Jump to content

Mikael Andersson

Members
  • Posts

    29
  • Joined

Personlig information

  • City
    Alingsås
  • Job/title
    Provningsingenjör

Filmskapande

  • Interests
    Muscle Cars, Politics Sega Genesis, Science, Whisky, Whiskey, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Free trade, Sustainability, Worldchanging, Pizza, Slottsskogen, Denon, Demokrati, Yttrandefrihet, Geek Pride Day, Musik, Cash Suckerpunch, The Matrix, Fast

Mikael Andersson's Achievements

Explorer

Explorer (4/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Tack för tipset, kostade ju inte alls mycket. Undrar om inte den jag har faktiskt var lite dyrare till och med... Minns ej. Ett annat problem är avsaknaden av bra möjligheter att efterjustera ljudet. Använder idag Premiere elements 10, som ju är väldigt begränsat. Har tänkt uppgradera till premiere pro snart dock, tror ljudjusteringen är bättre där. Ibland använder jag dock hot-shon till annat, så det är ett mindre bra alternativ. Jag vill ha få inställningsmöjligheter, bara ett bra enkelt grundljud. Jag vill ha en 5D eftersom jag också fotar mycket ja. Periodvis fotar jag nästan bara och periodvis inte alls, men en DSLR vill jag ha.
  2. Nej, jag kan tänka mig att den tar upp ganska brett... Vilket också är ett problem eftersom akustiken i mitt vardagsrum inte är så bra och jag helst har micken utanför bild. Det meckiga var ju att koppla in, sätta på hot shoe adaptern, koppla in kabeln som gjorde att jag kunde få medlyssning, trycka på knappen som gjorde att det kom ljud genom utan att det spelade in, kontrollera och justera ljudvolym i apparaten, kolla upptagningsvinkel, trycka av allting efteråt och plocka ihop. Jag vill helst ha nånting där kabel och hotshoeadapter sitter fast, det finns en knapp för att sätta på och så kör man. Provade med en mygga jag glömt att jag hade, inte den bästa dock. Fick en del brus och sådär kvalitet. Ska köpa efterföljaren till 5D mk3 när den kommer i år, så då blir det väl bättre preamp iaf. Jo, externt är bäst, men jag är en one man show som ofta också står framför kameran, så allt måste vara skitenkelt att hantera så jag kan koncentrera mig på det andra.
  3. Hej. Har tänkt steppa upp min produktion ett par snäpp och en av de största svagheterna jag tycker att jag har är mitt ljud. Tidigare haft en Zoom H4n men tyckte den var för meckig att använda, även om jag i princip bara använde den som mick+preamp till min kamera(Canon 60D). Har testat en on-cam mick liknande Röde videomic fast en kina-kopia. Gillar formatet men kvaliteten på den mick jag köpte var ju givetvis sådär. Har upplevt störningar i ljudet, förmodligen från min belysning(några lampor från kjell o co och en LED-panel). Frågan är om en röde Videomic pro skulle funka. Behändigt format, men är kvaliteten bra och är den bra avskärmad mot störningar? Här är ett exempel på vad jag ofta gör: Den här gången dock inspelat med DSLRens egna mick. Kommer dock att försöka utöka med intervjuer, dokumentärer, dokumentera evenemang osv. Vad funkar bäst tror ni? Maxbudget låt säga 2000 kr.
  4. Verkar najs. Plus för EF-mount! Har en allmänt fråga om filmkameror: Varför står det aldrig något om ISO-egenskaper?
  5. Jag förstår, det är en fullt rimlig kommentar eftersom många i princip bara tänker på kamerahuset och inte objektivet, jag har dock försökt gå andra hållet och nu känns det som att det är kameran som begränsar istället för objektivet. Som sagt är det ingen panik utan jag ska nog klara mig med min 60D ett tag till om det inte finns något klockrent alternativ. Får helt enkelt hoppas att 5D mk4 blir riktigt vass! Gissar att vridbar skärm inte kommer, men det får jag väl klara mig utan då.
