Otis Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Överväger köp av kamera i 800-1000-eurosklassen. Är erfaren fotograf med 35+ års erfarenhet av stillfoto, men har blivit allt mer intresserad av video. Vill ha kamera med Full-HD, möjlighet ändra bländare manuellt, helst också medan jag filmar, inga problem med överhettning (Som annars attraktiva Sony Nex-7 tycks ha), bra manuell fokuskontroll (beror ju på vilket objektiv jag väljer) och möjlighet köra med separat mikrofon. Panasonic GH3 mycket lockande men lite för dyr, är G3 någonting att ha? Erfarenheter av Canon 60D? Andra förslag, vad har Nikon att komma med? Otis 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oller Visuals Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 ---- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Jag har en 60D. Jämfört med vanliga videokameror så är den ju rejält knölig att filma med. Jag har den därför som komplement till att ta enstaka scener. Jag filmar mest sådant som inte går att ta om. Därför är mina två HVR-Z1 huvudkameror, de är CCD-kameror och lätta att filma med. 60D är komplement där jag kan klara mig med CMOS. Jag har ett Sigma 8-16 som ger väldigt bra vidvinkel på 60D och då många gånger bli förstavalet i de situationerna. Ljud är jobbigt med DSLR, klumpigt att få en bra monterad mikrofon på kameran, klumpigt att ha separat inspelare. Jag tycker det är lätt (men tidskrävande) att fokusera med 60D, man förstorar på skärmen och ser att det skarp, och det blir det. Jag kör bara manuell slutartid och bländare. När jag köpte 60D så hade Nikon ingen i motsvarande läge som klarade 25p (och det vill jag ha för att kunna blanda med 50i på DVD). Panasonic var inget alternativ för mig eftersom jag sålde hela mitt Olympus 4/3-system och inte ville hamna i ny återvändsgränd. Nu ska jag nog köpa en EOS-M för att ha som smidigare Goprokamera, och kan dela en del objektiv etc med 60D. Önskade bara en EOS-M med vridbar skärm.... mmmh. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts