Gå till innehåll

Peus

Medlemmar
  • Inlägg

    761
  • Blev medlem

  • Dagar Vunna

    4

Peus vann dagen senast den 7 oktober 2014

Peus hade det mest gillade innehållet!

1 följare

Personlig information

  • Yrke/titel
    FAD, VFX supervisor
  • Namn
    Pontus W

Filmskapande

  • Intressen
    Sagor och berättelser

Utmärkelser för Peus

Erfaren

Erfaren (11/14)

  • Första inlägget
  • Medhjälpare
  • Inläggsmaskin Sällsynt
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare

Senaste emblem

29

Anseende

  1. Peus

    Dröna i USA

    Hej. Allt beror på. Drönaren är ok att ta in men hur du fraktar batterierna är lite känsligt, och speciellt för större drönare med stora batterier. Sedan har olika delstater olika bestämmelser samt i likhet med Sverige så finns det flera områden där det råder flygförbud och det är i regel fler USA än i Sverige iom att de flesta state parks mm har flygförbud. Mitt tips är att via Facebook (skaffa Facebook vid avsaknad av detta) ansluta sig till lämplig grupp likt - OFFICIAL DJI OWNERS GROUP - (om du har en DJI drönare). Den gruppen har 80 000 medlemmar varav de flesta i USA och de kan bättre hjälpa dig skulle jag gissa. Annars är google din vän, googlade: Hawaii Drone Laws - http://www.droneguru.net/hawaii-drone-laws/ Lycka till, mvh /Pontus w
  2. Peus

