Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

I'm in a pickle. Jag har ett råmaterial som är väldigt interlaced. Dvs bilden är väldigt randig. Har provat olika Project settings och rendering settings, men det hjälper inte. Är det så att så interlaced råmaterial inte kan användas verkligen?

Klipper i vegas pro förresten

Posted

Visst kan du använda interlaced material. Det allra mesta inspelade materialet är just interlaced och det är först när tekniken kommit så långt att den klarade av hela bildrutor åt gången som man började gå över tlll s k progressivt format. Det innebär att man filmar 25 hela bildrutor per sekund till skillnad mot 50 halva bilder per sekund i interlaced. Dvs man skickade t ex först jämna bildlinjer och sedan udda bildlinjer. Eller tvärtom.

Att din bild är randig kan bero på att linjerna kommer i fel ordning.

Posted
Hej,

I'm in a pickle. Jag har ett råmaterial som är väldigt interlaced. Dvs bilden är väldigt randig. Har provat olika Project settings och rendering settings, men det hjälper inte. Är det så att så interlaced råmaterial inte kan användas verkligen?

Klipper i vegas pro förresten

Jag klipper dagligen i Vegas pro med radsprångmaterial. Fungerar utmärkt. Du har sannolikt "field order" inställt fel.

Posted

Det är märkligt, för hur jag än ändrar inställningarna i projektet (field order, deinterlace method mm) så blir det inte bra. Inte heller efter rendering med olika inställningar. Jag förstår inte...

Posted
Det är märkligt, för hur jag än ändrar inställningarna i projektet (field order, deinterlace method mm) så blir det inte bra. Inte heller efter rendering med olika inställningar. Jag förstår inte...

Vet du vad du har för källmaterial? Inte avsett som snorkig fråga, men det är ofta numera som man får material från annan fotograf, många labbar med olika inställningar och bildfrekvenser utan att veta bakgrunden.

Har du redan behandlat det i nått mellansteg så det blivit tok där?

Posted

Jag ställer samma fråga som plf66, vad är det för källmaterial du har?

Vegas och andra redigeringsprogram visar i regel interlaced material på rätt sätt oavsett monitor. En mediaspelare kan dock visa det lite hur som helst.

Posted

jag har fått material skickat till mig, men så vitt jag vet ska det bara vara importerat råmaterial direkt från ett minneskort. spelar jag den via videospelaren i vegas blir det randigt, spelar jag upp råmaterialet i VLC blir det randigt. Kan det vara så att själva materialet är skadat?