Gå till innehåll

Blackmagic pocket cinema camera VS. HDSLR


Joel Olofsson

Recommended Posts

Beror på vad man vill filma (som vanligt)

 

-Fördelar (vs DSLR) ((på pappret))

Sensorn

Dynamiskt omfång

Filmar RAW eller Prores

LANC

Focus Peaking

exFAT/HFS+ stöd

Gissningsvis är den något bättre på ljud.

Rigg-anpassad

Nikon-batteri

Storleken

 

-Nackdelar (vs DSLR)

Storleken

Endast 1080p (max30p)

Bara en plats för minneskort

Tar inte stillbilder... ....eller..ahh just, det var ju en videokamera... (sarkasm)

 

 

finns ju en del frågetecken kvar kring typ ljud, ljuskänslig vs brus, menyhantering, knappar, LCD-skärmen osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har förbokat den lille skönheten och är sjukt taggad.

Av de tre testvideos som ligger på Vimeo tycker jag mig se grym kvaliteet osv men ett problem många lyft är bristen på vidvinkel.

Det är redan lite sparsmakat med vidvinkel till m4/3, tror det lägsta som inte är fisheye är 12mm vilket motsvarar 24mm med crop-factorn. Problemet är att BMPCC (den förkortning som används på BMC-forumet) har 3x cropfactor och det vidaste blir alltså motsvarande 36mm.

 

Lösningen som en del ska köra och som jag tycker ska bli spännande att se resultatet på är att använda en speedbooster från tex Metabone vilket skulle göra tex ett 12/2.8 objektiv till ett 8mm/f2.0.

Det finns massor av test på spegellösa systemkameror och speedboosters på youtube och det finns video av Phillip Bloom som testar en på Blackmagic Cinema MFT (samma sensor som bmpcc).

 

EDIT: Kom på att Olympus har en zoom som startar på 7mm dvs 14mm dvs 21mm på BMPCC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...