    Batterier HMC151

    Kör inte på billigt no-name skit, man kan ha tur och få bra grejer men jag har testat extremt många olika leverantörer av omärkta litiumjonbatteri och det är oftast bara skit som degenereras snabbt och har en bråkdel av den effekt som är uppgiven etc. Jag har även testat och läst tester kring billighetsmärken. Det som står ut är Watson som dock endast går att få tag på i Staterna och med fördel i NY om man knatar in på B&H. Watsons batterier kostar ofta runt 25% av originalen om inte mindre och i flera tester har de en effekt som är något bättre än samma original: https://www.bhphotovideo.com/c/product/838169-REG/watson_b_3629_vw_vbg6_battery_pack_f_panasonic.html Jag har några stycken och de är grymma, speciellt om man väger in priset! I Sverige finns märket Jupio som är helt ok, lite tveksam kvalité då jag vet att Jupio batterier går sönder ibland, vilket är generellt ovanligt när det gäller batterier så de är billiga av en anledning men effekten och livslängden rent generellt är det inget fel på alls, bra celler för en låg summa och i Sverige har vi ju bra garanti. Hittade dock inget Jupio för just dina Panasonic-batterier i Sverige men väl i Nederländerna. Vet inget om butiken ifråga men jag handlar ofta från just Nederländerna, Tyskland och Danmark och det brukar fungera toppen. Skall du köpa en bunt så kanske det är värt det. https://www.fofic.nl/jupio-vpa0001-replacement-battery-for-panasonic-vw.html Annars finns alltid Swit, som är en professionell tillverkare med allt vad det innebär men samtidigt är priset närmare hälften av ett original. Skitbra kvalité, bra celler osv men de dyraste jag tipsar om ändå. Noterbart är att motsvarande original från Panasonic från samma sida kostar 2000:- https://www.scandinavianphoto.se/produkt/13028293/swit/batteri-s-8bg6-batteri-med-dc-uttag-5195-mah-vw-vbg6 Ett billighetsmärke som ändå håller ok är Patona, de är sämst av de jag skriver om gällande effekt enligt min egen erfarenhet. Om du vill komma undan billigt och/eller inte har vägarna till NY eller vill beställa från Nederländerna så hade det varit mitt val: http://cdon.se/accessoarer/batteri-for-panasonic-vw-vbg6-3900mah-7-2v-p38941565 Jag har alla dessa märken själv, iofs endast ett Swit batteri men de är så pass vanliga i professionella sammanhang att jag använt många av dem genom åren. Lycka till med den nygamla kameran. Mvh /Pontus
  3. Finns många lösningar på dylika problem och kanske är ljudet totalt förstört på grund av problemen eller så är de lätt avhjälpta. Så jag håller med Jonyverse att det vore bra att få mer information eller en fil att lyssna på. En klassisk EQ kanske kan fixa det (samma som high pass och/eller low pass fast bättre) om det är ett ljud som är väldigt konsekvent i frekvens. Jag kör personligen Adobe Audition och paint-funktionen som där finns tillgänglig är grym och fixar även mer komplicerade ljud med frekvensförändringar: Lycka till, mvh /Pontus
  4. Hej, jag kan eventuellt hjälpa, men allt beror på vad du förväntar dig, det finns givetvis fler här i forumet som säkert också kan hjälpa osv, vi skulle ju kunna ta ett spontant telefonsamtal och se helt enkelt. Jag driver eget produktionsbolag som producerar företagsfilmer, reklam och produktfilmer etc men framförallt i detta fall utbildar jag företag i hur de gör enkla varianter av dylika filmer själva. En fördel är att ha referensmaterial att tillgå dvs om du/ni sett något som ni kan hänvisa till på Youtube, TV etc, "så här vill vi att det skall se ut" och att man bygger därifrån. Se PM ang nummer, e-mail etc och för att allt skall vara rätt, jag bor ej i Göteborg men har gott om kontakter där iom att jag bott och jobbat i Gbg, kanske kan vi styra upp allt per telefon eller om det behövs någon som är där lokalt rent fysiskt för att hjälpa er/filma etc så fixar jag det helt enkelt. Ha det gott, mvh /Pontus w
