Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

En kväll för ett par månader sedan släpade jag nöjd och berusad hem en aluminumlåda innehållandes vad jag trodde var en 35mm studiokamera, detta trots att jag burit en kassettspelare på axeln. Följande dag blev lite av en besikelse när jag märkte att den spelade in på VHS.

Kameran är en JVC KY-2700 och objektivet en Canon Macro TV Zoom 9-118mm 1:16. Jag har inte så mycket koll på kameror än mindre de av äldre fabrikat. Någon som kan upplysa mig?

Jag hittade en instruktionsbok som jag länkar nedan men annars har jag inte hittat mycket information. På ebay finns en del auktioner på "lillebrorsan" men inte någon utav denna modell.

Jag har tyvärr inte använt kameran ännu. Har inga kassetter men kopplade dock upp den och fick en blå bild?

Är kameran värd något idag? Optiket?

Har du erfarenhet utav denna eller andra äldre kameror posta gärna ett par rader!

Mvh Johan

JVC KY-2700

jvc_1.jpg

jvc_2.jpg

Posted

Värde, nja, optiken, mja lite kanske.

35mm kamera ja du, de är enorma bestar det och speciellt studio-varianterna som ofta är rejält blimpade m.m. 16mm hade varit troligare men filmkameror spelar ju in på film med magg till filmen, saknas på den kameran likt alla andra band-kameror alltså en videokamera som spelar in på video-band.

Dock är den ju hur cool som helst, snygg som attans! Vilket gör att du säkert kan få några hundra för den bara för det. Jag tror att om du har tur får du mer för den kameran än för en usel åldrad 16 eller 35mm kamera, dock lär det inte handla om några stora summor direkt.

Mvh /Pontus w

Posted

VHS låter lite "ovanligt". KY-2900 användes väl oftast tillsammans med JVCs U-matic-saker. Jag hade till nyligen både en portabel JVC U-matic, samt redigering med två U-matic-bandspelare. Men kamera saknade. Bandspelarena släpade jag till återvinningscentalen i höstas, de stationära vägde säkert 45 kg styck.