  6. Idag är mitt normalobjektiv som används 95% av tiden ett Canon 24-105/4L IS. Visst finns det säkert bättre objektiv rent bildkvalitetsmässigt men såvitt jag sett blir det svårt att behålla omfång och IS som mitt nuvarande har. Jag är väldigt nöjd med uppgraderingen jag gjorde från ett Tamron 17-50/2.8. Sen kan man ju givetvis också gå på fasta gluggar men det förtar hela grejen med en allroundsetup och IS fattas oftast.
  7. Tack! Jo, jag har också insett det. Problemet är väl att nr 1 är gjord med systemkamera medans nr 2 är mestadels Gopro. Jag redigerar idag med Premiere elements 10 som är väldigt begränsat och ska uppgradera till vanliga Premiere hade jag tänkt. Har fått för mig att det är mer kraftfullt och hoppas kunna binda samman kamerorna bättre med den programvaran.
  8. Jag förstår varför du tipsar om C100, men lösningen med att ha två kameror gillar jag inte riktigt. Jag vill ha en rigg som klarar "allt", är enkel och relativt liten och smidig att använda(Dock inte intresserad av kompaktlösningar som blackmagic pocket eller vad den heter), där jag kan gå från foto till film genom en vridning på en ratt. 6D har jag funderat på eftersom den har väldigt trevliga ISO-egenskaper. Jag har inte bråttom att byta, så att vänta på 5D-efterträdaren är ett vettigt alternativ även om det såklart är roligare att köpa nu än sen...
  9. Wow, den verkar helt klart sexig... Dock är det en dedikerad filmkamera som är väldigt stor. Eftersom jag också fotar en hel del, på det stora hela kanske 50/50, så vill jag hålla mig till DSLR för filmning. DSLR är också en mycket smidigare och lättare format att arbeta med istället för en klumpig filmkamera, men tack för tipset!
  10. Hej, har haft en groende idé ett tag om att göra en serie korta filmer med så kallade tributes till olika bilar. Lite som att man visar upp bilen under 3-4 minuter med snygga klipp och bra musik. Jag började med min egen bil: Inför nästa film har jag redan några egna tankar, som t.ex. att försöka lösa att få några klipp där jag filmar utifrån när bilen kör. Detta var dock lättare sagt än gjort den här gången eftersom jag spelade in allt själv med min egna bil utan extraförare. Jag har också märkt att det var svårt att få till samma känsla i några av klippen i början eftersom jag filmade två olika kvällar där det var olika ljus. Har ni några andra tips och tankar?
  11. Nej, du har en poäng där, det kanske är bättre att vänta till 6D mk2 och 5D mk4(eller 5Dx som jag hört att den ska heta) kommer ut, det borde väl inte vara så långt bort? Lågljusprestanda: Jag har idag ett 70-200/2.8, ett 24-105/4 IS och ett 50/1.4. Telezoomen är så ljusstark den kan bli och även om jag skulle hitta något annat objektiv istället för normalzoomen med 2.8 istället för 4 så skulle jag tappa omfång och IS i de flesta fall, samt kvalitet. 4 till 2.8 är bara ett steg, medans med t.ex 6D som har högre ISO kan ge mig 3-4 steg bättre ljuskänslighet, A7s ännu mer. Vidvinkel: Jo, fast då tappar jag i de flesta fall IS och/eller omfång. En stor anledning till att jag älskar min normalzoom är att det stora omfånget och bildkvaliteten, samt IS. Medhörning: Sålde just min H4n eftersom jag tyckte att den var för klumpig och omständig att använda, jag kör mycket dokumentärstuk och har sällan tid med en stor rig som måste plockas upp osv. Därav vill jag ha det i kameran. Autofokus: Jag vill kunna använda autofokus under filmning, men det viktiga är att det fungerar, inte att det fungerar perfekt. Ett exempel jag tycker att hade varit jäkligt skönt att ha var när jag filmade detta. Jo, Sony-kamerorna verkar grymma, förutom det jag skrev om att infofönster fattas och batteritiden verkar kass. Bra poäng också att AF lär bli sämre med konverter, det hade jag inte tänkt på. Investering, jo så är det. Jag är beredd att lägga runt 20-25 tusen på en kamera om den är tillräckligt mycket bättre och jag kan ha den i många år framöver.
