Gå till innehåll

35mm i svenska filmer?


Biffen

Recommended Posts

i sverige är nog super 16 vanligast. 35, video (dv, imx osv) och hd strax därefter med hd som den stora bubblaren som säkert går upp i topp redan i år. 35 är nog vanligast inom reklam och musikvideo, följt av 16 och hd. nästan inget i denna grupp är gjort på video.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, Imaxs bildruta är 70 mm x 70 mm. Den är alltså tre gånger så stort som 70 millimeterfilm och tio gånger så stort som 35 millimeterfilm. Imax matas dessutom horisontellt.

 

35 mm är skräp i jämförelse. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mattsand]i sverige är nog super 16 vanligast. 35, video (dv, imx osv) och hd strax därefter med hd som den stora bubblaren som säkert går upp i topp redan i år. 35 är nog vanligast inom reklam och musikvideo, följt av 16 och hd. nästan inget i denna grupp är gjort på video.

[/citat]

 

En liten dum fråga bara, men är inte HD video?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pace]Nja, Imaxs bildruta är 70 mm x 70 mm. Den är alltså tre gånger så stort som 70 millimeterfilm och tio gånger så stort som 35 millimeterfilm. Imax matas dessutom horisontellt.

 

35 mm är skräp i jämförelse. ;)[/citat]

 

Biografmaskinisten förtydligar:

 

IMAX är 70mm, men filmen löper horisontellt genom projektorn.

 

Vanlig 70mm:

 

|-----|

 

|-----|

 

|-----|

 

 

IMAX:

|-------|-------|

 

 

|-------|-------|

 

 

Filmens bredd är den samma, men IMAX bildyta är större.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DeCaf][citat=mattsand]i sverige är nog super 16 vanligast. 35, video (dv, imx osv) och hd strax därefter med hd som den stora bubblaren som säkert går upp i topp redan i år. 35 är nog vanligast inom reklam och musikvideo, följt av 16 och hd. nästan inget i denna grupp är gjort på video.

[/citat]

 

En liten dum fråga bara, men är inte HD video?[/citat]

 

HD är väl i allra högsta grad video.

"Den Tredje Vågen" är ett bra exempel. Jag tycker att det ser mycket bra ut och det är inte allt för långt ifrån film nu.

Visst ryktades det om att den ny Star Wars-filmen var HD också? eller är jag helt uteoch cyklar?

 

Vad gäller super 16 så används väl det framför allt till tv-produktioner...

För långfilm på bio så är väl 35 mm vanligast.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, Imaxs bildruta är 70 mm x 70 mm. Den är alltså tre gånger så stort som 70 millimeterfilm och tio gånger så stort som 35 millimeterfilm. Imax matas dessutom horisontellt.

Okej, få se om jag förstått det här rätt. Innebär det att vanlig 70mm film (showscan från storbildssystem-artikeln?) är mycket bredare än vad den är hög? Kan man utläsa någonting ur antalet perforeringshål?

 

Visst ryktades det om att den ny Star Wars-filmen var HD också? eller är jag helt uteoch cyklar?

Star Wars 2 var helt HD, är inte säker på Star Wars 1.

Länk till kommentar
Share on other sites

HD sägs vara ett altenativ till 16 mm film så digitalt långt ifrån 35 mm. 35 mm tror jag har 16 bitars färginformation som man vill åt. HD ligger på 8 eller 10 tror jag.

Sen tror jag inte heller man kommer att överge filmen som det ser ut nu. Hi8 eller DV ser jag som altenativ till 8 mm, vilket är samma sak som HD och 16 mm. Märker att det fler och fler vill syssla med 8 mm för att komma åt filmkänslan. Men digitalt kommer ta över en stor del i framtiden kan jag tänka mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl ganska få svenska filmer som skjuts på 35mm.

Dom flesta svenska filmer görs väl på Super 16mm?

Och sen görs det såklart 35mm kopior för bio.

Det är väl mest reklamfilm som har råd att skjuta på 35mm.

Ondskan var väl gjord på 35mm fast 3 perf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja... kan inte riktigt hålla med dig...

Vad jag känner till så görs det en hel del på 35 mm...

Men du har helt rätt att det sen måsta göras 35mm kopior för att få ut dem på bio. Det görs ju även med filmer tagna på mini DV (typ Fjorton Suger)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tuco]Det är väl ganska få svenska filmer som skjuts på 35mm.

Dom flesta svenska filmer görs väl på Super 16mm?

Och sen görs det såklart 35mm kopior för bio.

Det är väl mest reklamfilm som har råd att skjuta på 35mm.

Ondskan var väl gjord på 35mm fast 3 perf.[/citat]

 

 

Det är snarare så att reklamfilmer har nappat på digitalt. De flesta görs nu mer på HD för att spara pengar. Men det görs nog också på 35mm. Men sen stämmer det att all film blåses upp till 35 mm-kopia. Tycker själv att det ser bättre ut om man filmat difitalt och sen blåser det till 35 jämfört med om man visat det digitalt.

Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:
För långfilm på bio så är väl 35 mm vanligast.

nej. alltså jag talade inte om hur det var för att du skulle ifrågasätta utan för att att du skulle lära dig något. :-) försökte låta så ödmjuk som möjligt förut eftersom jag är rätt ny på forumet och det kanske uppfattades som att jag inte riktigt visste. sorry.

/mattias
Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...