Gå till innehåll

Vilken av dessa hade ni valt?


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Tillhör dom som inte vill hyra..och fått slant över som jag tänker köpa mig en kamera för. Nu har jag filmat med dslr ett tag och det är inget som jag vill fortsätta med.

Har kollat ut några kameror som skulle kunna passa för min budget. Får tillägga att jag inte är helt fixerad vid kort skärpedjup..visst är det snyggt men det är inget jag bryr mig sådär extremt mycket om. I så fall hade valet varit ganska enkelt med min budget på ca 40. Panasonic AG-AF 101. Har varit inne på den rätt länge men jag vill ha en "vanlig" videokamera med fast optik. Kameran ska uteslutande användas till kortfilm inspelningar.

 

De tre som jag är intresserad av är: # Sony HXR-NX5 # Panasonic AG-AC160 # JVC GY-HM600E

 

Läst en del på DV-info och andra forum att ganska många använder sig av någon av dessa till typ independent/lågbudget-film. Så det är inte bara nyhetsfolk som har sådana.

Någon sa att man alltid ska köpa den med nyast teknik, vilket skulle bli JVC:n ,men vet inte om det håller som argument! Har haft möjlighet att känna och trycka lite både på AC160 och Sony:n och NX5:an känns riktigt solid och bra ihopskruvad. Tycker att 160:an känns som raka motsatsen i byggkvalite till Sonyn. Plastig och billig. Men den kanske håller ändå och det är bildkvaliten som räknas i slutändan!

 

Vet att det är en svår och bred fråga och att det kan handla mycket om smak och tycke. Men hade varit mycket tacksam för en åsikt eller två!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Härligt att du vill sluta med DSLR-filmandet. Detta otyg måste väck!

 

Vad för kamera du vill ha beror självfallet på vilken typ av film du tänker göra. För dokumentärer och konsertfilmande lär väl dessa tre du nyss nämnde vara ett lämpligt alternativ. Men vill man istället arbeta med begränsningar så kan en simpel handycam göra underverk. Det beror precis som du säger på preferenser.

 

Du får gärna berätta vad för typ av film du hade tänkt göra. Action? Drama? Komedi? Dokumentär?

Länk till kommentar
Share on other sites

Canon XF105 hör väl till prisklassen också men den är väl lite äldre. Om du inte behöver en så stor kamera så finns ju lilla Canon XA25 som ändå har XLR, HD-SDI och ett ovanligt ljusstarkt zoomobjektiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Ja du..typ av film. Det kan vara lite blandat åt dramahållet. Oftast då med kameran på stativ. Kommer inte att göra mycket dokumentärt och konserter blir det garanterat inga!

Vet att det går o komma billigare undan med en enkel handy men har haft det förr och denna gången vill jag ha en ordentlig kamera. Vill "tänka" så lite som möjligt på tekniken och istället kunna ägna mig mer åt dramat. Det lutar åt 160:an fast att den var aningen plastig. Bilden är helt oslagbar och den har allt som jag vill ha i en kamera. Vet att många filmare ser rött när man nämner auto-focus.. och auto över lag men det kan vara rätt skönt att ibland ha en bra kamera som klarar detta utan problem. Vissa klagar på JVC:n tydligen att den har lite svårt att låsa focusen ibland. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det?

Panasonic AF 101 kändes klockren först men det är nästan 40 för ett hus. Sen är allt svindyrt att köpa till. Klart man kan köpa en converter och köra med sina gamla objektiv, men då blir det liksom ett hop-plock igen. Och då bör man köpa en speciell follow-focus och rods och det ena och det andra. -Fan vad jag låter negativ nu! Det är inte så jag menar, men då är det inte långt ifrån dslr-snurren liksom. Och det har jag fått nog av i denna livstiden i alla fall!