  5. Ingen orsak. Alla posthus använder olika programvaror, de du radat upp är väldigt vanliga. Vad gäller 3D program så finns det ju en enorm mängd och alla klarar sig då de används av olika hus, och till dessa kommer ju olika plug-ins och renderade etc. Cinema 4D, Maya, 3Ds Max och Blender är nog de största och vanligaste men det finns ju en bunt till. När det gäller comp är nog Fusion och Nuke vanligast för VFX men After Effects växer iom att det finns så stor användarbas. Flame (Inferno etc) var en gång tiden det givna valet men är i dag ovanligare men bra att kunna. Sedan finns ju en massa annat tjafs exempelvis Boujou, och Mocha för tracking, Resolve för grade, Z Brush eller Mudbox för modellering med penna osv... Jag skulle säga att det bästa man kan göra är att bli grym på en sak, riktigt djävla vass på att modellera, partikelsystem eller removals etc men att man därtill behöver basic förståelse för alla delar och grundläggande kunskap om olika programvaror. Först hade jag valt vad jag ville bli grym på. Är det 3D relaterat, go all in för 3D och välj ett program att djupdyka i. Testa gärna alla program, lär dig grunderna, dvs lagersystemet i Max jämfört med noderna i Maya är bra att förstå men du behöver inte hitta varje funktion eller ens testa varje moment. Därtill behöver man ha förståelse för compning och då gärna för After Effects lagerstruktur samtidigt som man återigen bör förstå hur man jobbar med noder i Nuke och/eller Fusion. Så att testa alla programvaror är bra, men välj en som du verkligen blir duktig på och väljer du 3D bör du tom kanske välja inriktning då 3D programmen är så enorma. Animera humanoida rörelser med fysik etc är en helt annan sak än att ljussätta och texturers för V-ray, det går liksom inte att vara grym på rubbet. Vissa grejer som removals, matte painting etc kräver i regel att man kan flera program men specificerar sig på de delarna man behöver kunna. För avancerade removals är kombinationen After Effects, Mocha, Photoshop och någon 3D mjukvara toppen (jag kör Max och jag var rätt grym ändå på removals innan jag började producera själv). Exempel, man behöver plocka bort en bil som far genom bilden. Man trackar olika plan i Mocha, man paintar clean plates i Photsohop och compar i AE med allt vad det innebär, matcha säger och grain, rotoscopa etc. Men så är där en annan bil i bakgrunden som skall vara kvar och den har reflektioner av bilen som man tar bort samt så syns en del av teamet i reflektionen också, vips så måste man bygga en clean modell med ny reflektion i 3Ds Max och compa in över originalet osv... Någon som är grym på matte paintings modellerar outline i ett 3D program. Därefter tar man in det i Photoshop och paintar klart. Till slut smäller man samman skiten i Nuke tillsammans med lite assets från SpeedTree eller Bryce. Kanske vill man göra en ljussatt camera projection move, isf tillbaka till 3D programmet, etc... Om du inte kollat på HCWs - VFX for directors, gör det, inget nytt under sorlen egentligen och rätt utdaterad men ändå en bra genomgång av många olika delar av postprocessen. https://www.hollywoodcamerawork.com Men framförallt gäller det att specificera sig och ett till tips, detta är kanske dumt och det skulle inte fungera om alla gör det men min erfarenhet säger att de flesta post hus är intresserade av nytt bra folk. Ring dem, fråga om du kan titta förbi på fika och åk dit om det så är ett par hundra mil eller vad fan som helst. Fika med dem och fråga fråga fråga vad de söker, far hem och posta skit till dem som du gör. Träffa inte ett, ta några stycken hus så du har möjlighet att klicka och inte klicka med folk du träffar där. Det är en djävligt enkel väg men den fungerar faktiskt. Om du utvecklas, skickar dem nya saker någon gång ibland och visar att du just växer och utvecklas samtidigt som de får nya uppdrag och kunder så kommer dagen förhoppningsvis till slut då de ringer dig och har ett uppdrag till dig. Det låter galet men just det förfarandet har jag upplevt flera gånger. Fika - håll kontakten - utvecklas - uppdrag kommer - vips så har du ett jobb - fixa det med bravur och du får anställning! Ingen kommer någonsin fråga om utbildning, iaf inte mer än att för nyfikenhet, kunskap är vad som räknas, inte siffror på ett papper. Ibland är de bra för att man får guidning av folk från branschen eller kontakter in i branschen, men eget driv, ligga och lurpassa och fika är de magiska orden. Till vilka skall man vända sig, tja till alla du tror du kan funka hos och det finns många ställen, hittade denna lista med lite enkel googling och jag känner bara namnet på ett fåtal av dem och flera är spelföretag men man kan ju kolla in deras sidor, reels etc samtidigt saknar jag några så det finns fler därute: http://www.animate.se/viewtopic.php?t=13638 Kan gå god för Stopp, Syndicate, Magoo, Chimney, Goodbye Kansas (jag känner dem som Fido) och säkert ett par till men det står stilla nu... Lycka till och ha det gott, mvh /Pontus w
  6. Tja jag skulle dock säga att det ALLTID finns mycket jobb för de som är riktigt duktiga på VFX, iaf hitintills. MEN, det krävs att man är duktig och duktig innebär flera saker. Man bör vara självgående, både kreativt men också ha förmågan att själv lösa problem. Man bör också ha ett genuint kunnande och förståelse för hur datorprogram och film fungerar i korrelation till VFX. Man bör iaf bemästra ett par programvaror rejält. Sådant lär mina sig dessvärre mycket sällan via utbildningar, de kan vara bra att få kontakter med likasinnade och via lärare och före detta elever få in en fot i diverse företag. Har du vad som krävs för att bli riktigt duktig på detta så är chansen stor att du får ut mer om du pluggar själv och lär dig den hårda vägen så att säga, sådant kunnande är oslagbart, därtill har du potentialen att bygga en showreel mm. Vad för VFX är det du vill hålla på med mer exakt? Håller du redan på idag med någon programvara? Har du kanske redan idag en showreel? Mvh /Pontus w
  7. Jag har inte svarat på denna tråd tidigare så vitt jag vet och det var rätt länge sedan jag började plugga video/TV/film men jag tror ändå jag har rätt vettiga tankar då jag brinner för att hjälpa folk med filmskapande, håller kurser, hjälper folk rent generellt privat etc. Allt beror på. Börja med att ställa dig frågan vad du vill uppnå med dina studier. Rent generellt skulle jag dela in anledning till filmstudier i 5st fack, detta är min egen rätt oempiriska kategorisering. 1. Nätverkande. - Dvs bygga ett nätverk av folk (ev kurskamrater) som i framtiden kan hjälpa dig med allt möjligt, från att anställa dig i sina projekt och rekommendera dig till att hjälpa dig i dina projekt m.m. 2. Fot in i branchen. - Hjälp med praktik och kontakter in i branschen dit du vill. 3. Teoretisk vetenskaplig kunskap. - Dvs om du vill lära dig om akademiska discipliner inom film så som filmteori, filmhistoria etc dvs filmvetenskap. 4. Teoretisk praktisk kunskap. - Dvs om du vill lära dig hur man gör film, från manus och finansiering till inspelningens olika faser, roller, tekniska redskap etc. 5. Hands on kunskap. - Dvs att få testa utrustning och att helt enkelt få erfarenhet av inspelningar och testa diverse roller m.m. Vad är det här för svammel? Jo så här tänker jag. Om du väljer att plugga film i Prag, Australien eller för den delen Dalarna så begränsar du dig till stor eller viss mån till den geografiska zonen i avseende punkt 1 och 2. Det nätverk du bygger kommer inte hjälpa dig att få filmjobb om du senare vill flytta någon annan stans eller på orten om där saknas filmindustri. Om ditt mål i första hand är att skapa dig ett nätverk så leta efter en utbildning som skapar nätverk där det görs mycket film samt där du kan tänkas bo. Om ditt mål är att få in en fot i branschen via kontakter från utbildningen, sök en utbildning som har de ingångspunkter in i branschens du söker efter. Vad gäller punkt 3 så är många utbildningar på universitet och högskolor inriktade mer mot den och det kommer ge dig väldigt bra förutsättningar för fortsatta akademiska