Gå till innehåll

stor skärm för redigering 27"


styrbjörn

Recommended Posts

Jag har alltid använt mig av två lika stora skärmar för videoredigering (som dom flesta andra gissar jag på)

Nu när den ena gått sönder börjar jag fundera i nya banor.

 

Här är frågan till er:

Vad är för/nackdelar med en styck 20" och en 27" jämfört med två stycken 20"?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror nog på ditt workflow, men rent spontant så känns det som en rätt bra kombination, där den större kan användas till mer detaljarbete, då det är lättare att upptäcka missar om du exempelvis jobbar med något grafiskt innehåll. Men jag anser att en 20" resp. en 27" är fördelaktigt mot två 27" likaså, då ytan av en 27" kan tyckas väl stor. Ibland.

 

Använde 27" när jag jobbade grafiskt ett tag, och det känns märkligt om man kommer väldigt nära (vilket jag ofta gör). Trivs betydligt bättre med min 22" hemma, även om jag ibland slår upp projekt i TVn (32") för att leta efter sånt man kan tänkas haka upp sig på. Sedan att använda två olika skärmstorlekar ser inte jag som ett problem i sig. Men det kan ju vara en smaksak, det med!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja precis. Jag har även varit lite fundersam kring hur upplösningen blir på en sådan stor skärm, om man skulle tex köra programet på den. Man måste ju minst ha 1080p.

Försökte bild-googla lite olika studiosetups och se hur andra har löst det. Dom flesta som har en stor skärm använder ju även 2st små. alltså totalt 3 skärmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

2560*1440 körde jag på den skärmen. Vet inte om en 1080p skulle vara tillfredsställande. Bästa vore ju att komma iväg och titta på en om du har möjligheten.

Att ha en stor och en lite mindre skärm är nog i sig ganska udda, men jag tror det är varken ut eller in och en ren smaksak faktiskt. Samt vad du ska använda den till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Färger är viktigare än upplösning, 2560 är ganska marginellt IMO men för stillbilder och spelande gör det skillnad. Själv väntar jag på HDMI 2.0 (hurry it up already!!) och 4K 32" med bra färger, nåt år till så! /nerd

 

Jag jobbade inte med film alls under den tiden. Som sagt har jag inte jobbat med en 1080p i de storlekarna öht. Dock har jag en tendens att komma lite för nära skärmen vid djup koncentration! Då kunde man helt klart urskilja pixlarna även på den.

Så ja, nä. Jag skulle inte köra en 1080p in any case. Upp till 24" möjligen. Annars, ja, det har stagnerat lite i upplösningarna bland "billiga" (under 10 000) skärmar. Extra tydligt blir det när man tittar på mindre enheter om 5" som redan belönats med skärmar på 1080p. Därefter känns det ganska löjligt att köpa en TV idag med samma upplösning.

 

Sen ska man dock ha i åtanke, som du säger, att sånt som exempelvis svärta, färgdjup, en fungerande kalibrering etc. är viktigare, ju större skärmyta man har. Men just dessa saker känns ganska "standard" på de flesta skärmar idag, i synnerhet de som är i 1440p, som i regel inte är vilka konsumentskärmar som helst. På det företaget har de förra modellen av Apples skärmar t.ex. som dock var en traditionell LCD, imacen jag kör hemma är betydligt behagligare att jobba med, även om jag inte haft några problem med dålig svärta eller liknande på någon av dem.

 

Men det finns säkert grisar i säcken även på den marknaden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Två, eller tre skärmar med olika upplösning vid redigering är rätt vanligt (jag bygger redigeringssystem). Ofta har man en huvudskärm (den med högst upplösning) med timeline och videofönster (source & program). De andra skärmarna brukar vara en video out d.v.s. program/preview och/eller en med binar/mappar.

 

Sedan tycker jag att begreppet bra/dålig-svärta är lite knepigt, vad menar du (Smörgåsmannen)? Det tycks mig som om du likställer bra svärta med djup svärta, antagligen gör du det kanske inte men jag tänkte tydliggöra det för säkerhets skull. I videosammanhang, för tryck etc så är bra svärta oftast en svärta som är detaljerad och oftast rätt ljus. Många skärmar för över 20 papp har mycket ljusare svart än billiga skärmar för under 2 papp. Detta beror på att rent generellt så vill folk ha rejäl kontrast och djupa mustiga färger, om de då missar lite information eller om det vid tryck ser galet ut, tja det gör inte så mycket, detta gäller inte för de som arbetar med t.ex. tryck och film etc, de behöver få så mycket information som möjligt med korrekta färger, låt vara att det är lite för ljust.

