Gå till innehåll

Bästa svenska komedi


Daniel Hållquist

Recommended Posts

[citat=Daniel Hållquist]Adam & Eva[/citat]

 

Det finns faktiskt ganska många och Eva & Adam är lätt bland de bästa.

 

Andra bra komedier:

Hahahaha....hjärnsläpp, fanns visst inte så många..............

 

EDIT:

Eller förresten, om de anses vara komedi, Smala Sussie, den är grym. Fast det anses nog inte vara en komedi.

 

EDIT 2:

Vägen ut

Ogifta par

Jalla Jalla

 

EDIT 3:

Nu kom jag på den bästa

Tomten är far till alla barnen

Den är helt klart bäst, eller den delar iaf på topplaceringen med Eva & Adam.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Göta Kanal" tyckte jag var jättebra när den kom och jag var jätteliten. Den är rätt värdelös egentligen. Men sällskapsresan 2 & 3 är ju grymma ju! (Kanske framförallt 2'an när de är i fjällen dock :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ammoniak]

- Hundtricket

[/citat]

 

Jaså?? Jag tycker den suger stort.

Men när jag hörde ordet hundtrick så kom jag att tänka på en annan film, "Morrhår och ärtor" den älskade jag när jag var yngre iaf, har inte sett den på säkert 10 år.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm.. den svenska film jag har haft roligast åt är "Tomten är far till alla barnen" men då har jag inte sett så många svenska komedier.

 

Måste se Fucking Åmål igen, förra gången jag såg den förstod jag inte alls vad folk tyckte var så bra med den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det i särklass roligaste jag sett från Sverige & i toppklass över huvud taget är tveklöst Tomten Är Far Till Alla Barnen!!!

Kul att så många av er gillade den, själv blev jag helt såld efter första titten (på bio! Wheee!!!), & den blev faktiskt den första film jag såg med tjejen som vi faktiskt kunde se klart utan...hm, distraktioner. host.

Inte lätt att hånglas när man håller på & garva läppen ur led ;-)

 

Annars i serieväg, vilket jag allt tycker man ska kunna nämna här åsså, så är Nile City, Parlamentet samt Reuter & Skoog höjdare åsså!

Länk till kommentar
Share on other sites

Men herregud, finns ju massvis med bra svenska komedier! Och Cruzito e den enda har som har traffat helt ratt: Vuxna Manniskor vinner i min mening overlagset.

 

Andra bra:

Smala Sussie

Zingo

Sallskapsresan

Hundtricket

Skenbart

Jalla jalla

En liten film om manlig vanskap

Torsk pa Tallin

Tuppen

Ogifta par

Yrrol

Bert-langfilmen

En pa Miljonen

Alla Jonsson ligan filmerna!

Joker

Tomten ar far till alla barnen

...

 

gillar svensk film!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, ni har fel allihopa. De bästa Svenska komedierna genom tiderna är fortfarande Mauritz Stillers "Erotikon" och "Tomas Graals bästa film". Utan dessa två hade mycket av filmen i USA sett annorlunda ut och "Screwball-komedier" hade överhuvudtaget inte funnits. Och ja! De håller fortfarande efter nästan hundra år. Tänka sig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...