studier men kanske inte så stor förståelse kring hur man spelar in film och ej heller bättre förutsättningar för att jobba med film rent praktiskt i framtiden, iaf inte mer än marginella förbättringar. Om det är teoretisk kunskap om själva inspelningarna du är ute efter bör du leta efter en utbildning där de gör sådant som du vill göra och där de har sådan utrustning som du vill jobba med. Dock skulle jag säga att denna punkt fixar du bäst hemma vid datorn genom att kolla på tutorials och bakomfilmer m.m. rörande film. Och hands on dvs punkt 5, ja det kan vara trixigt. Har man inte vänner att göra film med eller tillgång till utrustning så finns det många olika alternativ varav ett är olika utbildningar men då gäller det att utbildningen har bra utrustning och personer som verkligen är duktiga på det de gör, så väl lärare som elever. Om alla elever är amatörer och lärarna har noll koll lär man sig inte mer än det man gör om man leker sig fram med polarna, snarare tvärtom. Rent generellt så skulle jag försökt skapa mig en plan som sagt, vad vill du och vart vill du? Vill du jobba med film som fotograf, producent etc i den s.k svenska filmindustrin om fem år så skulle jag se mig om efter möjlighet att få praktik eller göra gratisjobb på filminspelningar helt enkelt. Är en utbildning vägen dit, svårt att säga men vissa utbildningar ger absolut inkörsportar och möjligheter att ta sig in i filmindustrin, dock lär du behöva lämna dalarna för det och det finns snabbare och bättre sätt att ta sig in än en utbildning innan själva praktiken, de flesta praktikanter börjar ändå med att köra bil, koka kaffe eller dra fram kablar till kameran etc. Vill du göra egen film och växa själv som egensinnig filmmakare skulle jag ställa mig mycket tveksam till filmutbildningar, speciellt då de innebär studielån m.m. Är pengar inget problem så kan du skita i det men jag skulle annars säga att leta upp din (en av dina) lokala filmkonsulent(er) och bara be om att få komma på besök, ta en fika etc. https://filmidalarna.se/om-oss/personal Därefter se till att gå på alla träffar, försöka nästla dig in. Har de kurser? Har de utrustning du kan lära dig? Vad finns det för nätverk och vad gör dessa figurer, kan du hänga med på något hörn och hjälpa till och sno med dig några av dem till dina egna projekt? Blandar du det med att plöja tutorials, litteratur om manusskrivande, podar etc så kommer du ha en långt mer mångfacetterad och solid grund än någon filmutbildning kan ge dig. Detta gäller allt förutom långfilmsproduktion. Vist kan även denna väg vara en väg in, men den är svårare än att helt enkelt börja praktisera på långfilmer. Filmbranschen är en så djävulskt liten och hård bransch, så väl långfilmssidan som den för reklam och företagsfilm. Om du ämnar slå dig in där så behöver du ett ofantligt driv och lite tur på det för att kunna försörja dig. Ibland kanske det känns som om en utbildning fixar biffen och så är man inne, men man får inget gratis bara för att man gått en utbildning och även om man som av en händelse får det så kommer man vara ute ur den lika snabbt som man kom in om man inte har drivet att ta sig dit själv. Därför skulle jag säga att det bara är ytterst få tillfällen jag skulle rekommendera filmutbildningar. De få undantag jag ser är: .allmän förkovran .knyta kontakter .få möjlighet och finansiering att ägna sig åt sin passion tillsammans med likasinnade för en period .få testa på utrustning som man inte har tillgång till (förutsatt att skolan har sådan) .få möjlighet till bra praktik. I alla andra fall tror jag att det finns vettigare vägar in. Lycka till hur som helst och ha det gott, mvh /Pontus w
  8. Har inte stenkoll på hur bra de är, men jag är rätt säker på att de vanligaste, mest flexibla och mest specificerade är gefvert - http://www.gefvert.se Vet många som har dem och tycker att de är toppen, men iom att jag aldrig haft med de att bära själv vågar jag inte rekommendera dem rakt av. Mvh /Pontus
  9. Peus