 

27" och 20" borde funka utmärkt tillsammans, binar på 20"aren och resten på 27"aren.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menar att svärtan faktiskt är svart och inte mörkgrå. Eller åtminstone, ligger väldigt nära svart. Att skärmen återger så naturtrogna färger som möjligt. Just svärtan brukar vara det som det gnälls mest kring på skärmar av alla de slag. Men skärmar rent generellt är säkert bättre på det nu, än för typ 10 år sen (övergången från LCD-LED). Man kan ju förstås uttrycka sig med: "korrekt" svärta, om det är tydligare. En annan grej är förstås att det bör finnas ett stort djup i gråtonerna.

 

När jag jobbade med 3D så låg skärmarna i 10 000 kr-klassen, då körde vi alltid att alla modeller som skulle till tryck var mer mot mörkgrå, än svart, fastän de kanske var svarta egentligen. För att när de senast skalas ned så uppfattas de som mörkare. Så jag förstår inte riktigt det där med missad information, det var i stort förbjudet vid tryck där borta. Däremot så behöll vi ju mycket kontraster i bilderna också. Hade skärmarna varit betydligt ljusare, istället för att ha legat mot referensbild, så skulle vi kanske förlorat för mycket gråtoner i gengäld.

 

Men jag förstår din poäng, i många fall kan ju det vara bättre! Men eftersom att jag antar att vi pratar förhållandevis billiga skärmar här (inte över 20 000), så tycker jag det är att eftersträva att få en så korrekt färgbild som möjligt! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Färger är viktigare än upplösning

^

Det här.

 

Jag har en gång fått göra om en hel dags texturredigering bara för att den lånade arbetsstationen som jag satt vid då hade TN-paneler med helt värdelös färgåtergivning. När jag fick se resultatet på en vettig skärm efteråt så var det verkligen inte en färg rätt.

Kolla upp vilken teknologi som används i skärmarna du tänker köpa (ett tips är att man kan filtrera på paneltyp på Prisjakt), och leta efter recensioner där folk har testat färgåtergivning på den specifika modellen som du är intresserad av.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Jag bumpar denna tråd och undrar vilken 27" skulle ni rekommendera? En som är prisvärd och har bra färgåtergivning. Jag har sneglat lite på Dell Ultasharp U2713H. Är den värd pengarna för sin 10-bitars färgdjup eller finns det billigare skärm som fungerar minst lika bra?

 

Dell UltraSharp U2713H - Bildskrm - Hitta lgsta pris, test och specs

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att hitta en billigare än den, Asus som brukar vara bra prissatta, är dyrare (Asus PA279Q).

 

Sen är det ju beroende på vilken mjukvara du kör, om du faktiskt har nytta av det. Det är inte många videoprogram som klarar av att visa 10-bitars bild. Premiere Pro klarar det, men bara med ett Quadro-kort på Windows 7/8.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har 2 st Dell Ultasharp U2713H. Riktigt bra skärmar för videoredigering och VFX! Kommer fabrikskalibrerade och är mycket enkla att kalibrera med Eye1/I1.

Jag personligen tycker det är stor fördel med 2550x1440 upplösning på skärmen som visar bilden också. Då kan man alltid köra 2k och 1080 i full skala och se ifall bilden är skarp. Det är enkelt att fixa med effekter i full upplösning och ändå ha arbetsyta runt bilden. Och den andra skärmen rymmer lagomt timeline och alla mindre fönster.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har 2 st Dell Ultasharp U2713H. Riktigt bra skärmar för videoredigering och VFX! Kommer fabrikskalibrerade och är mycket enkla att kalibrera med Eye1/I1.

Jag personligen tycker det är stor fördel med 2550x1440 upplösning på skärmen som visar bilden också. Då kan man alltid köra 2k och 1080 i full skala och se ifall bilden är skarp. Det är enkelt att fixa med effekter i full upplösning och ändå ha arbetsyta runt bilden. Och den andra skärmen rymmer lagomt timeline och alla mindre fönster.

 

Vi har ett stort antal 27" Ultasharp på jobbet och de är väldigt fina skärmar.

Vi har några Eizo också som är klart vassare men kostar bra mycket mera. Men inget slår Ultasharp-skärmarna för det priset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...