Jump to content

jag

Members
  • Content Count

    75
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

  • Job/title
    Media
  • Name
    Petter

Filmskapande

  • Gear
    MixPre-6
    CM3/AT3031/4041/875R/835b/
    Nikon V3/J5/D3s/D3X - Mycket Nikon glas.
    JVC HM150
  1. Det verkar ju helt knasigt att kunna dubbla ljudspåret utan att sedan kunna kontrollera dem individuellt. Om den är konstruerad så återstår väl bara att köra en dämpning direkt på micken eller på kamerans ljudingång.
  2. Om du gör följande: 1. Anslut micken till CH1 2. Sätta Input Switch till EXT. 3. På CH1 välja MIC alt MIC+48V beroende på om du vill ha micken fantommatad eller inte. 4. I menyn 'XLR Rec Channel' ställa in CH1/2 5. Justera nivåerna med tydlig skillnad med rattarna på greppet. T.ex. CH1 på 3 och CH2 på 7. Får du då samma nivå på CH2 som den nivå du ställer på CH1?
  3. Du nämner att du kommer att filma en del jakt under kvällstid. Förutom mörkret kommer det att vara en väldig tystnad du ska förmedla. Följt av en rejäl pang om det är kulvapen det handlar om. Dålig mikrofon och recorder/mixer riskerar att brusa rejält och ha låg dynamik vilket kan förta hela produktionen och spänningen med att se den inspelade jakten. Så du bör ha mickar och system med lågt brus och bra dynamik som klarar högre ljudtryck utan att låta bedrövligt.
  4. Du kommer att känna en markant skillnad med 8GB om du kör OS X 10.9 vilken konsumerar rejält med minne. 2 GB är för lite även om du har 10.7/10.8, så med 8GB kommer dina program att fungera mycket bättre då systemet slipper flytta data till och från din disk hela tiden. Att byta disk till SSD kommer också att hjälpa mycket. Däremot är det inte så enkelt som man skulle önska då du behöver plocka loss frontglaset och lyfta på innanmätet. Det går men om du inte känner dig trygg i det så kanske det kan vara värt att lämna in den för diskbytet. tillägg: Din mac har 4 minnesslottar om jag in
  5. Vi har ett stort antal 27" Ultasharp på jobbet och de är väldigt fina skärmar. Vi har några Eizo också som är klart vassare men kostar bra mycket mera. Men inget slår Ultasharp-skärmarna för det priset.
  6. Beror på vilken faktor du vill jämföra. Pris? Storlek? Sensoryta? Utbytbar optik? Handhavande? XA-20 är en hyperkompakt allt i ett videokamera som har mindre sensor, 20x zoom, få manuella knappar och touch skärm. Inget är något du hittar på en 550 vilket är en stillbildskamera som i viss mån kan filma video men som kräver rigg för att kunna hanteras tillsammans med kringutrustningen. Berätta hur du planerar att använda kameran och vilka kriterier du vill jämföra. :)
  7. Om din dator har ett kort eller extern enhet för HDMI capture så bör inte det vara något problem. D800an lämnar väl 8-bitars 422 i en 10-bitars ström har jag för mig.
  8. Inte så många men 1080p50/60 alt 720p50/60 hade varit trevligt men den klarar inte något av det.
  9. jag

    Steadicam

    På en borstlös motor roterar magneterna runt spolen vilket gör den starkare, effektivare och tystare än den traditionella motorn vilken har ett mekaniskt slitage då spolen roterar runt magneterna som sitter stilla. Dock krävs lite elektronik som styr bl.a. spänningen och tid till den borstlösa motorn. Borstlösa motorer är det som gäller när man behöver prestanda som vridmoment, låg ljudnivå osv. Bra att höra RWSen har detta. :)
  10. Testa HandBrake: Open Source Video Transcoder Den tror jag klarar av att konvertera MTS till mp4/h.264 som imovie borde kunna fixa.
  11. Som kimster skriver vill du vekligen inte köra 422HQ HD över ett nätverk med endast 100MB/s. Men du skriver både material och redigera på servern? Du menar att dina filer ligger på servern och du redigerar på din MBP men med filerna fortfarande på servern. Dvs inte lokalt på macen? Du har troligen inte plats med fler än 4 strömmar om ens det. Det kan funka med någon enstaka ström men du kommer garanterat att tappa frames mm om du gör mer än så. Även om FW800 lokalt på pappret ger lägre bandbredd så klarar den sig bättre tack vare protokollet men det är att "edga" en del. Jag ty
  12. Ethernet ger dig 1Gbit vilket resulterar i lite över 100MB/s. Vad är det för material du ska redigera? Med prores 422 lt i 1080 närmar du dig 100Mbit/s. Några strömmar och du är snart utan utrymme. 422 HQ drar över 200Mbit/s. Firewire reserverade bandbredd för att inte förlora frames, esata har bra mycket mera fart och thunderbolt toppar med 10Gbit i vardera riktning. Är det lägre dataflöden du ska redigera så kanske det funkar men risken är att de inte kommer att gå så smidigt att skippa runt i klippen. Kanske någon annan har provat redigera över nätverk för jag har inte allt för
  13. Jag skulle inte tveka en sekund på att köpa en HM600 om jag hade pengarna och storleken/vikten inte var helt kritisk. HM600:an har underbar bldkvalité, rejäl zoom, mycket bra och snabb support från JVC. XA-serien tycker jag visserligen är exemplarisk storleksmässigt för det jag filmar och ger möjligheten att alltid ha den med sig utan att den är i vägen. Men de är lika sparsmakade på manuella kontroller som de är fyllda med trevliga finesser. XF100 är läcker den med men jag tror den snart kommer att ersättas på samma sätt som XA-serien fått efterträdare. Jag valde en HM150 som är ett pa
  14. XA-10/20/25 och XF-10x har väl alla ND-filter men de är inte manuella sådana. De har läget Av eller Auto och aktiveras när du justerar bländaren förbi ett visst läge.
×
×
  • Create New...