    Dvd kapitel till text?

    Jo detta forum är rätt avsomnat, det är kanske fem personer som postar här regelbundet. För övrigt är det du efterfrågar en väldigt specifik fråga om reversed engineering av DVD authoring typ, inte konstigt att du får bättre svar på datorrelaterade forum iom att detta är långt mycket närmare rippning och kopiering av DVDer än något någon som skapar film jobbar med. För övrigt har du ställt frågan under videoredigering, vilket har extra lite med detta att göra. Hur som helst så är mitt råd helt enkelt att leta annorstädes, där man exempelvis diskuterar att kopierar DVDer, lycka till!
  10. Hmm, har inget säkert svar men vad händer och kan inte lösa det problemet men för att rädda projektet nu kanske jag kan komma med tips om det behövs, gör det det? Om så: Om du sänker nivåerna exempelvis 10db? Fungerar det kan du ju ta in ljudet i Audition och justera det rätt. Du kan även testa att lägga på en limiter på spåret med exempelvis Multiband Compressor eller Dynamics. Kanske hjälper, kanske inte, annars borde det ju fungera att göra 100.04% justeringen och hela mixen i Audition och lyfta in men förstår att det kanske blir ett enormt merjobb. A ja lycka till, mvh /Pontus w
  11. Peus

    Format till TV

    Retoriskt ett av de dummare påståenden man kan göra. Yttrandefrihet eller frihet över huvud taget garanterar inte att det man ger uttryck för eller det man gör inte är dumt, det är snarare så att man får vara dum om man vill. Jag kan exempelvis välja att bajsa i mitt handfat, det är kanske inte att föredra men jag har själv rätten att göra så. Du har rätten att göra dumma saker, och huruvida de saker du gör eller uttrycker är dumma kommer eventuellt personer att upplysa dig om. Jag skrev inte att det du skrev var dumt, notera det, däremot undrar jag fortfarande vad för relevans det hade för trådskaparen och vad det tillförde tråden? På riktigt så undrar jag hur du tänkte. För övrigt råder inte yttrandefrihet här då detta är ett administrerat forum. Det som råder är forumets regler och då skulle man kunna välja att som admin ta bort ovidkommande inlägg, som båda dina är och som båda mina svar kommer vara. Hur menar du här? 25fps är det standardformat för progressiv rörlig bild i Sverige, eller ja tillsammans med 24fps för film då. Men hur menar du att det inte kan vara så noga? Vad är det som inte är noga, fps på TV? Jag hänger inte med, vad är det du upplever som är dåligt med TV-sändningar och som du matchar? Det finns så många parametrar att ta hänsyn till när man producerar för TV men jag lovar att om de inte skulle hålla hårt på kraven skulle det bli en enda sörja. Det skulle bli ryckigt och djävligt, osynk på ljud, pixlig bild, utdragen bildformat vertikalt eller horisontellt, konstiga färger och gamma kurvor, extremt varierande ljudvolymer, diverse andra ljudproblem, bildproblem osv. Faktum är att det nog skulle vara svartruta rätt ofta. Det man förhåller sig till är en standard för att allt skall matcha, ljudet skall ligga i ungefär samma nivå, bilden skall se ut som den var tänkt att se ut och i övrigt överensstämma med det format som sänds. TV sänds ju ut med många olika tekniker, via satellit, kabel, web och marknät. Givetvis blir bilden på en marksändning i SD-format sämre än på en HD sändning man plockar in via sin parabol. Därtill så kommer nyheter och andra medier ibland använda klipp filmade med mobil eller liknande men det efter att usel bildkvalité till trots ändå anpassat formatet till sin egen standard efter deras då bästa förmåga. Vist kan du då hävda att jag men du fixar alla olika format med bra kvalité, ja givetvis men den streamingutrustning du använder fungerar efter helt andra förutsättningar med extremt mycket lägre krav på stabilitet och kontinuitet osv. A ja, ha det bra du med!
  12. Peus

    Format till TV

    Hej, nu är jag på dig igen men vad har detta med något att göra, som vanligt? Och nej det mänskliga ögat kan uppfatta avsevärt högre hz än 24. Blinkande från en projektor med 24 blinkningar per sekund är mycket för lågt för att vara behagligt så att på en traditionell biograf för spelfilm visas varje bildruta två gånger efter varandra dvs 48hz. Presenteras man en film filmad med relativt lång slutartid och motionblur så kommer ögat automatiskt att sätta samman bilder i en följd till en relativt mjuk rörelse, därmed inte sagt att man uppfattar fler bilder. Det finns givetvis en anledning att Bilbo spelades in i 48Hz och att man kan se skillnad på TV sändningar i 50Hz och 60Hz jämfört med film filmat i 24hz. Vad beträffar "gamerfolket" spelar dessa utan motion blur (finns givetvis undantag) och påverkar själva kamerans/spelets rörelse i realtid varvid känsligheten blir högre än när man sitter i biofotöljen. Således vill de flesta gamers ha högre hz än 60 om möjligt, just nu blir bildskärmar med 240hz allt mer populära. 240hz är dock i överkant men upp till 100hz fixar de flesta att urskilja utan större problem. Ett område där detta blir extra tydligt är när det kommer till VR. För övrigt är mycket animerad film endast animerad i 12 bilder i sekunden och inte sällan utan motion blur, och stumfilm låg ofta på 16 och upp osv. Återigen, vad har detta med den initiala frågan att göra, det är ingen hjälp för trådskaparen med felaktig information eller spekulationer. Varför läser du inte på innan du skriver något dylikt, internet är ju fyllt med kunskap som du i vissa fall är knivskarp på att leta fram?
  13. Peus

