Jump to content

Holck

Members
  • Content Count

    62
  • Joined

Community Reputation

10 Good

2 Followers

Personlig information

  • Job/title
    Konsult
  • Name
    Anders Holck

Filmskapande

  • Gear
    BlackMagic Pocket Cinema Camera, Sony FDR-AX100, Canon 5D mk2 + mängd objektiv
  • Interests
    Bild och data
  1. Det är inte att de inte har tid. Det är att de inte är tillräckligt intresserade för att spendera sin fritid på denna syssla. Jag har ett mycket krävande jobb och tvingar inte jag mig själv att åka från kontoret skulle jag ha jobb dygnet runt. Trots detta har jag tid att göra en hel del musikvideos, intervjuer/utbildningsvideos och ska snart dra igång en youtubeserie. Prioritering, brinna för det, prova att inte sätta sig själv i världens center och att inte vara lat/bekväm är för för många en mycket svår mix. Du får helt enkelt leta vidare. Du märker när du hittar rätt. Märker du a
  2. Vad du säger är extremt intressant. Själv filmar jag och är hyfsat trött på att behöva vara "one man band" för allt som ska göras. Hitta folk som intresserar sig för manus är mycket svårt. Hitta dem som faktiskt dyker upp på avtalad tid, där de ska vara "talents" är svårt. Gör en del musikvideos och varken artisten, dess managers eller liknande förefaller vara ett dugg intresserade av vad som ens ska vara med på videon.. "hitta på nåt"... Så, ja, jag förstår vad du menar.. Just nu gör jag mest instruktionsvideos på jobbet (då jag eg. jobbar med teknisk forskning) och det är ju i
  3. Filmar mycket med min Ursa 4.6K och tycker att den är fantastisk. Jag har kört en del FS7 men jag är inte vän med likfärgerna som kommer ur den. Jag får arbeta mycket med att isolera hudtoner och grada dem separat för att inte ge en övermättad bild om jag bara boostar färgerna allmänt. Ursan däremot tycker jag har betydligt varmare och trevligare bild. Orkar man inte lägga så mycket tid på grading kan man ju bara köra en lut. Om du har problem att hitta rätt brännvidder och objektiv som klarar "allt" så hade jag såld Ursan och köpt Ursa Pro. Om 4K inte är ett måste hade jag kört B4-glu
  4. Hur har det gått? Var i Sverige är det? Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
  5. Mp4/h264 är leveransformat. Inte bra för editering. Du förstör precis all anledning till varför man köper t.ex en ursa. Kör dnxhd/hr och gör din master i detta också, 4:2:2. För webben kan du exportera till h.264. Ett problem med denna codec är blandning av x264/h264. Blir aldrig samma look i olika program. Jag filmar mycket med ursa mini 4.6k samt pocketkameran i både raw och prores. Jag kör endast dnxhd/hr eller prores beroende på Windows eller Mac. Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
  6. Verkar vara ett välunderhållet och spamfritt forum.. Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
  7. 8mm finns det editorer att hyra mycket billigt / gratis och man kan göra det hemma. 16mm är ovanligare och oftast har man större bord för detta. 35mm anses vara högst i näringskedjan och således endast i speciella rum. Du kan ju kontakta t.ex Uppsala Bildteknik och kolla med dem om de har saker du kanske kan få använda hos dem. http://www.uppsalabildteknik.com/ Angående att hyra kamera.. 8mm köper du. Det kostar inget. 16mm KAN du köpa men vill du upp i lite större kameror kan du hyra. 35mm hyr du. Dagsljus har sådana för uthyrning. Film, räkna med sekundpriser på 1:50 till 1
  8. Black magic video assist hade jag köpt.
  9. Skapa proxys. Arbeta i performancläget tills du ska exporta. Få program transcodar snabbare än fcp
  10. Samtliga klipp som finns ute med denna kamera är filmade i prores 422. Kommer att främst filma HD med min beroende på budget och mål. 4k är mer en nice to have och ska jag köpa en dyr kamera så är det bra om den är framtidssäker. PL är som skrivet mer rejält men ef är billigare i dagsläget. Jag köper EF.. Mina PL går att med adapter köra på EF. Dock går inte alla då de kan gå djupt. Vissa gosiga signaturlooks från filmvärlden är ju från PL gluggar... Ska du göra musikvideos och reklam, kör EF. Långfilmer för tv eller bio, skaffa PL.
  11. Jag blandar med pro och konsumentkameror vilket inte är helt rätt. Jag tycker absolut att det är värt att sprida en sak som jag har konstaterat även om fallen kan variera mellan kameramodeller. I fallet FDR-AX100 blir absolut en bild med mycket action klart försämrad i högre framerate mot en i lägre i dito bitrate. Overcrank (50 fps sparat i 25 fps (2 sek / sek sparat med bibehållen bitrate) är det jag talar om och absolut, vissa är bra - vissa är sämre. Jag talar inte om att det är en lösning på alla problem men på en del kameror har resultatet blivit bättre. Just FS7 har väl fått en del
  12. Hälften stämmer in på en linjärt komprimerad codec. Mitt svar var väl inte direkt baserad på XAVC. Utan teknik är följande iaktagelse gjord: I fallet XAVC* så körde jag med min AX100 för ett fiskeprogram. Skulle ta lite 50p när ena killen vevade ut sin flugfiskelina. Detta för att köra i halva hastigheten senare och således få lite slowmotion. Råklippet från kameran såg bedrövlig ut. I 25p såg det fint ut. I 50p såg det bedrövligt ut med allt vatten. Fick kasta klippen. Så, utan overcrank så finns det risker för en radikal förlust i 50p vs. 25p. // Anders
  13. Visst, men ska jag bli för teknisk blir inlägget ointressant för många. Ren fingervisning indikerar absolut att i en komplex miljö tappar man mycket på det. Generellt är också framerate tycke och smak. Många gillar mjukheten, jag gör det inte.
  14. Svarar mellan dina rader. Finns inget jag skulle kalla stabil autofokusering. Jag har inte sett det än men närmast är väl C100 mk2 Dual pixel AF. En kamera kan inte veta vad du vill ha i fokus - framförallt när du blir mer kreativ i filmandet. Flyguppvisningar och flygande fåglar långt upp är bägge inom "indefinit" på objektivet. Rattar man över gluggen på "oändlig" så behöver man inte oroa sig över dålig autofokus osv. Bara att dra den i botten så att säga. Inlärningskurvan är i princip obefintlig att ratta manuell fokus. Med dagens hjälpmedel som Focus Peaking är det busenkelt
  15. Finns support för 30, 48, 50 och 60 fps också i DCP. Hobbit t.ex var ju i 48 fps. För biograf ska man helst undvika chroma subsampling eller i alla fall ha materialet i 4:4:4. I övrigt i Sverige bör man hålla sig till 25p (alt. 24p för film) eller 50i. Övriga är som tidigare sagt för slowmotion mest. Är filmen tänkt att visas på TV eller dylikt bör du efterfråga en chroma subsampling på 4:2:2 också. Det är nästan viktigare än 24 vs. 25p. SVT vägrar i princip ta emot 4:2:0 vilket de flesta amatörkamerorna filmar i. Sen kan man kika på sin codec. Låt säga AVCHD 24Mbit... denna ge
×
×
  • Create New...