Jump to content

MaSaz9023

Members
  • Content Count

    93
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

  • City
    München
  • Job/title
    Nuke Compositor
  • Name
    Martin Sazesh

Filmskapande

  • Influences
    Morfar, Medialäraren
  1. Problemet är keyingen i post och inte kameran eller greenscreenen. Bluescreen kommer inte hjälpa, förbättra keyingen istället. Jag vet inte vilket program ni använder men sådana där problem får man sitta och fixa oavsett om det är en reklamfilm eller hollywood produktion. 1. Mjukare Key behövs och gärna en additive approach. 2. Det mörka/gröna är ett despill problem, man får försöka få bort det genom att despilla till hudfärg istället för grå. Det mörka beror på att det är stor luminansskillnad mellan insert bakgrunden och greenscreenen, kanske kan hjälpa att exponera upp greenscreene
  2. Lägg den på en svart solid istället och "adda" över istället. Då borde du kunna blurra också
  3. Jag menar att temat är väldigt kreativt istället för realistiskt. :) Råder ju inga tvivel om att det är vfx, det är ju mycket svårare att integrera element i en miljö där det inte ska synas att det är vfx. Men trots det så såg det bra ut tycker jag!
  4. Snyggt! Stilen och miljön är ju dock väldigt förlåtande integrationsmässigt. Men även om så är fallet så ser jag inget som ser jättetokigt ut. Det funkar helt klart!
  5. Det vanligaste sättet på de produktionerna som jag har jobbat på är att alexa filerna konverteras till .exr i linear och allt compande sker där sedan exporteras materialet till resolve antingen i .dpx med log eller .exr linear som du sedan ger en log kurva i resolve (vfx io lut).
  6. Om du är seriös med din ambition så skulle jag rekommendera lynda.com. Inte så dyrt och finns mycket bra!
  7. Herregud vilken bred fråga :) Vad har du tänkt göra? För modellering så är väl blender ett bra alternativ eller Cinema4D om du tänker compa i After Effects. After Effects är bra för motion graphics och lättare effekter. För Set extensions, mattepaintings passar det bättre med en mjukvara med större 3D stöd som Fusion eller Nuke. 3D elements som bilar, objekt whatever funkar väl C4D och AE som någon kompromiss (ingen egen erfarenhet av det). Bör ju tilläggas att bemästra de här programmen är inte något man gör lätt, det tar tid att lära sig. Men man ser ju många amatörer göra vackra s
  8. Billigaste metoden måste vara att lära sig, Blender och ett compositing program som Fusion eller Natron. Blender i sig är oerhört kraftfullt och är populärt båda bland professionella och amatörer. Har man After Effects kan man ju klara sig en bit på vägen utan att det kostar skjortan. Som du säger så finns det mycket gratismodeller på internet att hitta på sidor som turbosquid, cgtrader. Dock så krävs det ändå en viss kunskap att nyttja dessa. Videoformatet bestäms av vad du har filmat i och hur materialet ska levereras. Gör du något i "Full CG" så kan du inprincip bestämma själv. Men
  9. Jag blev också överraskad över hur mycket bättre Directors Cut var än bio versionen. En riktigt bra film enligt mig och man kan verkligen undra hur de tänkte med bioversionen, dock tycker jag nog fortfarande att Gladiator är bättre.
  10. https://www.voosestore.com/sok/green
  11. Vi hade en föreläsning om avtalsrätt igår och det ska vara okey om huvudfokus inte ligger på filmen. Däremot var reglerna ganska diffusa kring hur mycket som är för mycket visning.
  12. https://www.thefoundry.co.uk/products/plugins/cameratracker/ The Foundry's produkter går att hyra också, kanske kan vara intressant?
  13. Jag gillar att jobba med Razer Deathadder. Har en till min macbook och en till min stationära pc och det funkar perfekt. Ett tips är ju att oavsett vilken mus så testa i butik så att de passar din hand bra.
  14. Hej, vi hade en föreläsning på Högskolan Dalarna med Mikael Olander (BP på mello, allsång på skansen). Han lät oss höra inspelade intercom från när han jobbar och det var intressant för det lät inte riktigt som vi hade lärt oss. Vid nästa bild lät det ungefär "2an, 2an, 2an,, NU!" och när han sa nu så knäppte han med fingrarna. Jag fick intrycket av att det är väldigt individuellt och det handlar nog mycket om att förbereda innan och lära känna fotograferna så pass att de förstår vad man är ute efter. Drivna fotografer brukar själva känna efter och leta efter inzoomningar och panoreringar och
  15. Efter flera månader har jag hittat en metod som fungerar! 1. Kolla framerate. 2. Importera en sequence som är exporterad namn.[#####].ext (.iff funkar bäst då maya är överdrivet känslig när det kommer till sequences) obs, siffror som namn kan också krångla märkte jag. 3. Sequencen la jag på ett plane som jag skapade i min 3d Camera under Environment. 4. Ändra view under Renderer > Legacy default eller High Qualtiy Viewport för att få planet att hålla sig perpendikelt till kameran. Detta blir mest som en note för mig själv men det kan säkert hjälpa någon mer som sliter sig i håret.
×
×
  • Create New...