    Format till TV

    Hej, var var en mycket generell fråga som därmed blir omöjlig att besvara då det finns många olika kanaler, vissa med lokala sändningar och olika redaktioner med olika sorters program osv. Som om inte det vore nog ser TV standarderna olika ut i hela världen så det beror också på var i världen kanalen återfinns. De olika kanalerna brukar ha specar för program eller/och reklam, dock finns det alltid undantag, ofta när det gäller drama-produktioner. Här kan du leta upp SVTs exempelvis: http://www.svtb2b.se/?page_id=128 De flesta övriga kanaler har inga öppna specar utan dessa brukar man få när man jobbar åt dem eller skall skicka in material etc... Lycka till mvh /Pontus w
  14. Peus

    Ronin 2 Gimbal

    Vet ej om någon kurs men det är inte svårt och är i princip som alla andra gimbals väldigt intuitivt. Det finns givetvis en massa parametrar att leka med som hastighet, responsivitet etc men jag skulle säga att man lär sig sådant bäst genom att testa och förstår man inte hur de hänger ihop finns det väldigt enkla texter eller youtube videor som förklarar - i princip samma inställningar för 2:an så denna video borde fungera bra, speciell andra delen etc, https://www.youtube.com/watch?v=c6ygxVcIpro. Har du inte tillgång till en så hyr en för en dag eller ett par och lek. Lycka till, mvh /Pontus w
  15. Och nu kör vi igen, kom igen detta blir larvigt på riktigt. Var skrev någon att Premiere är mer lättdrivet än resolve? Exempelvis så skrev jag vad för grafikkort som räcker gott och väl i Premiere för 4K. Så vitt jag vet - Max får gärna rätta mig - används inte GPU för video decoding i Premiere så RAW (vad det nu är, DNG?) eller mp4 (h.264?) spelar mindre roll, 4K som 4K. Hur som helst Aettan, vad ger du mrpimmy för hjälp här egentligen? Han (förutsätter att det är en han iom mr) klipper i Premiere och har på intet sätt efterfrågat något annat alternativ. Han frågar om ett grafikkort för runt 2 000:- och du drämmer till med ett för väldigt mycket mer utan att egentligen kunna motivera det då ett GTX 1060 med 6GB minne räcker mer än väl för 4K. 4K som han inte ens efterfrågat, han klipper HD. Jag håller delvis med dig men ger ett mer prisvärt förslag, då går du i taket och börjar dilla om att resolve är lättdrivet samt om raw kontra mp4. Vad då mp4 för övrigt och vad då raw, det är inte som om det är två väldigt generaliserade uttryck? Och vad har monitorkort med något i denna tråd att göra, eller en "färgäkta" skärm? Eller kostnaden för Premiere, ingen har nämnt det tidigare i tråden. Och jo Premiere är nog mer lättdrivet än Resolve när det gäller klippning, traditionellt i alla fall och hur bra än 14 är så kräver det ganska mycket krut, det ändras iofs med rejäl fart så jag har inte sett något test på någon månad, så vem vet, har inte koll på mindre uppdateringar till resolve heller. Och ja, Resolve hanterar - så vitt jag vet - iaf DNG (RAW) bättre än Premiere, vad har det med saken att göra, den här tråden handlar om grafikkort. För övrigt finns det fler format än olika RAW-format och olika mpeg 4-format, ProRes eller DnxHD är väldigt vanligt exempelvis, även äldre mpeg format osv... Återigen har det inget med detta att göra då trådskaparen inte svarat på vilka codecs han jobbar med, men om man skall gissa är nog något h.264 format troligast eftersom det trodde vara det vanligaste förekommande formatet i dag. A ja, god natt på er allihop.
×
×
  • Skapa nytt...