Gå till innehåll

Videoalternativ till systemkamera


Bauget

Recommended Posts

Beror på vilken faktor du vill jämföra.

Pris?

Storlek?

Sensoryta?

Utbytbar optik?

Handhavande?

 

XA-20 är en hyperkompakt allt i ett videokamera som har mindre sensor, 20x zoom, få manuella knappar och touch skärm.

Inget är något du hittar på en 550 vilket är en stillbildskamera som i viss mån kan filma video men som kräver rigg för att kunna hanteras tillsammans med kringutrustningen.

 

Berätta hur du planerar att använda kameran och vilka kriterier du vill jämföra. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror på vilken faktor du vill jämföra.

Pris?

Storlek?

Sensoryta?

Utbytbar optik?

Handhavande?

 

XA-20 är en hyperkompakt allt i ett videokamera som har mindre sensor, 20x zoom, få manuella knappar och touch skärm.

Inget är något du hittar på en 550 vilket är en stillbildskamera som i viss mån kan filma video men som kräver rigg för att kunna hanteras tillsammans med kringutrustningen.

 

Berätta hur du planerar att använda kameran och vilka kriterier du vill jämföra. :)

 

550d kräver ingen rigg.

Ingen DSLR kräver rigg. Vissa filmare tycker att rigg underlättar deras arbete andra behöver det för att de är lata och slarviga.

Är rigg bra, ja

Krävs det, nej

 

Ta tex alla avsnitt inspelade av digitalrev TV, lok kör handhållet utan rigg. Det beror helt enkelt på vad det är du ska göra. Jag filmar alltid med stativ eller monopod både med DSLR eller videokamera så jag ser ingen nytta med saker som rigg, followfocus, optisk bildsabilisering osv som andra säger krävs.

Länk till kommentar
Share on other sites

550d kräver ingen rigg.

Ingen DSLR kräver rigg. Vissa filmare tycker att rigg underlättar deras arbete andra behöver det för att de är lata och slarviga.

Är rigg bra, ja

Krävs det, nej

 

Ta tex alla avsnitt inspelade av digitalrev TV, lok kör handhållet utan rigg. Det beror helt enkelt på vad det är du ska göra. Jag filmar alltid med stativ eller monopod både med DSLR eller videokamera så jag ser ingen nytta med saker som rigg, followfocus, optisk bildsabilisering osv som andra säger krävs.

 

Herre min gud vad duktiga digitalrev är på start och stop... Det känns som det är där annars man riskerar att skaka till mest. Fantastiska operatörer!

Länk till kommentar
Share on other sites

Herre min gud vad duktiga digitalrev är på start och stop... Det känns som det är där annars man riskerar att skaka till mest. Fantastiska operatörer!

 

Snacka om att missa poängen.

 

Jag står fast vid att folk som vill börja med film ska filma mer och sluta köpa massa bös. Blir det skakigt, ja men håll då kameran still.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmar extremsport på hyfsad nivå, hade en 550d som blev stulen och funderar över om man ska köpa en ny systemksmera eller gå över till videokamera. Har filmat med glidecam 2000 pro och stativ med min 550d och varit nöjd. Det jsg undrar är om xa20 har samma bild Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmar extremsport på hyfsad nivå, hade en 550d som blev stulen och funderar över om man ska köpa en ny systemksmera eller gå över till videokamera. Har filmat med glidecam 2000 pro och stativ med min 550d och varit nöjd. Det jag undrar är om xa20 har samma bild Kvalitet som jag fått med min 550d? Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmar extremsport på hyfsad nivå, hade en 550d som blev stulen och funderar över om man ska köpa en ny systemksmera eller gå över till videokamera. Har filmat med glidecam 2000 pro och stativ med min 550d och varit nöjd. Det jag undrar är om xa20 har samma bild Kvalitet som jag fått med min 550d? Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror på vilken faktor du vill jämföra.

Pris?

Storlek?

Sensoryta?

Utbytbar optik?

Handhavande?

 

XA-20 är en hyperkompakt allt i ett videokamera som har mindre sensor, 20x zoom, få manuella knappar och touch skärm.

Inget är något du hittar på en 550 vilket är en stillbildskamera som i viss mån kan filma video men som kräver rigg för att kunna hanteras tillsammans med kringutrustningen.

 

Berätta hur du planerar att använda kameran och vilka kriterier du vill jämföra. :)

 

Filmar extremsport på hyfsad nivå, hade en 550d som blev stulen och funderar över om man ska köpa en ny systemksmera eller gå över till videokamera. Har filmat med glidecam 2000 pro och stativ med min 550d och varit nöjd. Det jag undrar är om xa20 har samma bild Kvalitet som jag fått med min 550d? Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Snacka om att missa poängen.

 

Jag står fast vid att folk som vill börja med film ska filma mer och sluta köpa massa bös. Blir det skakigt, ja men håll då kameran still.

 

Utan tvekan, hårt arbete gör en jäkla skillnad. Handlade inte om att jag missade någon poäng; utan snarare att jag blev imponerad över hur pass stadiga de var på handen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...