 

XF100/105 har jag kollat lite på men gillade inte den så mycket. 10 ggr zoom och inte några nd-filter. Och sparar på CF som är rätt dyra. Det är kanske en bra kamera, men den kändes inte rätt för mig bara. Kostar över 20 med. Storebroren xf300 ser fin ut, men den är snuskigt dyr och flera tester visar att både Pannan 160 och JVC GY-HM600 har bättre bild än den. Men så har dom ju också nyare teknik. Var inne på Scandinavian och kände lite på lillebrorsan Panasonic AG-Ac90. Den är väl ungefär i storleksklass med XF100:an men den har tre ringar för focus zoom o iris till skillnad från canon som bara har en. Den saknar också inbyggda ND-filter.

Dock trodde jag att det var något slags visnings-ex. Har aldrig varit med om en plastigare och smeckigare pryl i hela mitt liv! Allvar..trodde det var ett tomt skal typ som jag kände på! Fattar inte hur man lyckas bygga en så pass ny och relativt dyr (kostar väl typ 18 ändå)kamera så extremt tunn och b-ig. Helt otroligt. Kändes som att LCD-skärmen satt fast med ett tunnt gummiband som skulle gå av vilken sekund som! Tappar man den från 5 cm så går den alldeles säkert i 3000 bitar. Riktigt MÖÖG.

 

Hade varit guld om jag kunde hyra en 160:a eller någon av dom andra och testa den ordentligt en helg. Så hade man fort sett vad man gillat och inte. Har dessvärre inte hittat någon som hyr ut någon av dessa modeller.

 

Men tack för era svar i alla fall

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle inte tveka en sekund på att köpa en HM600 om jag hade pengarna och storleken/vikten inte var helt kritisk.

HM600:an har underbar bldkvalité, rejäl zoom, mycket bra och snabb support från JVC.

 

XA-serien tycker jag visserligen är exemplarisk storleksmässigt för det jag filmar och ger möjligheten att alltid ha den med sig utan att den är i vägen. Men de är lika sparsmakade på manuella kontroller som de är fyllda med trevliga finesser. XF100 är läcker den med men jag tror den snart kommer att ersättas på samma sätt som XA-serien fått efterträdare.

 

Jag valde en HM150 som är ett par år men som hade den manuella kontroll jag letade efter i den storlek jag ville ha. Dessutom till samma pris som en XA-10.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sony NX5 har hyfsat stora sensorer, zoomobjektivet blir lite väl ljussvagt i tele-läget men Sonys kameror brukar å andra sidan ha bra egenskaper i svagt ljus.

 

Panasonic AC160 är välidgt lik Sony spec-mässigt men har dubbla kortplatser och säger sig vara mer ljuskänslig, men det senare ska man nog granska ordentligt innan man tror på det.

 

JVC kan spela in i direkt i Quicktime eller MPEG2 (XDCAM-EX)-format också, det är lättare att redigera i ett antal program.

 

Ingen av dem har 1080p50 (finns dock 720p50 som på Canon EOS), lite synd när kamerorna kostar så mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om priset. Visst är dom ganska dyra men jag köper en och sen har jag den i 100 år typ. Därför vill man ha hyfsad kvalle direkt. NX5:an har också dubbla kortplatser+att det går att köpa till ett flashminne på 128 gb som man kan spela in 10 timmar full hd på. (kostar dessvärre 8 lakan bara för den lilla enheten!) Ska ta och kolla upp JVC:n lite närmare. annars finns det tydligen en snubbe som skrivit en hel bok om olika inställningar på Panna 130/160:orna. Vilken bild! Och vilken fantastisk kamera..kanske få leva med att den är lite plastig ändå. Man kan ju inte få allt här i världen! Vet inte om jag har rätt för mig att Panasonicen och Sonyn är mer allround-kameror som används flitigt av både bröllopsfilmare och lågbudgetsnubbar. Och även reportage såklart. Och det verkar som att JVC:n mer är direkt ENG-inriktad. Det är möjligt jag har fel i det men jag kollar friskt på tuben och vimeo efter all info och tester som gjorts om dessa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för det Max. Kanske dags att gå över till Pro istället i så fall. Där funkar det väl? Fast jag är helkorkad när det kommer till teknik..!

Någon sa dock att Pro är enklare att lära sig än Elements..men det är väl individuellt antar jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...