Gå till innehåll

Extrem vinjettering. Panasonic med Canon optik


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Nyligen testat ett EF 24-70 2.8 med adapter på min Panasonic AF101. Snygg bild men en helt extrem vinjettering. Kan klart vara en fräck effekt om man gillar sånt. Men verkar vara svårt att undgå den helt. Det märkliga/bakvända är att den är som minst synbar vid 2.8 och när man bländar ner kryper den in ganska omgående. Ser ju ingen skala men tippar på runt 4, kanske 5.6 blir max nedbländat innan det börjar vinjettera så mycket att det blir oanvändbart. Detta gäller på samtliga brännvidder.

 

Någon som filmar med samma optik, utrustning eller kan ge mig en vettig förklaring till detta skumma fenomen?

 

Vänligen Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Bild?

 

Ja, instämmer, samt vad är det för adapter, mer exakt objektivnamn dvs revison, model osv?

 

Låter som bländaren skapar vinjeteringen iom att öppningen blir mindre, det i sin tur skulle kunna tyda på att objektivet är i helt fel läge jämte fokusplanet. Kan du fokusera på oändlighet samt nå närgränsen med skärpa och stämmer markeringarna på objektivet (ungefär)?

 

Samt när du bländar ned, hur går du tillväga då, gör du det på adaptern, objektivet eller ja?

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Tror problemet är ur världen. Hittade en annan adapter i gömmorna.. Vad är för märke på adaptern har jag ingen aning om. Det a la Ebay Canon EF - M4/3. Canons bländare är ju elektroniska, så ingen bländarring på objektivet vilket är ett EF 24-70 2.8L. Man får helt enkelt fästa det på en stillbildare och öppna upp det till max på viset för att sedan haka på det på 101:an. Den "nya" jag hittade har skala på bländarringen. Den har samma tendenser men inte i närheten av den andra. Närgräns inga problem med fokus, samma med oändligt. Egentligen inga bekymmer alls ang fokus. Fungerar klockrent på samtliga brännvidder. Men jag tror du var inne på rätt spår peus, kan vara att det inte legat helt rätt i förhållande. Något ditåt i alla fall låter rimligt. Kan inte komma på någon annan anledning som känns rimlig men kan inte se något för blotta ögat som skulle indikera på fel på adaptern. Skillnaden är rejäl i alla fall. Det går att stänga ner nästan till 16 innan samma effekt uppkommer. Och där filmar jag aldrig ändå så problemet är nog helt ur världen.

 

Inte dumt att städa ibland trots allt..rena slumpen att jag hittade den här :) Stort tack i alla fall för vänligheten/Mvh Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...