  12. Hej, och välkomna till ytterligare en köprådstråd. Yeey! Jag har haft min 60D i 2,5 år nu och den har levererat över förväntan. Nu har jag dock börjat känna att jag växt ur den lite och vill uppgradera till något bättre. De punkter jag tycker att 60D kommer till korta är främst: Brus på hög ISO. Skulle vilja ha hörlursuttag för att kolla ljudet. Crop-sensor gör att mitt 24-105 inte har någon riktig vidvinkel. Man kan inte använda autofokus samtidigt som man filmar. Det jag gillar med 60D: Vridbar skärm. Infofönstret på ovansidan. Formatet, skulle dock kunna tänka mig lite större också. Batteritiden. Jag har kikat på följande kameror: 6D 7D mark 2 5D mark 3 Sony A7s med EF-konverter Alla har bra saker men ingen har allt. 6D är ju väldigt prisvärd och har bra ISO-egenskaper men saknar vridbar skärm och hörlursutgång. Autofokusen har också kritiserats. 7D mk2 har grym autofokus och väldigt snabb seriebildtagning, hörlursuttag, men crop-sensor och saknar vridbar skärm. 5D mk3 har fantastisk bildkvalitet och allt utom vridbar skärm, dock lite halvbra ISO-kvalitet om man jämför med 6D och A7s. Också väldigt dyr. A7s har sanslösa ISO-kvaliteter och är enda kameran med vridbar skärm. Plus för 120 FPS i 720, och 4K via extern enhet. Saknar dock infofönster och verkar ha taskig batteritid. Elektronisk sökare avskräcker lite eftersom jag också fotar en del, fast de nya elektroniska sökarna kanske är väldigt bra iofs... Kan någon skina lite ljus på situationen? Vill helst inte byta system men finns det väldigt goda anledningar är jag inte helt omöjlig...
  13. Jag beställde följande kombo i måndags(dock var huvudet inte i lager så har inte fått det än...): Panorama- / videohuvud Manfrotto MVH502AH Videohuvud Fotostativ, utan huvud Manfrotto 190 XPRO3 Det blir 3280 kr inkl moms så väl innanför din budget även om du slänger på en väska. Själv har jag dock börjat fundera på att göra om en stor resväska till stativtransport. Kanske något att kika på?
  14. Så, idag har jag varit och införskaffat ett 24-105 och ett 50/1.4, samt beställt ett stativ och slider. Insåg att slider är någonting jag önskar att jag hade så pass ofta att jag lika gärna kan lägga ut de pengarna nu och slippa tänka på det mer. Övriga slantar har jag blivit övertygad om att vänta med tills jag kanske gjort något jobb och vet mer vad jag faktiskt behöver. När det kommer till ljud så är jag hittills mycket nöjd med min Zoom H4n, framför allt eftersom den är smidig iom den inbyggda micken när man sätter den ovanpå kameran. När man filmar t.ex. jakt så är a och o att ha en liten och smidig rigg. Det är ofta trångt i tornen och man orkar inte bära hur mycket som helst genom skogen plus att det väsnas med massor av grejer. Jag filmar dessutom i princip alltid själv så en extern mick blir nog sällan använd. Dock funderar jag på en bättre mygga eftersom jag funderar på att göra några intervjuprogram i höst.
  15. Jo, det är klart. Just den linsen är väl en av de bättre i världen och kan säkert säljas senare utan att jag går back på det. Fast då blåser jag resten av hela budgeten på det objektivet. Kanske är det värt det dock... Saken är den att jag filmar en del jakt och jag använder just mitt 70-200 sent på kvällen, därav 2.8. Jag kommer i framtiden att investera i en kamera med mycket bättre brushantering än min nuvarande, men det blir allt jäkligt mörkt i jakttornet, så det extra stoppet känns verkligen värt. Däremot är jag möjligen tveksam till om jag behöver IS, dock händer det ibland att jag vill fota inomhus med det och då gör det rätt mycket på 200mm och crop sensor... Nej, det stämmer säkert, vet inte hur mycket jag faktiskt skulle använda en monitor egentligen, möjligen för att sätta fokus lite bättre när det är mörkt. Å andra sidan är det verkligen lätt packning som gäller när man filmar jakt. Ok, är det stor skillnad? Jag pratade med en kollega på lunchen som verkade medgörlig när det kom till att skiljas med sin GoPro 3 Black...
×
×
  • Create New...