nätverkande. - Dvs bygga ett nätverk av folk (ev kurskamrater) som i framtiden kan hjälpa dig med allt möj
  8. Har inte stenkoll på hur bra de är, men jag är rätt säker på att de vanligaste, mest flexibla och mest specificerade är gefvert - http://www.gefvert.se Vet många som har dem och tycker att de är toppen, men iom att jag aldrig haft med de att bära själv vågar jag inte rekommendera dem rakt av. Mvh /Pontus
  9. Jo detta forum är rätt avsomnat, det är kanske fem personer som postar här regelbundet. För övrigt är det du efterfrågar en väldigt specifik fråga om reversed engineering av DVD authoring typ, inte konstigt att du får bättre svar på datorrelaterade forum iom att detta är långt mycket närmare rippning och kopiering av DVDer än något någon som skapar film jobbar med. För övrigt har du ställt frågan under videoredigering, vilket har extra lite med detta att göra. Hur som helst så är mitt råd helt enkelt att leta annorstädes, där man exempelvis diskuterar att kopierar DVDer, lycka till!
  10. Hmm, har inget säkert svar men vad händer och kan inte lösa det problemet men för att rädda projektet nu kanske jag kan komma med tips om det behövs, gör det det? Om så: Om du sänker nivåerna exempelvis 10db? Fungerar det kan du ju ta in ljudet i Audition och justera det rätt. Du kan även testa att lägga på en limiter på spåret med exempelvis Multiband Compressor eller Dynamics. Kanske hjälper, kanske inte, annars borde det ju fungera att göra 100.04% justeringen och hela mixen i Audition och lyfta in men förstår att det kanske blir ett enormt merjobb. A ja lycka till, mvh /Pontus
  11. Retoriskt ett av de dummare påståenden man kan göra. Yttrandefrihet eller frihet över huvud taget garanterar inte att det man ger uttryck för eller det man gör inte är dumt, det är snarare så att man får vara dum om man vill. Jag kan exempelvis välja att bajsa i mitt handfat, det är kanske inte att föredra men jag har själv rätten att göra så. Du har rätten att göra dumma saker, och huruvida de saker du gör eller uttrycker är dumma kommer eventuellt personer att upplysa dig om. Jag skrev inte att det du skrev var dumt, notera det, däremot undrar jag fortfarande vad för relevans det hade för tr
  12. Hej, nu är jag på dig igen men vad har detta med något att göra, som vanligt? Och nej det mänskliga ögat kan uppfatta avsevärt högre hz än 24. Blinkande från en projektor med 24 blinkningar per sekund är mycket för lågt för att vara behagligt så att på en traditionell biograf för spelfilm visas varje bildruta två gånger efter varandra dvs 48hz. Presenteras man en film filmad med relativt lång slutartid och motionblur så kommer ögat automatiskt att sätta samman bilder i en följd till en relativt mjuk rörelse, därmed inte sagt att man uppfattar fler bilder. Det finns givetvis en anledning att
  13. Hej, var var en mycket generell fråga som därmed blir omöjlig att besvara då det finns många olika kanaler, vissa med lokala sändningar och olika redaktioner med olika sorters program osv. Som om inte det vore nog ser TV standarderna olika ut i hela världen så det beror också på var i världen kanalen återfinns. De olika kanalerna brukar ha specar för program eller/och reklam, dock finns det alltid undantag, ofta när det gäller drama-produktioner. Här kan du leta upp SVTs exempelvis: http://www.svtb2b.se/?page_id=128 De flesta övriga kanaler har inga öppna specar utan dessa brukar man få
  14. Vet ej om någon kurs men det är inte svårt och är i princip som alla andra gimbals väldigt intuitivt. Det finns givetvis en massa parametrar att leka med som hastighet, responsivitet etc men jag skulle säga att man lär sig sådant bäst genom att testa och förstår man inte hur de hänger ihop finns det väldigt enkla texter eller youtube videor som förklarar - i princip samma inställningar för 2:an så denna video borde fungera bra, speciell andra delen etc, https://www.youtube.com/watch?v=c6ygxVcIpro. Har du inte tillgång till en så hyr en för en dag eller ett par och lek. Lycka till, mvh /P
  15. Och nu kör vi igen, kom igen detta blir larvigt på riktigt. Var skrev någon att Premiere är mer lättdrivet än resolve? Exempelvis så skrev jag vad för grafikkort som räcker gott och väl i Premiere för 4K. Så vitt jag vet - Max får gärna rätta mig - används inte GPU för video decoding i Premiere så RAW (vad det nu är, DNG?) eller mp4 (h.264?) spelar mindre roll, 4K som 4K. Hur som helst Aettan, vad ger du mrpimmy för hjälp här egentligen? Han (förutsätter att det är en han iom mr) klipper i Premiere och har på intet sätt efterfrågat något annat alternativ. Han frågar om ett grafikkort f
×
×
  • Create New...